Seizoen - 2010
BRC

Ongeplande zesde titel voor Pieter Tsjoen

Voor de aanvang van het seizoen, leek niemand Patrick Snijers van een achtste Belgische rallytitel te kunnen houden. De Limburger kwam aan de start met een Subaru Impreza WRC S12, terwijl Paul Lietaer en Melissa Debackere het met oudere WRC’s moesten stellen. Van Pieter Tsjoen was aanvankelijk geen sprake, want de Oost-Vlaming had zijn zinnen gezet op de Franse rallytitel. Pieter Tsjoen won de Rally van Haspengouw als uitgebreide testsessie op de opening van het seizoen in Frankrijk. Als leider in het kampioenschap won Pieter Tsjoen vervolgens ook de TAC Rally, de Rally van Wallonië en de Sezoens Rally. Na een sortie in de Geko Ypres Rally met een Peugeot 207 S2000, besliste de Structo-piloot de titelstrijd definitief in de Omloop van Vlaanderen. Niemand kwam ook maar enigszins in de buurt van de Ford Focus WRC08. Patrick Snijers moest erkennen dat de Focus WRC08 niet te kloppen was. Dat bleek nog eens in de East Belgian Rally, waar Bernd Casier als vervanger van Pieter Tsjoen meteen de wedstrijd won. Ook in de Condroz Rally was Casier op weg naar de zege, tot hij zondagochtend van de baan ging. Daarvan kon Freddy Loix profiteren om, na de zege in de Geko Ypres Rally, ook die andere klassieker op zijn naam te schrijven met de officiële Skoda Fabia Super 2000. In Groep N veroverde Stéphane Lhonnay, schitterend 3de in de Condroz Rally, de titel met een Mitsubishi Lancer Evo9. Hans Weijs Jr domineerde de Citroën Trophy en Cédric De Cecco was de sterkste in de Ford Fiesta SportTrophy.


Rally van Haspengouw – Perfecte testsessie voor Pieter Tsjoen

Het Kampioenschap van België ging van start met de Rally van Haspengouw. Voor de eerste keer in zijn geschiedenis had de Vlaams-Brabantse klassieker de eer om het Belgisch kampioenschap te openen. Dat het rallykampioenschap in de lift zit en jaar na jaar aan uitstraling wint, dat was zeker te merken in Landen. Niet alleen oogde het startveld indrukwekkend met een achttal hypermoderne WRC’s aan de start, maar het publiek was ondanks het weer ook talrijk van de partij om van het spektakel te genieten. Patrick Snijers, de winnaar van de vorige editie, werd in zijn streekrally nog voor de start van de allereerste proef uitgeteld voor de zege. Snijers startte met 8 minuten vertraging uit het servicepark wegens een probleem met een wielnaaf. Een gloednieuw onderdeel bevatte een fabricagefout… “We zijn aan de rally begonnen met 1’20” straftijd. Daardoor begon ik nogal geprikkeld aan de eerste proeven, maar eens het in de namiddag droger werd, voelde ik me steeds beter en klokte ik een aantal snelste tijden. We zijn in de slotfase nog opgerukt naar de derde plaats, zodat de schade in het kampioenschap beperkt blijft,” vertelde Patrick Snijers, de grote titelfavoriet. Op het overwicht van Pieter Tsjoen stond echter geen maat in Landen. De Ford-piloot reed een perfecte wedstrijd. “Op de eerste proef werd ik verrast door een kanontijd van Mark van Eldik, die voor intermediates had gekozen. De juiste keuze, want net toen we het servicepark verlaten hadden, begon het lichtjes te regenen. Vanaf de tweede proef was de orde hersteld en kon ik stelselmatig afstand nemen. Voor de twee slotproeven in het donker had ik voldoende voorsprong om mijn leiderspositie te controleren. Maar, het bleef opletten, want in de slotfase reed ik toch nog een velg stuk in Brustem,” vertelde Tsjoen, die 1’22” voorsprong had op Mark van Eldik met zijn bloedmooie Mitsubishi Lancer WRC05. “Ik ben heel tevreden met deze tweede plaats. KP 2 was beslissend. Daar ging ik drie keer rechtdoor en liet ik twee keer de motor afslaan, wat me een halve minuut kostte. Mijn voorsprong op Tsjoen was verkeken en ik besliste daarom minder agressief te rijden,” vertelde de Nederlander Van Eldik, die zich samen met zijn landgenoot Bert de Jong heeft ingeschreven voor het Belgisch kampioenschap. Nederlands kampioen Bernhard Ten Brinke, voor de eerste keer aan de start in België, stuurde zijn Ford Focus WRC08 naar een prima vierde plaats, voor Melissa Debackere, die met haar oudere Toyota Corolla WRC een meer dan behoorlijke prestatie leverde. De pilote uit Wervik werd in de tweede ronde wel getroffen door een defect aan het hydraulisch schakelsysteem. Ze klopte in elk geval de Nederlanders Erik Van Loon en Bert de Jong, die beiden kwamen proefdraaien met hun moderne WRC’s. In Groep N was de strijd spannend tot de allerlaatste proef. Na de vroege opgave van Matthias Boon, verrassend leider na de eerste ronde, een defect schakelsysteem voor streekpiloot Jonas Langenakens en enkele foutjes van Alexandre Romain, draaide de standaardklasse uit op een duel tussen Bob Colsoul en Vincent Verschueren. Colsoul ging met 0″1 achterstand de laatste twee proeven in, maar hij kreeg de kloof net niet dicht. “Op de proef in Brustem heb ik alles gegeven en kon ik 7″ pakken op Bob,” vertelde een dolgelukkige Vincent Verschueren, de Historic-kampioen van vorig seizoen die zijn debuut maakte met een Subaru Impreza STR09. “Ik heb mijn wedstrijd rustig opgebouwd en vanaf de tweede lus het tempo verhoogd. Winnen, daar had ik vooraf niet van durven dromen.” In de eerste manche van de Citroën Racing Benelux Trophy stond er geen maat op Hans Weijs Jr. De Nederlander profiteerde van een sortie van Thierry Neuville, die in de openingsronde meteen twee minuten verspeelde. Caren Burton moest opgeven en David Croes verbouwde zijn C2-R2 bij een klein foutje, zodat de tweede plaats naar Xavier Baugnet ging, voor Croes en Neuville, die nog sterk kon terugkomen. In het RACB Rally Criterium was de strijd voor de zege razend spannend tot de finish tussen een handvol Mitsubishi Lancers Evo. Uiteindelijk ging de zege naar Erik Deveux met amper 1″7 voorsprong op Alain Renkin. Johan Van Keer maakte het podium compleet, voor Edy Paquay en Jean-Yves Laruelle. De openingswedstrijd van het Belgian ConXion Historic Rally Championship werd gewonnen door Yves Bruneel, die profiteerde van de vroege opgave van Dirk Deveux door technische problemen en een tijdrovende lekke band van Porschist Barbier. Chris Debyser en Patrick Mylleville, in de slotfase nog nipt voorbij Nico Wyffels, maakten het podium volledig.

Hasp Tsjoen

TAC Rally – Pieter Tsjoen overklast de concurrentie

Op erg dominante wijze won Pieter Tsjoen, genavigeerd door Eddy Chevallier, de 37ste editie van de TAC Rally, de tweede manche van het Kampioenschap van België. De regerende kampioen van België reed een perfecte wedstrijd. Op 16 proeven klokte de Structo-piloot 16 keer de snelste tijd. “In de eerste ronde heb ik zwaar aangevallen om het verschil te maken. Toen bleek dat Patrick Snijers al 19″ achterstand had, heb ik mijn voorsprong gecontroleerd. Uiteindelijk reden we voortdurend een strak tempo zonder overdreven risico’s te nemen,” vertelde Pieter. Patrick Snijers werd met zijn Subaru Impreza WRC S12 tweede. Patrick was machteloos: “Ik heb het maximum gegeven, maar wanneer je op elke proef enkele tellen verliest op Pieter, dan moet je durven toegeven dat de combinatie Tsjoen-Focus WRC08 gewoon sneller was. We zaten constant op de limiet, maar kwamen geen seconde dichter. In de slotronde had ik bovendien nog even te kampen met een haperende motor.” Nog een tweede Structo-Ford eindigde op de derde plaats dankzij Bernd Casier, die een sterk debuut maakte met de Focus WRC05: “Ik vond steeds beter mijn draai in de Focus, maar mijn techniek van het rijden met een Super 2000 zorgde voor wat storingen in de elektronica. In de volgende wedstrijden moet ik mijn rempunten nog beter verzorgen.” Paul Lietaer, vorig jaar nog winnaar in Tielt, strandde deze keer nipt naast het podium. De Polle had het beste van zichzelf gegeven in het duel met Casier, maar de Ford bleek net wat efficiënter dan zijn 11 jaar oude Impreza WRC uit 1999. Mark van Eldik werd vijfde met de spectaculaire Lancer WRC05. De Nederlander was daar best tevreden mee, na een schuiver op de Poelberg in de derde ronde. Erik Wevers, nog een Nederlander, stuurde zijn Corolla WRC naar de 6de plaats, voor Melissa Debackere, die in de slotfase een plaats verloor aan Wevers door een lekke band op Schuiferskapelle en turboproblemen. In Groep N werd de spannende strijd gewonnen door Stéphane Lhonnay met 3 tellen voorsprong op Matthias Viaene, die tijdens de tweede ronde 50″ verloor door een kapotte remleiding. Bob Colsoul werd derde in Groep N, terwijl Verschueren (motor) moest opgeven, Boon lek reed en Romain pakte eveneens tijd door een lekke band en een koppelingsprobleem. In de Historic ConXioN-manche vielen enkele tenoren erg vroeg uit. Yves Bruneel, winnaar in Haspengouw, brak de achterbrug van zijn Escort op KP2, terwijl Stouf door een motorpanne zelfs niet van start kon gaan op KP 1. Na de opgave van Tuur Vanden Abeele, ging de zege naar Filip Barbier, die de strijd in Historic domineerde met zijn Porsche, voor Chris Debyser. Het RACB Rally Criterium werd in de TAC Rally gewonnen door Koen Lauwaert met zijn Clio, voor de Mitsubishi’s van Bert Coene (+1’18”) en Jean-Luc Berleur (+1’58”).

TAC Snijers

Rally van Wallonië – Drie op drie voor Tsjoen

Duizenden rallyfans genoten in Namen onder een heerlijke lentezon van de derde manche van het BK Rally, de Rally van Wallonië, tevens de tweede wedstrijd voor het Nederlands kampioenschap. De beloofde tweestrijd België-Nederland kwam er echter nooit, want op de supersnelle proeven rondom Namen waren onze landgenoten te sterk voor onze noorderburen. Op de allereerste proef, de superspecial vrijdagavond op de Citadel, maakte Patrick Snijers een kleine stuurfout. De Subaru ring rechtdoor, tikte een strobaal aan en door die klap was de versnellingsbak even geblokkeerd. Snijers verloor meteen 18″5 op zijn grote titelrivaal Pieter Tsjoen. Een kloof die hij niet meer gedicht kreeg op de resterende 21 klassementsproeven. “Ik maakte een kleine schuiver, maar de seconden tikten weg omdat ik de achteruit niet meteen in kon schakelen,” verklaarde Snijers. “Maar, aan het resultaat heeft het niets veranderd. Ik reed drie dagen op de limiet van onze Subaru, maar Tsjoen was gewoon een fractie sneller. Zondagochtend verloor ik nog eens 20″ toen de handrem niet goed pakte in de haarspeld van Malonne. De tweede plaats was het maximum dat ik hier kon halen.” Pieter Tsjoen controleerde en domineerde de wedstrijd en won overtuigend met 1’11” voorsprong op Snijers voor de zesde keer de Rally van Wallonië. “Het ging erg snel op dit parcours, maar ik voelde me uitstekend. Ik heb zelfs enkele bochten voluit genomen die ik in de nota’s anders had genoteerd omdat het vertrouwen zo groot was. Afgezien van een kleine hapering in een haarspeld in Mohiville, was het een feilloze wedstrijd,” lachte Tsjoen, die het maximum van de punten behield in het Belgisch kampioenschap. Achter de twee tenoren was er een felle strijd voor de laatste podiumplaats. Bernd Casier zat na KP 7 de Subaru van Snijers op de hielen, maar even verder moest de Focus-piloot de handdoek gooien: door een turboprobleem ontstond een brandje onder de motorkap. De Nederlander van Eldik had ondertussen ettelijke minuten verloren door een geblokkeerde versnellingsbak. Twee proeven werkte de Lancer WRC05 in vijfde versnelling af. De Fransman Eric Brunson, sterk bij zijn debuut in België, nam de derde stek over, maar hij werd op de huid gezeten door de rookie en revelatie van de wedstrijd, Matthias Boon, die in de slotronde zaterdag weer moest aansluiten bij Brunson omdat hij werd opgehouden door de Nederlander Erik Van Loon, die twee lekke banden had op zijn Focus WRC. Zondagochtend moest Brunson zijn Subaru echter aan de kant zetten met een defect schakelsysteem, zodat Boon de derde plaats weer recupereerde. De 21-jarige piloot uit Pellenberg mocht voor de eerste keer een Subaru Impreza WRC besturen en scoorde meteen een podiumplaats. “Dit had ik niet voor mogelijk gehouden,” genoot Matthias. “Ik heb vanaf de start stelselmatig het tempo verhoogd, zonder overdreven risico’s te nemen. Ik wilde absoluut finishen om Deferm, de eigenaar van de Impreza, en mijn sponsors te bedanken voor deze unieke kans. Ik zat zeker nog niet aan de limiet van de wagen.” De vierde plaats ging naar Freddy Loix, die debuteerde met de Skoda Fabia Super 2000: “Voor ons was het een test op ware grootte, want de testsessie vooraf werd geannuleerd door een kapotte versnellingsbak. De Skoda reageert helemaal anders dan de 207 S2000 die ik de vorige jaren bestuurde. Zaterdagavond hadden we de goede settings gevonden en vanaf dat moment voelde ik me uitstekend.” De andere Super 2000, de Punto van Timothy Van Parijs, ging tijdens de tweede passage in Wartet van de baan. Door een lekke band en enkele foutjes, moest Melissa Debackere zaterdag achtervolgen, maar de jongedame uit Wervik sloot de wedstrijd af op een knappe 5de plaats met haar oude Toyota Corolla WRC, ruim voor de Mitsubishi Lancer WRC05 van Mark van Eldik, die sterk terug kwam, de Focus WRC08 van Erik van Loon en de Subaru Impreza WRC van David Bonjean, 8ste, 3″ achter de winnaar in de standaardklasse. In Groep N nam de Nederlander Jasper van den Heuvel een kanonstart, maar de transmissie kon de agressieve rijstijl niet verwerken. Alexandre Romain nam het commando over met zijn Lancer EvoX made by Colsoul: “Voor deze wedstrijd hebben we een nieuwe mapping gekregen en de motor is nu veel beter. Ik heb me geweldig geamuseerd! We hadden uitzicht op de zesde plaats, maar ik kon de WRC’s van Van Eldik, Van Loon en Bonjean onmogelijk achter me houden.” De tweede plaats in Groep N ging naar Stéphane Lhonnay, die zondag voorbij de Nederlander Van der Marel ging, toen die het tempo moest laten zakken door een lekkende koppakking. Op de slotproef viel Van der Marel zelfs nog 6 minuten terug, zodat Jonas Langenakens op het podium eindigde, voor Vincent Verschueren, die kampte met een motor die niet het volle vermogen leverde. De Citroën Racing Trophy Benelux werd gedomineerd door Hans Weijs Jr, tot een aandrijfas brak. Zo ging de zege naar Leuvenaar David Croes. In de Ford Fiesta SportTrophy profiteerde Cédric De Cecco optimaal van twee lekke banden van Anthony Martin, die zondagmiddag de wedstrijd staakte. Zo werd Serge Meurens knap tweede voor de 19-jarige Kevin Demaerschalck. Maar, Meurens vergiste zich op de laatste verbinding, klokte 4′ te laat in, waardoor Demaerschalck alsnog de tweede plaats cadeau kreeg. (*) In de derde manche van het Belgian ConXioN Historic Rally Championship ging de zege verrassend naar oude bekende Arnaud Clause met een Ford Escort, voor de Porsche van Filip Barbier en de Escort van Yves Bruneel. Het RACB Rally Criterium werd gewonnen door Laurent Léonard, die op de allerlaatste proef profiteerde van een lekke band op de Suzuki Swift van Philippe Castremanne. De eerdere leiders in de wedstrijd moesten opgeven: Bouts (achterbrug), Renkin (van de baan), Vermeulen (mechaniek) en Docquier (lekke band).

Wall Boon]

Sezoensrally – Ook de maaskiezel kan Tsjoen niet stoppen

Met een vierde overwinning op rij zette Pieter Tsjoen een belangrijke stap richting Belgische rallytitel. Op zijn favoriete ondergrond kon Patrick Snijers geen vuist maken en met 7 snelste tijden op 12 proeven maakte Tsjoen duidelijk dat hij op dit moment ongenaakbaar is in eigen land. Vanaf de openingsronde tot de finish domineerde Pieter Tsjoen deze Sezoens Rally, hoewel vooraf getwijfeld werd aan zijn snelheid op onverhard. “Ik had niet de beste herinneringen aan deze Sezoens Rally. In 2006 ging ik van de baan, als leider in de wedstrijd, en eerder ging ik hier over de kop met een Saxo. Toch had ik geen schrik van dit parcours. Dat heb ik bewezen vanaf de eerste ronde. Zonder teveel spektakel te geven, maar met een zuivere rijstijl heb ik op de resterende proeven mijn voorsprong gecontroleerd,” vertelde Pieter. In de slotronde werd nog fel gestreden voor de tweede plaats tussen twee Subaru-piloten. Mark van Eldik, die een prima wedstrijd reed, hield uiteindelijk nog 17″ over op Patrick Snijers. “Nochtans heb ik drie keer in Goolder een fout gemaakt, ook nog in de slotronde, omdat ik teveel forceerde,” lachte Mark van Eldik, die erg tevreden was en die meteen besliste verder te doen in het Kampioenschap van België. Patrick Snijers gaf de ganse dag het beste van zichzelf, maar de zevenvoudige Belgische kampioen moest vrede nemen met een derde plaats. “Ik kwam hier om te winnen, maar de Focus WRC08 van Pieter Tsjoen is momenteel niet te kloppen met mijn oudere Impreza WRC S12 en Mark van Eldik heeft een erg sterke wedstrijd gereden,” aldus Snijers. De vierde plaats ging naar Freddy Loix met zijn Skoda Fabia Super 2000 in de kleuren van BFO, de sponsor die een indrukwekkende ontvangststructuur plaatste op het Kerkplein: “Ik ben uitermate tevreden,” vertelde Freddy. “We hebben vandaag echt enorme vorderingen gemaakt wat de afstelling van de Skoda betreft. De verschillen met de WRC’s werden steeds kleiner.” In Groep N was het nog spannend tot de finish, omdat leider Mathias Viaene het zichzelf moeilijk maakte door twee foutjes te maken. Langenakens kwam nog terug tot 9″, maar moest toch vrede nemen met de tweede plaats, voor Vincent Verschueren. In Historic domineerde Dirk Deveux de ganse wedstrijd, maar hij moest opgeven door een gebroken versnellingsbak in de slotronde. Daardoor ging de overwinning in extremis naar Fixion-piloot Yves Bruneel voor teamgenoot Chris Debyser. De tweede manche in de Ford Fiesta SportTrophy werd gewonnen door Cédric de Cecco, die een half minuutje voorsprong bij elkaar reed op Cédric Cherain. Jean-Luc Berleur, amper 21 jaar, won het Criterium voor Roosen en Van Keer.

Sez Tsjoen

Geko Ypres Rally – Recordzege van Freddy Loix

De Geko Ypres Rally bewees nog maar eens dat het de absolute topwedstrijd is van de Belgische rallysport, maar zeker ook van de Intercontinental Rally Challenge en van het Kampioenschap van Europa. Voor de Belgische fans werd het een grandioos feest, want Freddy Loix behaalde zijn zesde overwinning in de Rally van Ieper en het jonge 22-jarige talent Thierry Neuville behaalde een onverhoopte podiumplaats na een sublieme prestatie. Het erg specifieke parcours van de Geko Ypres Rally dwingt respect af bij elke buitenlandse topper die in de Westhoek aan de start komt. Wie dat respect niet kan opbrengen, wordt gegarandeerd afgestraft. Dat overkwam Stéphane Sarrazin, de piloot van Peugeot Sport, op de allereerste proef. Sarrazin dook met zijn Peugeot 207 Super 2000 van de baan. Vooraan werd het tempo meteen bepaald door Freddy Loix met zijn Skoda Fabia S2000 en Kris Meeke, de regerende IRC-kampioen met een Peugeot 207 S2000. Vorig jaar waren de twee tenoren nog teamgenoten en ook toen werd hun secondenstrijd pas in de slotfase beslist… in het voordeel van Meeke, na een lekke band van Loix. Deze keer zou het anders zijn. Loix nam vrijdagavond de leiding met 5″8 voorsprong op Meeke. De Ier ging zaterdagochtend in de tegenaanval, maar op de proef van Watou ging Meeke zwaar in de fout. De wedstrijd was meteen beslist, want Freddy Loix controleerde zijn voorsprong van een kleine halve minuut op Skoda-teamgenoot Jan Kopecky tot de finish. Als de Koning van Ieper werd Freddy Loix verwelkomd door zijn talrijke fans en de genodigden van BFO op de Grote Markt in Ieper, waar een echte feeststemming heerste. De zesde recordzege van Loix was een feit. “Deze overwinning doet zoveel deugd! Het is de mooiste manier om BFO, Skoda België en Skoda Motorsport te bedanken voor hun steun,” lachte Freddy na zijn zesde recordzege in Ieper, met 21″ voorsprong op Jan Kopecky. “Winnen in Ieper was ons hoofddoel en dat is gelukt. Het was een ongelofelijke strijd met Kris Meeke. Ik zat helemaal op de limiet, terwijl ook Kris geen honderdste meer kon winnen. Ik was ontgoocheld dat hij moest opgeven, want zo hard aanvallen, dat is het mooiste wat er is. Echt, we gingen hier harder door de snelle waaiers met onze Super 2000 dan met een WRC!” Nadat ook Juho Hänninen, de leider in het IRC, zich vrijdag in de tweede ronde liet verrassen en van de baan ging, rukte teamgenoot Jan Kopecky op naar de tweede plaats. De Tsjech deed van alle IRC-tenoren de beste zaak in het kampioenschap, want de derde plaats ging naar de revelatie van de wedstrijd, Thierry Neuville. De 22-jarige piloot van Peugeot België-Luxemburg reed een foutloze en indrukwekkende wedstrijd. “We hadden de wedstrijd erg goed voorbereid en we zaten meteen in een uitstekend ritme, zonder dat ik de indruk had dat we overdreven risico’s namen,” vertelde Thierry. “Met het vertrouwen na onze vierde plaats in Sardinië kon ik hier onverhoopt een podiumplaats scoren. Loix en Kopecky waren nog te snel. Ik hoop dat ik binnen een jaar of twee klaar ben om Ieper te winnen…” Neuville was van bij de start sneller dan Pieter Tsjoen, de regerende kampioen van België. Zaterdagochtend liet ook Tsjoen, na vier zeges op rij in het Belgisch kampioenschap, zich verrassen op de eerste proef. Patrick Snijers, die andere titelkandidaat, viel 4 km voor de finish van de laatste proef nog uit met mechanische pech, waardoor zijn zesde plaats werd overgenomen door de Portugees Bruno Magalhaes. Andreas Mikkelsen, de talentvolle jonge Noor, werd knap vijfde bij zijn debuut op de Ieperse proeven. In Groep N werd de strijd helemaal in de slotfase beslist. Vincent Verschueren gaf vrijdagavond op na een sortie en Melissa Debackere viel op de eerste proef uit met mechanische problemen. Jasper Van den Heuvel, de Nederlander die autoritair de standaardklasse domineerde, gaf zaterdagochtend op de eerste proef met een kapotte motor op. Alexandre Romain leek gewonnen spel te hebben, tot hij in de slotfase een goed resultaat verspeelde door een lekke band, een gebroken oliekoeler, een defecte transmissie en… een sortie op de laatste proef. Matthias Viaene had de zege in handen, maar hij reed lek op de slotproef, zodat de zege onverhoopt naar Stéphane Lhonnay met een Mitsubishi Lancer Evo9 ging. In de merkencups ging de zege naar Kevin Abbring in de Europese Renault Clio R3 Trophy, naar Hans Weijs Jr in de Citroën Racing C2 Benelux Trophy en naar Ghislain de Mevius in de Ford Fiesta Sporting Trophy.

Ypr Loix

Omloop van Vlaanderen – Pieter Tsjoen voor de zesde keer Kampioen van België

De Omloop van Vlaanderen, de zesde manche van het Kampioenschap van België Rally, werd een one-man-show van Pieter Tsjoen met zijn Ford Focus WRC08. De leider in het kampioenschap maakte vrijdagavond meteen het verschil. Na twee proeven had de Oost-Vlaming al een mooie voorsprong van 14″7 op Paul Lietaer. Zondag ging Tsjoen, samen met zijn trouwe navigator Eddy Chevaillier, verder met zijn demonstratie om uiteindelijk de wedstrijd te winnen met een ruime voorsprong van 3’19”. Het was de zesde overwinning van Pieter Tsjoen in de Omloop van Vlaanderen. De overwinning was ook voldoende om de Belgische rallytitel van 2010 mathematisch veilig te stellen, mede dankzij het forfait van Patrick Snijers. “Ik kon dit weekend redelijk relax rijden, maar anderzijds had ik ook alles te verliezen, want een foutje zou erg dom geweest zijn. Nochtans had ik in het begin van de wedstrijd moeite om me aan te passen aan het supergladde Belgische asfalt. De eerste remzone was erg nipt,” vertelde de kersverse zesvoudige Kampioen van België, waarmee hij slechts één titel verwijderd is van het absolute record van Patrick Snijers. “Ik ben aan een stevig tempo blijven rijden om geconcentreerd te blijven. Weet je, deze titel heb ik in feite te danken aan het sterke startveld in de vorige wedstrijden. De Franse titel is dit jaar mijn hoofddoel, maar ik kon de confrontatie met Snijers en Van Eldik in de vorige wedstrijden niet uit de weg gaan. Nu de Belgische titel veilig is, ga ik me concentreren op de strijd in het Frans kampioenschap.” Paul Lietaer was op weg naar een mooie tweede plaats, tot hij zaterdagnamiddag in de fout ging op de proef van Passendale. De bekende snor schoof van de baan en beschadigde daarbij de ophanging van zijn Impreza WRC. Daardoor ging de tweede plaats naar Freddy Loix, die voor de gelegenheid genavigeerd werd door zijn Stefaan Vallaeys, CEO van BFO, de hoofdsponsor van de Limburger. “Het podium was ons hoofddoel en daarin zijn we geslaagd,” lachte Freddy, die vol vertrouwen aan de start kwam na drie overwinningen in het IRC. “Met Stefaan aan mijn zijde ben ik iets minder agressief gestart, maar zaterdag heb ik toch een strak tempo gereden om Melissa Debackere achter me te houden.” Melissa Debackere zat Loix zaterdagmiddag nog op de hielen, maar vanaf de tweede ronde moest de jongedame de Skoda laten gaan: “Freddy stak een tandje bij, terwijl ik op de limiet zat. Op de laatste twee proeven begaf bovendien het hydraulische schakelsysteem voor de zoveelste keer…” Dominique Bruyneel eindigde op een knappe 4de plaats met zijn Peugeot 207 S2000, voor de Celica GT-Four van Didier Duquesne. Didier Vanwijnsberghe sloot zijn tweede wedstrijd met de Skoda Fabia S2000 af op een prima 6de plaats, ondanks motorstoringen zaterdagochtend. In Groep N reed Jonas Langenakens een schitterende wedstrijd. De piloot uit Landen nam meteen het commando voor Stéphane Lhonnay, die zich zaterdag liet verrassen op het gladde parcours en van de baan schoof. Langenakens won met ruim een minuut voorsprong op streekpiloot en voormalig Gr.N-kampioen Eddy Snaet. Spektakelman Tim Van Parijs verwende het publiek met mooie schuivers in zijn Porsche, die hij naar de 9de plaats stuurde, voor de Subaru van de Brit Champion. In de Fiesta SportTrophy ging de zege naar Cédric De Cecco, die een optie neemt op de eindzege na de opgave met een kapotte motor van Ghislain de Mevius, die op dat moment nipt aan de leiding stond. Kevin Demaerschalk werd mooi tweede. Op de allerlaatste proef verspeelde David Croes de zege in de Citroën C2 Racing Trophy Benelux door een lekke band. Xavier Baugnet won zo verrassend, nadat hij veel tijd verloor op de eerste proef door een schuiver. Hans Weijs Jr werd nog onverhoopt derde, nadat hij 5’50” verloor op de openingsproef.

Omloop Melissa

East Belgian Rally – Supersub Bernd Casier domineert van start tot finish

Onder een stralende herfstzon genoten de talrijke rallyfans van het hoogstaande spektakel langs de fabuleuze klassementsproeven van de East Belgian Rally. De zevende en voorlaatste manche van het Kampioenschap van België 2010 werd verreden in de omgeving van Sankt-Vith, waar de piloten prachtige, natuurlijke en uitdagende proeven voor de wielen kregen. Zelfs bij droog weer bleek de moeilijkheidsgraad van het parcours voor heel wat kleppers te hoog gegrepen. Kersvers Belgisch kampioen Pieter Tsjoen gaf verstek, maar zijn Focus WRC08 was wel van de partij, met Bernd Casier aan het stuur. Ondanks een gebrek aan ritme en ervaring in de Focus WRC08, zette Casier op alle proeven de snelste tijd op de tabellen, goed voor zijn allereerste algemene rallyzege op nationaal niveau. “Het was echt niet makkelijk op dit technische parcours. Zeker omdat de snelheid met deze moderne WRC erg hoog ligt. In vergelijking met de Focus WRC05 die ik eerder bestuurde, heeft de WRC08 nog meer koppel en vermogen,” aldus de 31-jarige piloot, die er een erezaak van maakte om overal de snelste tijd te rijden. “Ik wist dat Thierry Neuville in het donker nog een aanval op een snelste tijd wilde doen. Daarom ging ik er nog eens goed voor zitten!” De jonge Thierry Neuville, kind van de streek, werd erg knap tweede met de Peugeot 207 Super 2000. Een stunt, want er stonden heel wat snellere WRC’s aan de start. “Ik woon inderdaad in de buurt, maar men moet niet denken dat ik alle proeven uit het hoofd ken. In het IRC en in het Wereldkampioenschap heb ik geleerd om nauwkeurige nota’s te maken, samen met mijn copiloot Nicolas Klinger. Die ervaring maakte hier het verschil. In eigen streek tweede worden, dat is gewoon fantastisch!” De Nederlanders maakten nogal wat brokken op het lastige parcours. Zo vernielde Gert Huzink zijn Subaru Impreza WRC S12 al na amper… 133 meter. Even verder, ook op de eerste proef, reed De Jong zijn Mitsubishi Lancer WRC in de kreukels. Teamgenoot Mark van Eldik was in strijd met Erik van Loon, tot ook hij de achterkant van zijn Lancer WRC vernielde: “We gingen iets te snel een lange rechtse in. De wagen begon te glijden. Ik bleef op het gas om ons door de bocht te trekken, maar we kwamen een paar meter tekort. Een boom stond te dicht…” Van Eldik verloor een kwartier, maar haalde wel de finish, waardoor hij mathematisch nog een kans maakt op de Nederlandse titel. Immers, Erik van Loon, die zijn Focus WRC08 naar een knappe 3de plaats stuurde, heeft nog 1 punt nodig om de titel definitief binnen te halen. Paul Lietaer leek op weg naar de vierde plaats, maar de West-Vlaming reed in de slotronde nog lek en verspeelde daardoor een positie aan Alexandre Romain, de overtuigende winnaar in Groep N. “We werden in het begin van de wedstrijd in de achtervolging gedwongen door een lekke band. Op dat moment was Van der Marel de snelste, maar zijn motor brak. In de namiddag gingen we aan hoge snelheid nog even van de baan op een stukje onverhard. Daar hadden we geluk. Ik ben heel blij dat ik eindelijk mijn snelle tijden heb kunnen omzetten in een goed resultaat! Daarvoor moet ik ook mijn gelegenheidscopiloot Fred Miclotte bedanken. Hij heeft me goed ingetoomd.” Stéphane Lhonnay eindigde op een mooie 5de plaats, voor Jonas Langenakens, die zijn titelkansen gaaf hield. De top 10 werd vervolledigd door de Nederlanders Eric Bolhaar, Hermen Kobus, de snelste bij de voortrekkers na de opgave van Kris Princen na een sortie, en Vincent Verschueren. In de Citroën C2 Racing Trophy Benelux ging de overwinning naar Bruno Thiry, geboren en getogen in de Oostkantons, voor David Croes.

EBR Casier

Condroz Rally – Freddy Loix verslaat het WRC-geweld

Freddy Loix beleefde in 2010 een superseizoen. Voor het seizoen kondigde hij de samenwerking aan met een nieuwe privé-sponsor, BFO Family Office, en realiseerde hij meteen het hoofddoel van het programma met Skoda Belgium: winst in de Rally van Ieper. Loix ging verder op zijn elan door in de Intercontinental Rally Challenge met zijn Skoda Fabia Super 2000 te winnen in Madeira, en eveneens de Tsjechische Barum Rally op zijn naam te schrijven. Als kers op de taart en als vervroegd verjaardagsgeschenk won Freddy Loix nu ook de klassieke afsluiter van het Kampioenschap van België, de Condroz Rally. Het was ongetwijfeld een van de moeilijkste Condroz Rally’s ooit. Door regen zaterdagochtend lagen de proeven er extreem glad en verraderlijk bij. De krachtige WRC’s, normaal oppermachtig ten opzichte van de atmosferische tweeliters van Freddy Loix en Thierry Neuville, hadden het moeilijk om hun vermogen op het asfalt te krijgen… met uitzondering van de Focus WRC van Bernd Casier. De winnaar van de East Belgian Rally domineerde zaterdag de wedstrijd, maar Casier was er niet helemaal gerust in. “Het blijft extreem moeilijk. Het lijkt makkelijk om met een WRC de ‘Super 2000′-wagens te kloppen, maar je mag niet vergeten dat ik veel minder kilometers in de benen heb met deze Focus WRC05 dan Freddy en Thierry met hun Super 2000,” vertelde Bernd, die zaterdagavond tijd verloor door een lekke band op de laatste proef. Dat was echter het begin van de ellende, want zondagochtend ging de leider in de wedstrijd van de baan op een verkeersdrempel die aan hoge snelheid genomen werd. De Focus raakte een paal en schoof ver een veld in. De snelste WRC was uitgeteld. De wedstrijd werd meteen in handen genomen door Freddy Loix met zijn Skoda Fabia S2000, die zaterdag in een prachtig duel verwikkeld was met Thierry Neuville met zijn Peugeot 207 S2000. De jonge piloot uit Hünningen ging verrassend als snelste van start, maar Loix nam de tweede plaats over na een klein foutje van Neuville. Het bleef een secondenstrijd tussen de twee S2000-piloten, tot Neuville een stuurfout maakte op de 8e proef. Neuville was iets te onstuimig op de beroemde finish in Strée en beschadigde de radiator. “Op de proef zelf verloren we amper tijd, maar terug op weg naar Hoei liep de motor warm. We hebben zelf een noodherstelling uitgevoerd, maar daardoor waren we 6’ te laat in het servicepark, wat ons 1’00” effectieve straftijd opleverde. Het duel met Freddy was afgelopen, zeker omdat we op de laatste proef van de openingsdag in Marchin ook nog lek reden,” vertelde Neuville, die wel bewezen heeft dat hij de snelheid heeft om Freddy Loix te bekampen. Ondanks 7 snelste tijden, hetzelfde aantal als Freddy Loix, moest de jonge piloot in Hoei de duimen leggen voor Loix, die zijn 3de zege in Hoei vierde. “Het tempo lag zaterdag erg hoog. Het was een mooi gevecht met Thierry en de verraderlijke proeven maakten de uitdaging nog mooier. Zelf kwamen we zaterdag op de laatste twee proeven even in de problemen door een gescheurde uitlaat. Dat was vooral fysiek een probleem,” vertelde Freddy, die zondag zijn voorsprong rustig controleerde om als kers op de taart ook de slotwedstrijd van het Belgische rallyseizoen te winnen, voor Neuville. De derde plaats ging overigens niet naar een van de talrijke WRC’s, die heel wat problemen kenden. Zaterdag vielen de Subaru’s van Lietaer (wiel afgerukt), Bouche (technisch defect) Deferm (turbo) en Bonjean (carter beschadigd) al uit, net als de Skoda’s Octavia WRC van Van de Wauwer (ophanging stuk) en Dominique Jullien (van de baan). De jonge Bertrand Grooten verloor tijd door een probleem met de versnellingsbak op zijn Subaru Impreza WRC S8, maar hij werd alsnog vierde. De derde podiumplaats ging naar de nieuwe kampioen in Groep N, Stéphane Lhonnay, die het ganse seizoen snelle tijden uit zijn Lancer Evo 9 puurde met een beperkt budget. In deze categorie werd nog met drie gestreden voor de titel. Alexandre Romain domineerde de debatten, tot hij zaterdagavond in Clavier van de baan ging in een bocht waar zowat de helft van de deelnemers verrast werden door de modder. Op dezelfde plaats verdwenen nog tal van ‘Groep N’-wagens uit de wedstrijd, zoals de Subaru’s van Bruneel en Biesheuvel en de Mitsubishi van Verhees. Olivier Collard, voor de eerste keer aan de start met een Subaru Impreza N14, kreeg zondagochtend de motor niet aan de praat. Jonas Langenakens, de laatste concurrent van Lhonnay in het ‘Groep N’-kampioenschap, moest opgeven met afgebroken wielbouten. Achter Grooten eindigde Cédric Cherain met zijn Renault Clio R3 op de vijfde plaats als eerste piloot met een voortrekker. Met zijn kleine Clio klopte hij de Skoda Fabia S2000 van Didier Vanwijnsberghe en vooral de krachtige Porsche van Marc Duez die opnieuw voor een grandioos spektakel zorgde. Duez was zaterdag nog tweede in de GT-klasse achter de Nissan 370Z van Van Woensel, maar die kreeg zondag op de drogere proeven het vermogen niet optimaal op het asfalt. In de Ford Fiesta SportTrophy ging de overwinning en de titel naar Cédric De Cecco, die ook kampioen werd in Groep R. Ghislain de Mevius was voortdurend in strijd met De Cecco, tot de zoon van Grégoire zondagmiddag zwaar van de baan ging. In de Citroën Racing Benelux Trophy verspeelde Xavier Baugnet de zege op de allerlaatste proef door een sortie. Zo ging de overwinning en de eindzege in de Trophy toch nog naar Hans Weijs Junior, die zaterdag veel tijd verloor door een schuiver en een lekke band.

Condroz Loix
Condroz Loix