Pieter Tsjoen evenaart Patrick Snijers
Seizoen - 2011
BRC

Pieter Tsjoen evenaart Patrick Snijers

Na het behalen van zijn zesde Belgische rallytitel in 2010, evenaarde Pieter Tsjoen in 2011 het absolute record van Patrick Snijers met een zevende Belgische rallytitel. Nochtans koos Pieter Tsjoen niet voor de gemakkelijkste oplossing. De Ford Focus WRC08 werd aan de kant gezet en Tsjoen pakte uit met een Citroën C4 WRC, de kampioenenwagen van Sébastien Loeb uit het Wereldkampioenschap. Een wagen waarvan bleek dat hij niet zo makkelijk te temmen was als een Focus WRC08. Dat ondervond ook Alexandre Romain, de “challenger” van Tsjoen, die met een gelijkaardige C4 WRC aan het seizoen begon en die zich ontpopte tot de grootste titelconcurrent. Maar, na overwinningen in een kletsnatte Rally van Haspengouw, in de TAC Rally en de Rally van Wallonië zat Pieter Tsjoen al in een zetel. Even werd zijn titelrace onderbroken in de Sezoensrally, waar Tsjoen, voor de eerste keer genavigeerd door Robin Buysmans, zwaar van de baan ging en zo de overwinning cadeau deed aan Alexandre Romain, die wel fel moest aanvallen op Patrick Snijers af te houden. In Ieper stond er weer geen maat op Freddy Loix, terwijl daar Tsjoen opnieuw in de fout ging, net als Alexandre Romain. Na een klinkende zege in Roeselare, waar Tsjoen voor zijn makkers Casier en Van Parijs finishte, was de titel bijna binnen. De definitieve beslissing viel in de East Belgian Rally waar de C4 WRC’s in een spannende slotfase beiden van de baan gingen. Romain moest opgeven, maar Tsjoen kon alsnog als winnaar over het podium rijden. De 7de Belgische titel was een feit! De Condroz Rally liet de kersverse kampioen aan zich voorbij gaan. In de Condroz zagen we aanvankelijk een spetterende strijd tussen Thierry Neuville, leider na de eerste dag, Bernd Casier, van de baan op de laatst verreden proef van de openingsdag, en Freddy Loix. Maar, na een ongeval dat de wedstrijd overschaduwde, trokken de invoerders zich terug. Daardoor kon Patrick Snijers voor de negende keer de Condroz Rally op zijn naam zetten, de eerste zege van de prachtige Mini JCW WRC in België. In Klasse 3 ging de titel naar Jonas Langenakens, terwijl Tuur Vanden Abeele kampioen werd in Historic. De Citroën Trophy werd gewonnen door Xavier Baugnet, terwijl Luxemburger Bob Kellen de eindzege veroverde in de Fiesta SportTrophy.


Rally van Haspengouw – Tsjoen heerst

Pieter Tsjoen bevestigde in de Rally van Haspengouw dat hij in 2011 de te kloppen man is voor de Belgische titel. Met 12 snelste tijden op de eerste 13 proeven domineerde Tsjoen het gebeuren, voor hij in de slotfase het voetje lichtte. De Oost-Vlaming won uiteindelijk met 3’45” voorsprong op zijn naaste achtervolger. “Ik kan niet zeggen dat ik me in deze rally geamuseerd heb, want op dit extreem gladde en vettige parcours, durfde ik geen risico’s te nemen. Ik heb het volledige potentieel van de Citroën C4 WRC niet kunnen benutten,” vertelde Pieter na de finish. “Ik heb gewoon proper en efficiënt gereden om de finish zonder problemen te bereiken en zo maximaal punten te scoren voor het kampioenschap.” Alexandre Romain, van wie flink wat weerwerk verwacht werd met de andere C4 WRC, bleek nooit in staat om Tsjoen te bedreigen. In de eerste ronde verloor hij heel wat tijd, maar vanaf de tweede ronde kon hij drie keer de chrono’s van de leider benaderen, tot hij in de fout ging op KP 10. “De achtertrein brak bruusk uit op een modderige weg en we begonnen te schuiven aan hoge snelheid. Ik was machteloos,” vertelde de Luxemburger. “We raakten vooraan het decor, maar de mechaniek was intact, zodat we de wedstrijd konden uitrijden. Bij de start van KP 11 liet ik de motor afslaan. Ik dacht dat de derde plaats verkeken was, want het duurde even voor ik de startprocedure weer gelanceerd had. Ik reed aan mijn tempo verder. Op de laatste proef reed ik de scratch zonder aan te vallen, waardoor ik nog nipt voor Melissa Debackere eindigde.” Achter Tsjoen wijzigden de posities regelmatig, vooral door verschillende foutjes. Een piloot reed daarentegen een perfecte wedstrijd en dat leverde hem een prachtige en overhoopte tweede plaats op: de jonge Jonas Langenakens. “Om de scratch te rijden op KP 3, heb ik zwaar aangevallen,” vertelde hij. “Het was in Zepperen een paar keer nipt, maar we bleven foutloos. De rest van de rally heb ik me maximaal geconcentreerd. Deze kans mocht ik niet laten liggen. Ik had nooit gedacht dit weekend tweede te worden. Dit is fantastisch.” De andere scratch, op KP 11, werd gedeeld door Bernhard Ten Brinke en Raphaël Auquier. De eerste was in Super 2000 snel verlost van Bruyneel, die uit koers werd gezet wegens illegale service na een cardanbreuk in het wedstrijdbegin. In zijn tweede wedstrijd met de Skoda Fabia, leverde de Nederlander een prima prestatie. Auquier wisselde goede chrono’s af met minder goede tijden en foutjes, al werd dat minder zwaar afgestraft dan de schuiver van Lhonnay, die zwaar van de baan ging op KP 13, toen hij op de 4de plaats stond. Ook Van der Marel (3′ op KP 10) en Van Colen (koprol op de laatste proef) gingen in de fout. Andere knappe prestaties waren er van Marc Streel, 7de met een “oude” Lancer Evo6.5 en Kris Princen, veruit de snelste in 2WD en knap 8ste voor de Impreza WRC van Bonjean. Dirk Deveux won de wedstrijd in Historic voor Tom Tytgat.

HASP Tsjoen

TAC Rally – Opnieuw Tsjoen

In het zonnige, maar frisse Tielt heeft de topfavoriet de 2de manche van het BFO Belgian Rally Championship gewonnen. Pieter Tsjoen werd vooraf quasi ongenaakbaar gewaand in de TAC Rally met zijn Citroën C4 WRC, maar uiteindelijk bleek dat de regerende kampioen van België nog flink aan de bak moest om een sterk rijdende Alexandre Romain achter zich te houden. De derde podiumplaats ging naar Melissa Debackere, die met haar Subaru Impreza WRC een foutloze wedstrijd afleverde.

Pieter Tsjoen controleerde van start tot finish, maar niet zonder problemen: “Dit is een parcours waarop je moet rijden met een wagen die je door en door kent. Dat is met de Citroën C4 WRC nog niet het geval. Ik moest nog zoeken naar de ideale rempunten. Dat ging beter toen we de rembalans hadden aangepast, want aanvankelijk blokkeerden de wielen bij het aanremmen. En, dankzij een foutje van Alexandre Romain op KP 4 kon ik mijn voorsprong controleren.” Maar, Tsjoen maakte het zichzelf nog lastig: “Even een gebrek aan concentratie. Ik miste mijn rempunt en schoof rechtdoor. Ik gaf wat gas bij om over de greppel te geraken… Gelukkig bleef de schade beperkt tot 20″ tijdverlies.”

Alexandre Romain kwam in de slotfase nog sterk opzetten, maar hij strandde toch op 18″ van Tsjoen. “Dat foutje in het begin van de wedstrijd, toen ik even rechtdoor ging, was er teveel aan. In de slotronde heb ik niet teveel risico’s genomen.”

Na een perfecte wedstrijd, behaalde Melissa Debackere een prima derde plaats. Daar had David Bonjean kunnen eindigen, maar na een sterke opening van de wedstrijd, schoof de Peugeot-rijder in de derde ronde in de gracht wat hem anderhalve minuut kostte. Paul Lietaer maakte in de slotfase nog een schuiver op De Poelberg, wat een kleine halve minuut kostte, maar de Polle zette zich schrap en hield Freddy Loix van de 4de plaats. Loix, die vooral in de openingsfase tijd verloor door een verkeerde bandenkeuze, strandde op de 5de plaats. “We hebben hier echt het maximum uit de Skoda Fabia S2000 gehaald. Vanaf de eerste ronde zat ik al op de limiet. Meer zat er echt niet in op dit parcours tegen zoveel WRC’s,” lachte Freddy, die na een nachtje slapen naar Gran Canaria vertrekt voor de 2de manche van het IRC. Achter Andy Lefevere, die een supersterke wedstrijd reed met zijn BMW M3, eindigde Didier Duquesne op de 7de plaats, net voor David Bonjean en Jeroen Swaanen, de grote winnaar voor het Nederlands kampioenschap. In de slotronde werd Timothy Van Parijs nog uitgesloten wegens een probleem bij de start van de proef in Schuiferskapelle (door een elektronisch probleem stond hij langer dan 20″ in de startzone), wat hem een 6de plaats kostte. Patrick Snijers viel na KP 4 uit door een lekkende pomp van de stuurbekrachtiging, terwijl de tweede Octavia WRC van Bart Maes ook de strijd moest staken wegens een gescheurde katalysator.

In Klasse 3 ging de zege makkelijk naar Jonas Langenakens, terwijl in Klasse 4 de Nissan 370Z van Chris Van Woensel te sterk was voor de Porsches. De Klasse 5 werd overtuigend gewonnen door de Nederlander Hermen Kobus met een Clio R3. In Klasse 6 was Kevin Demaerschalk met een Citroën C2-R2 Max de sterkste. De jonge piloot uit Hoeilaert legde veel krachtigere wagens bovendien het vuur aan de schenen.

In Historic ging de zege naar Didier Vanwijnsberghe voor Tuur Vanden Abeele en Geert Vandoorne. Bart Du Jardin zegevierde in het Criterium.

TAC Tsjoen

Rally van Wallonië – Drie op een rij

171 teams namen dit weekend deel aan de 28ste Rally van Wallonië in Namen, een wedstrijd verreden in zomerse weersomstandigheden. Een tiental WRC’s en 4 S2000’s vormden de kop van de affiche, maar slechts een van die topwagens, de Citroën C4 WRC van Pieter Tsjoen, domineerde de wedstrijd van start tot finish. De zevenvoudige Kampioen van België heeft nu 7 overwinningen in de Namense klassieker.

Zomers weer (en enkele kleine buien!), een uitzonderlijk startveld, een vernieuwd parcours: alle elementen waren verenigd om van deze 28ste Rally van Wallonië een groot feest te maken. En, de wedstrijd loste de verwachtingen in, zeker voor de duizenden toeschouwers die vrijdagavond genoten van de superspecial op de Citadel. Naast een melodieuze Porsche-show en een exclusieve voorstelling van de 15 topwagens, konden ze Jérôme d’Ambriosio ontmoeten. Voor het tweede jaar op rij bracht de enige Belgische piloot in de Formule 1, bij Virgin Racing, een bezoek aan de populaire Rally van Wallonië!

De eerste scratch op de historische site van de Citadel werd neergezet door de Nederlander Mark van Eldik (Subaru Impreza WRC). Zou het dan toch een mooi Belgisch-Nederlands duel worden? Toch niet, want daarna werd de wedstrijd volledig gedomineerd door Pieter Tsjoen. Zelfs Alexandre Romain, die toch ook enkele snelste tijden reed op de 20 verreden proeven (KP 14 in Naninne werd geannuleerd omdat de veiligheidsvoorzieningen te laat opgesteld werden), reed zich in de kijker: “Zondagochtend hebben we de situatie geanalyseerd. Met 22 seconden achterstand was het onmogelijk om op regelmaat terug te komen. Tweede worden achter Tsjoen, de grote referentie in België, is geen schande. Maar, ik weet dat ik nog beter moet worden. In mijn rijstijl en in mijn voorbereiding op de wedstrijden!”

De winnaar genoot met volle teugen van zijn 7de recordzege: “Ik moet toegeven dat ik meer risico’s heb moeten nemen dan in andere wedstrijden. Alexandre heeft me echt wel gedwongen om de limiet op te zoeken. Dat is ook de enige manier om efficiënt met de C4 WRC te rijden. Je mag met deze wagen, ontwikkeld voor een fabriekspiloot, niet relaxen, maar je moet voluit blijven aanvallen. Met drie zeges staan we al dicht bij een zevende titel. Vier overwinningen moeten volstaan om de Belgische titel te veroveren,” vertelde Pieter Tsjoen.

Voor de derde podiumplaats werd lang strijd geleverd tussen de twee Subaru WRC’s van Mark van Eldik en Melissa Debackere, tot de jongedame vrijdagavond remproblemen kreeg en daardoor zondagochtend 60 strafseconden kreeg wegens een uitgelopen service. Melissa leverde wel een uitstekende prestatie. Hadden David Bonjean (Peugeot 307 WRC) en Hubert Deferm (Subaru WRC) zich in de strijd kunnen mengen? Een sortie en een ingetrokken rijbewijs zorgde ervoor dat we dit nooit zullen weten De 5de plaats, op meer dan 5 minuten van Tsjoen, van de Nederlander Edwin Schilt (Subaru WRC) was een verrassing, want Schilt ontdekte het parcours van de Rally van Wallonië. Jonas Langenakens en Eric Cunin domineerden de strijd in Gr.N, tot ze tijd verspeelden door technische problemen. De flamboyante Hans Weijs Jr, wiens prestatie beloond werd met de BFO Award, behaalde uiteindelijk een schitterende 6de plaats algemeen. Met zijn Citroën C2 Super 1600 klopte hij zelfs zijn landgenoot Bernhard Ten Brinke, winnaar bij de Super 2000’s met zijn Skoda Fabia. In zijn tweede wedstrijd met de Renault Mégane RS won Cédric Cherain de Groep N. In GT leek Tim Van Parijs voor een stunt te zorgen. Hij parkeerde zaterdag in de loop van de dag zijn Porsche 996 GT3 op de 5de plaats algemeen, tussen de WRC’s van Van Eldik en Schilt, tot hij gestopt werd door een gebroken riem van de alternator. De GT-categorie werd trouwens snel onthoofd, want Chris Van Woensel (Nissan 370Z, versnellingsbak) en Kenis (BMW Z4M) moesten ook vroegtijdig opgeven. Zondag gingen ze wel opnieuw van start in SuperRally (in totaal 20 herstarters), maar louter voor de eer en het spektakel. Francis Lejeune, de enige overlevende GT, redde de eer van de Porsches met een top 10 algemeen.

In de merkencups was het ook spannend. Minder in de Citroën DS3 Trophy in R3T, waarin Cédric De Cecco al vroeg verlost was van Caren Burton, die motorproblemen kende op KP 1. Bij de Citroën C2’s van de Trophy was de strijd bijzonder fel, temeer omdat enkele piloten buiten de Trophy mee kwamen strijden in R2. Voor hun problemen, streden David Croes (opgehouden door een sortie), Kevin Demaerschalk (versnellingsbak), Nicolas Damsin (wielbouten) voor de overwinning. De zege in R2 had uiteindelijk naar Matthias Boon moeten gaan, maar een optimistische passage op de jump in Naninne beschadigde de radiator van zijn Skoda Fabia R2. Xavier Baugnet liet de kans niet liggen en won in R2 en tevens de strijd in de Citroën C2 Trophy. Manuel Canal-Robles won de boeiende strijd met drie van Arellano (remproblemen en stuurbekrachtiging) en Servais (die het betreurde dat hij zaterdagavond geen intermediates monteerde). Kris Princen, aan de start met een Renault Twingo R2, bewees dat deze kleine Franse wagen heel wat potentieel heeft.

Wallonie Tjsoen

Sezoensrally – De eerste van Romain

De 35ste editie van de Sezoensrally leek in de openingsfase een afvallingsrace te worden. Na een kanontijd op de eerste proef in Goolder nam Pieter Tsjoen, de ongeslagen leider in het Belgisch kampioenschap, meteen een voorsprong van 15″ op de concurrentie. Maar, op de tweede proef ging Tsjoen hard van de baan. De Nederlander Erik Van Loon nam het commando over, maar hij beschadigde een draagarm op zijn Focus WRC08 op de vijfde proef, waarna hij stelselmatig meer terrein verloor. Melissa Debackere had ongetwijfeld ook mee kunnen strijden voor het podium, maar ze werd op de verbinding tussen de derde en de vierde chronorit aangereden door een lichte vrachtwagen. We kregen door deze incidenten een duel voor de overwinning tussen Patrick Snijers, altijd even strijdlustig, en Alexandre Romain, die in de openingsronde wat tijd verloor, maar zich vervolgens uitstekend herpakte. In de slotronde zette de piloot uit Bouillon zich schrap om met 4″4 zijn allereerste algemene overwinning op nationaal niveau binnen te halen. “Ik heb in de slotronde echt risico’s moeten nemen. Het was een paar keer nipt, maar ik denk dat Patrick Snijers ook voluit voor de zege is gegaan,” lachte Alexandre opgelucht, zeker omdat hij nu ook de leiding neemt in het BFO Belgian Rally Championship: “De wedstrijd begon niet goed: op de eerste proef rechtdoor en daarna was ik even de concentratie kwijt na de sortie van Pieter Tsjoen. Het werd een wedstrijd achtervolgen, maar uiteindelijk ben ik enorm opgelucht en blij met deze zege.” Patrick Snijers was ontgoocheld, maar ook tevreden: “Het hing echt van kleine details af. Ik ben heel tevreden dat we met een oudere Octavia WRC toch hebben kunnen rivaliseren met de C4 van Romain. Op zich is dat al een stunt. In elk geval heb ik me enorm geamuseerd op het onverhard,” vertelde Patrick, die vanaf Ieper uit zal pakken met een fonkelnieuwe Mini JCW S2000. Voor de derde plaats viel de beslissing op de voorlaatste proef. Freddy Loix had zich naar de derde plaats geknokt, met onderweg een snelste tijd algemeen met zijn Skoda Fabia S2000, maar op de voorlaatste proef reed de leider in het IRC lek. “Ik heb me geweldig geamuseerd op het onverhard en we hebben de ganse dag voluit gereden. Die lekke band, dat was pure pech op het onverhard. We zijn gewoon in het spoor gebleven en wellicht raakten we een scherpe steen,” vertelde Freddy, die nipt de duimen moest leggen voor Nederlands kampioen Van Loon. De vijfde en zesde plaats gingen naar de Nederlanders Gert Huzink en Hein Jonkers. Anthony Martin vierde zijn eerste overwinning in Klasse 3, een categorie waarin Jonas Langenakens moest opgeven met een geblokkeerde versnellingsbak. In GT ging de zege naar Chris Van Woensel, 10de algemeen met zijn Nissan 370Z, terwijl Klasse 5 werd gewonnen door Raphaël Auquier, die zijn debuut maakte met een Citroën DS3 R3T, tevens de winnaar in de DS3 Trophy. De Citroën C2 Trophy werd uiteindelijk gewonnen door Luxemburger Ronny Foxius, die profiteerde van de mechanische pech voor Kevin Demaerschalk en van een kleine sortie van Nicolas Damsin. In de Fiesta SportTrophy stond er geen maat op Tim Van Parijs, die won voor Luxemburger Bob Kellen, de nieuwe leider in de Trophy. De zege in Historic ging naar Tuur Vanden Abeele met zijn BMW 323i, terwijl het Criterium werd gedomineerd door Sébastien François, voor de BMW’s van Eric Louies, op het podium in zijn 30ste Sezoensrally, en Franky Boulat.

Sezoens Romain

Geko Ypres Rally – Loix voor de 7de keer

Rond 22u30 zijn de eerste overgebleven wagens van deze geslaagde Geko Ypres Rally voor een allerlaatste keer op het podium aangekomen op de Grote Markt in Ieper. En voor de zevende keer in de geschiedenis van deze wedstrijd was de eerste auto die van Freddy Loix.

Vorig jaar was Freddy Loix zijn weekend begonnen met een hevige strijd met Kris Meeke, die uiteindelijk op zaterdagnamiddig in de fout ging. Vanaf dan was het de Czech Jan Kopecky die zich vastbeet in die tweede plaats en vooral de druk bleef houden op Freddy tot aan de finish. Uiteindelijk haalde de Limburger toen na een hevige strijd het hele weekend zijn 6de zege binnen in de Kattestad.

Dit jaar was het enerzijds gemakkelijker en moeilijker. Gemakkelijker want zowel de forfait van Jan Kopecký(Škoda Fabia S2000) al voor de start, en devroege opgave van de Peugeot 207 S2000 van Thierry Neuville (KP1) en het verlies van belangrijke seconden van de andere « Leeuw » van Brian Bouffier(fout in KP2 et 3), maakten de weg open voor Freddy Loix. Guy Wilks (Peugeot 207 S2000) was nog de enige die zich probeerde vast te klampen aan de Loix-trein…tot zaterdagnamiddag toen hij na een dubbele lekke band wegzakte naar een plaats net binnen de top 10.En dan moeilijker want vanaf dan moest de Škoda BFO-piloot zich concentreren op zijn eigen wedstrijd en ritme zonder een fout te maken. Niet zo gemakkelijk natuurlijk alsof het lijkt…Maar Freddy is een echte professional en wist zijn taak perfect te vervullen en pakte zo een schitterende 7de overwinning en versterkt hier het record van het aantal overwinningen die hij voorig jaar reeds op zijn naam schreef.

Los van het succes van Freddy Loix, die trouwens één van de weinigen was die alle valkuilen kon omzeilen, werd dit laatste gedeelte van de rally vooral gekenmerkt door de opgave van Bernd Casier die zijn Skoda Fabia S2000 jammergenoeg aan de kant diende te zetten met een gebroken stuurbekrachtiging.Heel jammer voor de westvlaming want hij wist net Hans Weijs voor te blijven voor de 3de plaats. Patrick Snijers (MINI Countryman S2000) wist niet lang van zijn vierde plaats te profiteren want hij ging van de baan en verloor meer dan een minuut in Heuvelland (KP16).Kevin Abbring met de Citroën DS3 R3T verloor ook jammergenoeg zo’n 15 plaatsen toen hij na een foutje de wagen naast de baan zette op KP14.Cédric Cherain reed een sterke wedstrijd met zijn Renault Megane RS en wist de referentie Kris Princen voor te blijven tot hij op Watou vermogen verloor. Eens dit opgelost,ging het echter helemaal mis op Heuvelland want na een lekke band miste hij een remzone en zette de wagen in de graskant. Iets verder in het klassement merken we de puike prestatie op van Ghislain de Mévius met zijn Peugeot 207 R3T. Maar ook hij zag de eindmeet niet : van de weg op KP16. Hij was toen 2de in de klasse 5 die uiteindelijk gewonnen werd door de Ier Tommy Doyle (Renault Clio R3). Een bewogen einde van de rally dus.

In de andere categoriën zagen we een mooie overwinning voor Jonas Langenaekens in de klasse 3 na een hevige strijd met Anthony Martin voor Kris Princen. Kevin Demaerschalk, wist ook indruk te maken dit weekend en won niet alleen de Citroen C2 R2 Max maar ook de BFO Award. In de Citroen C2 R2 Max werd Xavier Baugnet tweede en Nicolas Damsin derde. De winnaar in de Ford Fiesta Sport Trophy werd Vincent Verschueren voor Bob Kellen en Frédéric Perrard, maar de snelste Ford Fiesta R2 was de ongenaakbare Claudie Tanghe.

In het IRC kampioenschap wordt Freddy Loix de nieuwe leider voor Bryan Bouffier die zelf ook een goede zet doet in het kampioenschap. Inhet ERC, vervangt de ene Luca de andere. De opgave van Betti gaf de weg vrij voor Rossetti om de volle punten te pakken in deze competitie.

De Geko Ypres Rally was niet alleen een topwedstrijd van de Intercontinental Rally Challenge, maar natuurlijk ook van het BFO Belgian Rally Championship. Freddy Loix deed de beste zaak. Hij scoorde niet alleen zijn zevende overwinning in Ieper, maar ook de maximale 20 punten voor het Belgisch kampioenschap.

“Vanaf de sortie van Thierry Neuville en het forfait van Jan Kopecky, was het redelijk makkelijk voor mij,” vertelde Freddy. “Ik heb vanaf dat moment op de splits gereden en rustig mijn voorsprong gecontroleerd.”

Na de vroege opgave van Alexandre Romain, die van de baan ging, had Pieter Tsjoen alles in handen om de leiding in het kampioenschap over te nemen. De Peugeot-piloot liet zich echter domweg verrassen. Na de finish van de eerste proef op Franse bodem zette hij de Peugeot aan de kant om de bandenspanning te controleren, maar toen hij terug vertrok merkte hij een paaltje voor de wagen te laat op. De tik tegen het paaltje beschadigde de radiator en Tsjoen moest opgeven.

Bernd Casier leek vervolgens op weg naar de tweede plaats bij de “Belgen”, maar de Skoda-rijder gaf in de slotfase door een probleem met de riem van de alternator. Daarvan kon Patrick Snijers profiteren, want de Logi-technic Mini debuteerde bijzonder sterk in de Westhoek. Zonder de minste kinderziekte, ging het nieuwe wapen van Prodrive met succes de strijd aan met de S2000’s. “Ik ben heel tevreden over de prestatie van de Mini, want in S2000-configuratie heeft de Mini amper 250 pk, wat bijna 50 pk minder is dan de officiële S2000’s. In WRC-versie, met 50 pk meer en meer downforce door de grote spoiler, zullen we zeker nog plezier beleven aan de Mini! We naderden tot op 32″ van de podiumplaats van Weijs Jr, maar toen werd ik in mijn aanvalslust verrast en schoven we even van de baan. Dat kan gebeuren,” lachte Patrick Snijers.

Jonas Langenakens domineerde de Klasse 3 en daarmee pakte hij, als derde BRC-piloot, 16 punten. De jonge Mitsubishi-piloot verstevigt daarmee zijn derde positie in het kampioenschap. Met 16 extra punten haalt hij een totaal van 56 punten, amper 4 puntjes minder dan Pieter Tsjoen en exact 10 eenheden minder dan leider Alexandre Romain.

Ondanks een bescheiden 15de plaats met haar Peugeot 207 S2000, kon Melissa Debackere de schade toch nog beperken in het kampioenschap met 13 punten, evenveel als… Chris Van Woensel, die zijn Nissan 370Z naar de overwinning in Klasse 4 stuurde. De GT’s moesten wel helemaal achteraan het peloton rijden, waardoor ze meer kilometers in het donker reden en vooral veel meer grind en modder in de bochten vonden na de doortocht van meer dan 100 wagens voor hen, maar ze maakten er een prachtige strijd van. Twee proeven voor het einde van de wedstrijd stonden de Porsche 996 GT3 van Tim Van Parijs en de Nissan 370Z van Chris Van Woensel binnen de halve seconde. Uiteindelijk won Van Woensel toch het duel. Virtueel eindigde hij in Ieper op de 18de plaats, vlak voor Kris Princen met zijn Renault Mégane RS. Tim Van Parijs behaalde met een tweede plaats in GT en de 8ste plaats bij de “BRC-piloten” 9 punten. Guino Kenis moest bij de tweede doortocht in Heuvelland de strijd staken door een afgebroken wiel, nadat hij eerder op de dag al lek reed.

Anthony Martin reed overigens ook een meer dan degelijke wedstrijd. Vrijdagavond had Anthony even de leiding genomen met zijn Mitsubishi Lancer EvoX op het moment dat Jonas Langenakens een foutje had gemaakt, maar Martin moest zaterdag toch plooien en tevreden zijn met een prima tweede plaats in Klasse 3, goed voor 12 punten. Kris Princen had de ganse wedstrijd een geweldige strijd met Cédric Cherain, tot die van de baan ging. Princen behaalde de 7de plaats algemeen bij de “Belgen”.

Ieper Loix

Omloop van Vlaanderen – Tsjoen… nipt

De 52ste editie van de Accent.Jobs Omloop van Vlaanderen was voor de meeste tenoren net op tijd afgelopen. Zelfs zesvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen haalde maar met de hakken over de sloot de finish van de wedstrijd. Maar, diezelfde Pieter Tsjoen deed wel de beste zaak, want hij domineerde de wedstrijd van start tot finish. De Omloop van Vlaanderen begon vrijdagavond met twee korte proeven. Op de showproef in Beveren nam Pieter Tsjoen meteen de leiding in handen, maar op de tweede proef bewees Patrick Snijers met de eerste snelste tijd van de Mini JCW in WRC-configuratie dat hij zich niet zomaar gewonnen wilde geven. Stelselmatig zag Tsjoen zijn belangrijkste concurrenten uitvallen. Hans Weijs Jr moest opgeven door een olielek aan de versnellingsbak, Melissa Debackere zette haar Ford Focus WRC08 aan de kant met een kapotte starter, nadat ze eerder al minuten verloor door een elektrische panne, terwijl Andy Lefevere al in de openingsronde een remschijf brak op zijn snelle BMW M3. In Rumbeke viel de wedstrijd in zijn beslissende plooi. Patrick Snijers werd er verrast door een geblokkeerd gaspedaal en verspeelde bijna drie minuten… “Een schroef kwam los en blokkeerde net tussen een veer, waardoor het gaspedaal open bleef staan. Ik werd daardoor verrast in de remzone en schoof van de baan. Met de motor hoog in de toeren kon ik niet achteruit en was het moeilijk om ongeschonden de finish te halen,” vertelde Snijers ,die nog kon remonteren naar de 4de plaats. Met Bernd Casier, die kennis maakte met de Subaru Impreza WRC S12 van NCRS, op de tweede plaats en Tim Van Parijs op de derde plaats, palmden drie kameraden het voorlopige podium in voor de slotronde. Maar, toen werd het nog even spannend. Bernd Casier moest aan de slotproeven beginnen met een lekkende koppakking, het achterdiff op de Focus van Tim Van Parijs liep warm en bij Pieter Tsjoen moest op de Citroën C4 WRC in allerijl de versnellingsbak gewisseld worden voor de laatste drie proeven. Toch bleven de posities ongewijzigd, al had Pieter Tsjoen nog een hachelijk moment voor de slotproef. “De motor wilde niet meer starten voor de start van de Zoning. We hebben de wagen naar de startlijn geduwd en we zijn op de startmotor gestart. Het was echt spannend, want de starter bleek stuk en we mochten zeker niet meer stil vallen,” vertelde Tsjoen. Ook Bernd Casier haalde de finish, al was het met een motor die echt op zijn laatste benen liep. En Timothy Van Parijs stelde zijn derde plaats veilig, voor een fel opzittende Patrick Snijers en David Bonjean. In de standaardklasse ging de overwinning verrassend naar Bert Coene met zijn Mitsubishi Lancer EvoX, ondanks problemen met de remmen in de slotfase. De leider in het kampioenschap, Jonas Langenakens, viel zaterdagochtend uit met een defecte motor. Ook Jasper van den Heuvel moest de strijd staken met een kapot differentieel, maar zijn Lancer EvoX R4 reed niet in Klasse 3, maar in Klasse 2.

Omloop Tsjoen

East Belgian Rally – 7de titel voor Tsjoen

Wat een waanzinnige finale ! De East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgisch rallykampioenschap, leek rustig naar de finish te kabbelen. Halfweg de wedstrijd had Pieter Tsjoen een kleine halve minuut voorsprong op zijn titelrivaal Alexandre Romain, die zich al bij de hiërarchie had neergelegd. Maar, het uitermate verraderlijke parcours had nog wat verrassingen in petto…

Voor Pieter Tsjoen begonnen de problemen op de achtste proef, toen zijn Citroën C4 WRC zwaar begon te sturen. De versnellingsbak en de hydraulica werd gewisseld tijdens de service, maar op de volgende proef, in Büllingen, gingen diverse verklikkerlichtjes branden. “Allerlei lampjes op het dashboard begonnen te branden. De batterij leek te begeven en af en toe vielen de verstralers uit. Ik was door die problemen even afgeleid en op de voorlaatste proef sprong de wagen uit het spoor op het onverhard. We gleden in een haag. Zonder erg, maar de verstralers sneuvelden wel. Zonder degelijke verlichting en met amper 8″ voorsprong, leek de zege verkeken, maar toen zagen we op de laatste proef plots de wagen van Alexandre Romain naast de baan liggen. Hij was van de baan gegaan. Even verder reden we nog lek, maar het liep toch nog goed af,” vertelde Pieter Tsjoen, die niet alleen de East Belgian Rally won, maar ook zijn zevende Belgische rallytitel veilig stelde. Daarmee evenaart de Oost-Vlaming het record van Patrick Snijers.

Door de sortie van Alexandre Romain, maar ook door de opgave van Sébastien Sturbois, die de radiator van zijn Toyota Corolla WRC scheurde, eindigde Cédric Cherain nog op een ongelofelijke tweede plaats met zijn Renault Mégane RS. Cherain pakte niet alleen de winst in Klasse 3, maar hij kreeg ook de BFO Award als beloning voor zijn unieke prestatie. De titel in Klasse 3 werd definitief veroverd door Jonas Langenakens, die in de slotfase het tempo liet zakken om de titel veilig te stellen. Bij zijn debuut met een 4×4, meer bepaald een Mitsubishi Lancer EvoX, eindigde Cédric De Cecco op een onverhoopte vierde plaats, voor Bruno Blaise met zijn verrassend snelle Renault Clio.

In Klasse 3 is de beslissing in het kampioenschap gevallen. Met een tweede plaats in de East Belgian Rally, achter de verrassend snelle Renault Mégane RS van Cédric Cherain, pakte Jonas Langenakens voldoende punten om de Belgische titel in Groep N, tegenwoordig Klasse 3, veilig te stellen. De titelrace in Sankt-Vith werd bovendien bekroond met een schitterende derde plaats algemeen.

“In het begin van de wedstrijd miste ik een rempunt. We hadden geluk dat er een bosweggetje was als uitloopzone. Helaas was de slagboom dicht… We vlogen door de slagboom het bos in. Gelukkig bleef de schade beperkt tot een kapotte voorruit en een dertigtal seconden tijdverlies. Vanaf dat moment heb ik enkel nog gereden in functie van het kampioenschap. Het was niet nodig om Cherain terug te pakken om de titel al voor de Condroz Rally veilig te stellen. Ik kan nu zonder druk de slotwedstrijd van het seizoen rijden,” lachte een gelukkige Jonas Langenakens.

In Historic was lokale specialist Rainer Hermann de sterkste met zijn Opel Ascona 400. Een andere Hermann, Stephan, domineerde met zijn Fiat Punto het RACB Criterium. Sébastien François had in het Criterium voldoende aan een 4de plaats om de titel veilig te stellen.

EBR Tsjoen

Condroz Rally – Snijers met de Mini JCW WRC

De 38ste editie van de Rallye du Condroz-Huy, getekend door het ongeval dat zaterdagnamiddag aan twee toeschouwers het leven kostte, kwam zondag op een respectvolle en ingetogen manier aan zijn eind. Patrick Snijers schreef aan de oevers van de Maas een negende overwinning op zijn naam, en bezorgde de MINI JCW WRC tegelijkertijd een eerste overwinning in België. Zaterdag was het de Ford Focus WRC08 van Bernd Casier die de beste start wist te nemen, voor de Peugeot 207 S2000 van Thierry Neuville en de MINI JCW WRC van Patrick Snijers. Het trio was gedurende de hele eerste lus voorin te vinden. Even moest de Ford-rijder de leiding uit handen geven, na een schuiver in Ben-Ahin (KP3), maar al snel wist Casier opnieuw orde op zaken te stellen. Hij wist een degelijke voorsprong bij elkaar te rijden, tot hij bij de tweede doortocht van Nandrin-Engis van de baan gaat. Voor de Ford zit de rally er op, Thierry Neuville neemt de leiding in handen. Patrick Snijers, op dat moment tweede, krijgt zijn bolide ondertussen steeds beter onder de knie, maar in de laatste lus krijgt hij af te rekenen met problemen met de benzinetoevoer. Op de Skoda Fabia S2000 van Freddy Loix, derde, laat het gebrek aan evoluties zich ondertussen voelen. Op zondagochtend vertrekken Loix en Neuville niet meer. Patrick Snijers gaat in de eerste proef nog even rechtdoor, maar nestelt zich dan stevig aan de leiding. De zevenvoudige kampioen van België kent een rustige slotdag en tekent voor een negende overwinning in Hoei. “Ik heb het dit seizoen nog nooit zo lastig gehad om over het eindpodium te rijden. Ik had uiteraard in andere omstandigheden willen winnen. Wat er tijdens deze rally is gebeurd heeft ons allemaal diep geraakt en ik wens mijn medeleven te tonen aan de families van de slachtoffers, evenals mijn steun te betuigen aan de mensen die gewond raakten. Toch is dit mijn negende overwinning hier, de eerste voor MINI in België. Nochtans had ik op de slotdag voortdurende met problemen met de benzinetoevoer af te rekenen.” Met een tweede plaats zet David Bonjean zijn beste resultaat uit het Belgisch kampioenschap neer. Met zijn Peugeot 307 WRC uit de ateliers van GPC had de Luikenaar de hele wedstrijd lang geen problemen. “Net zoals tijdens de rest van het seizoen eigenlijk. Deze auto wordt perfect onderhouden en staat helemaal op punt. Om middernacht kreeg ik een sms’je dat iedereen opnieuw aan de start zou verschijnen, dus heb ik er nooit aan gedacht dat zelf niet te doen. De wedstrijdleiding heeft een keuze gemaakt en die wou ik respecteren. Ik vind het wat spijtig dat er na het voorval van het jammerlijk drama opnieuw van alles werd bijgesleurd. Toch moeten we voor de toekomst een oplossing vinden om het publiek onder controle te houden, want niet iedereen lijkt te beseffen welke risico’s ze soms lopen.” Op het derde podiumtrapje staat, net zoals in 2010, lokale held Stéphane Lhonnay. Hij was in de wolken over zijn Mitsubishi Lancer EvoX uit de ateliers van Guy Colsoul. “Ik ben er mij terdege van bewust dat ik wat van de omstandigheden heb kunnen profiteren, maar ik sta nu al drie jaar op deze plek. Ik heb me wel wat vergist in de mogelijke gevolgen van het droge weer. Normaal gezien wordt de mechaniek dan wat meer op de proef gesteld, ik was verrast dat er niet meer opgaves waren. De ongebruikelijke zonnige omstandigheden hebben me een andere Condroz leren kennen.” Jean-Pierre Van de Wauwer, vierde, beleefde heel wat plezier in Wanze-Marneffe. “De mooiste chronorit van België, zonder twijfel. Met de Octavia WRC, hoewel niet meer van de jongste, heb ik me goed geamuseerd. Veel beter dan ik ooit had kunnen doen met een Mitsubishi. Met de Skoda moet je echt vechten om de goede rijlijn te houden.” De Nederlander Vandenheuvel werd met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4 vijfde, voor de Renault Mégane RS van Cedric Cherain. De jonge Kevin Demaerschalk (Peugeot 207 S2000) had op zaterdag heel wat differentieelproblemen, maar finishte sterk en legde uiteindelijk beslag op een zevende plaats, voor de Nissan 370Z van Chris Van Woensel. De top-10 wordt afgesloten door de Mitsubishi van Dominique Jullien, de in de slotfase wegens stukke bougies twee plaatsen verloor, en Raphael Aucquier, met zijn Citroën DS3 auteur van een mooie wedstrijd. Noteren we nog de mooie twaalfde plaats voor Julien Collette, die zijn enige wedstrijd in het Belgisch kampioenschap foutloos afwerkte.

Condroz Snijers