Seizoen - 2013
BRC

Freddy Loix eindelijk op de erelijst

Voor de eerste keer in zijn carrière maakte Freddy Loix van de Belgische titel zijn hoofddoel en daarvoor opteerde hij voor een Ford Focus WRC van het Franse team 2C Compétition. Omdat Pieter Tsjoen door de crisis geen budget vond om een volledige campagne af te werken en de Mini WRC van Patrick Snijers verkocht werd, bleef er helaas geen stevige concurrent over om Loix van de titel te houden.

De dominantie van Fast Freddy was verpletterend. In de eerste zes wedstrijden van het seizoen reed Loix telkens van start tot finish aan de leiding. Zelfs in Ieper, waar hij met een officiële Skoda Fabia Super 2000 de concurrentie op een hoopje reed. Voor de eerste keer werd Freddy Loix algemeen Belgisch rallykampioen, al liet hij de laatste twee wedstrijden van het seizoen schieten.

Daardoor kon Patrick Snijers in de East Belgian Rally voor een stunt zorgen. De Limburger won de wedstrijd met de indrukwekkende Porsche 997 GT3 geprepareerd door BMA, voor de Fiesta Super 2000 van de Nederlander Hermen Kobus en de Subaru Impreza WRC van Chris Van Woensel.

De Condroz Rally vierde zijn 40ste editie op gepaste wijze. Niemand minder dan negenvoudig Wereldkampioen Sébastien Loeb, genavigeerd door zijn vrouw Séverine, won in Hoei. Het podium werd zelfs volledig ingenomen door Citroën, met een tweede plaats voor Xavier Bouche en de derde plaats voor Yves Matton, teambaas van Citroën Racing.

In het kampioenschap eindigde Melissa Debackere als vice-kampioene voor Vincent Verschueren, die voor het tweede jaar op rij de Belgische titel in Klasse 2 veroverde. Tim Van Parijs werd na acht jaar met de Porsche 996 GT3 eindelijk GT-kampioen, terwijl Filip Pyck op regelmaat kampioen werd in Klasse 3.

De belangrijkste nieuwigheid in het kampioenschap was de creatie van een Junior Belgisch rallykampioenschap. Na een spannende strijd ging de titel naar Matthias Boon, die in Hoei de titel veroverde met een Peugeot 208 R2, nadat hij aan het seizoen begon met een Skoda Fabia R2. Timo Van der Marel domineerde de Ford Fiesta Sport Trophy op overtuigende wijze. De Nederlander was de snelste in alle manches. De laatste editie van de Citroën DS3 Trophy werd gewonnen door Armand Fumal, terwijl Christophe Kerkhove de titel in Historic veroverde.


Rally van Haspengouw – Freddy, van start tot finish

De eerste doelstelling is bereikt voor Freddy Loix: hij won de 15de editie van de Rally van Haspengouw, nadat hij de wedstrijd van start tot finish domineerde. Noch een straftijd van 1’50” voor het vervangen van de gescheurde versnellingbak op zijn Ford Focus WRC, noch een lekke band op KP 12 (Racour) kon de BFO-piloot uit zijn evenwicht brengen. Bij de finish telde hij nog meer dan twee minuten voorsprong.

De strijd voor de overwinning liet geen twijfel bestaan. De strijd voor de overige ereplaatsen bleef wel razend spannend. Kris Princen, die wat tijd verloor door een schuiver die het gevolg was van schakelproblemen op zijn Lancer EvoX (hij sloot de wedstrijd af zonder 5de en achteruitversnelling), werd nooit bedreigd als leider in Gr.N. In de slotfase zette hij nog een ultieme aanval in om Bert Cornelis te passeren naar de tweede plaats. Maar, een andere pechvogel ging ook nog in de tegenaanval. Ondanks een defecte stuurbekrachtiging op zijn Skoda Octavia WRC, finishte Stéphane Lhonnay sterk met de snelste tijd op de allerlaatste proef. Daardoor rukte Lhonnay op naar de derde plaats op het podium op 3″ van de tweede plaats van Kris Princen. Bert Cornelis moet zich concentreren op de 4de plaats, voor Vincent Verschueren, de leider in categorie Super 2000, Anthony Martin en Melissa Debackere.

Hoewel hij uit de Top 10 gehouden werd door Frédéric Jamoulle, werd Robert Droogmans (Ford Escort RS) niet meer bedreigd voor de overwinning in Historic. Zijn grootste rivaal Glenn Janssens ging met zijn Porsche over de kop, waardoor Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville het podium vervolledigden na de opgave van Dirk Deveux.

Bij de Juniors bevestigde Polle Geusens zijn knappe prestatie tot de finish. Geusens won met een mooie voorsprong op Thibault Radoux en Ghislain de Mevius. Cédric Cherain eindigde wel op de tweede plaats in R2, terwijl Samuel Robert een prima zaak deed in het Junior Kampioenschap door zijn categorie R1 te winnen. Geusens werd voor zijn prestatie beloond met de BFO Award.

Geusens verder op zijn elan

Met 13 jongeren en vijf verschillende merken aan de start, was deze openingsmanche van het Belgian Junior Rally Championship een voltreffer. De geanimeerde gesprekken tussen de Juniors tijdens elke hergroepering bewees dat het nieuw kampioenschap leeft. Zelfs gereputeerde en ervaren piloten, zoals Cédric Cherain en Manuel Canal-Roblès, kwamen in Landen aan de start met een wagen van categorie R2 om zich te meten met het jonge geweld en om het potentieel van hun wagen te tonen.

De strijd barstte meteen los op de eerste twee proeven. Niet topfavoriet Mathias Boon, maar outsider Polle Geusens realiseerde de scratch op de openingsproef, meteen goed voor een bonuspunt. Boon probeerde de kloof te dichten, maar stond na 6 proeven nog op 9″ van de leider. “Ik ben te voorzichtig gestart op de eerste proef, waardoor Polle een kloof kon slaan. Hij is erg snel, want ik ga echt voluit om hem terug te pakken,” vertelde de Skoda-rijder, die na drie scratches in R2 op moest geven met een defecte stuurbekrachtiging.

Na de opgave van Boon, kon Geusens zijn voorsprong op de tweede, Thibault Radoux, controleren tot de finish. De 22-jarige uit Lommel behaalde in totaal 25 punten, dankzij de 5 besttijden in R2. Na zijn Junior-titel in het RACB Rally Criterium 2011, gaat Polle verder op zijn elan in het BFO BRC. “Voor mij is het Junior Kampioenschap het hoofddoel. Daarvoor heb ik de Citroën C2 deze winter helemaal opnieuw opgebouwd. Ik ben supergemotiveerd,” lachte Polle, die door zijn broer Sil genavigeerd wordt.

Thibault Radoux eindigde op de 2de plaats bij de Juniors in R2, maar de Ford-piloot moet in de stand de snelste R1-piloot voor zich dulden. Na de opgave van zijn enige rivaal, Pierre Julien Kaufmann, realiseerde Samuel Robert immers alle snelste tijden in R1, wat hem 13 bonuspunten opleverde. Indien hij trouwens 7 van de 8 manches van het BFO-BRC rijdt, zal Robert zijn volledige puntentotaal behouden in R1, ondanks de magere bezetting van de klasse in Landen.

Ghislain de Mevius showde het potentieel van de Renault Twingo R2 met een prima derde plaats, voor ex-circuitpiloot Ludovic Sougnez, die in de loop van het seizoen zeker nog progressie zal maken eens hij meer kilometers in de benen heeft met de Fiesta R2. De Deen Simon Larsen deed net iets beter dan de Brit Jamie Brown. Guillaume De Ridder, een topper uit de karting die dit seizoen zijn debuut maakt in de rallysport, behaalde twee punten. Van Rompuy opende eveneens zijn score, terwijl Pierre Julien Kaufmann met zijn besttijd op KP 1 in R1 één punt verdiende. Quentin Collignon moest op de openingsproef de strijd staken door een defecte benzinepomp.

HASP
HASP

TAC Rally – Foutloos parcours van Freddy in Tielt

De 40ste editie van de TAC Rally, de tweede manche van het BFO Belgian Rally Championship, werd van start tot finish gedomineerd door Freddy Loix, die met zijn Ford Focus WRC alle snelste tijden op zijn naam zette. De Limburger realiseerde in Tielt een foutloos parcours en verstevigt daarmee zijn leidersplaats in de tussenstand van het kampioenschap.

“Na de eerste ronde lag de wedstrijd al in zijn beslissende plooi, maar we hebben beslist om toch te blijven aanvallen om ritme op te doen voor de komende wedstrijden, waarin we meer weerwerk zullen krijgen,” lachte Freddy. “Deze namiddag hebben we twee ronden fors aangevallen en verschillende zaken getest, want we hadden nu de gelegenheid om de verschillende settings van de Focus eens uit te testen.”

Voor de tweede plaats leek het spannend te worden, maar vanaf de 5de proef nam Paul Lietaer definitief afstand van zijn concurrenten. De Subaru-rijder haalde het maximum uit de Impreza WRC achter een ongenaakbare Loix: “In de openingsronde had ik wat problemen met het schakelsysteem, waardoor de motor haperde. Vanaf de tweede ronde kon ik het tempo verhogen. Deze tweede plaats motiveert me om ook te starten in de Rally van Wallonië.”

Bert Cornelis stond aanvankelijk stevig op de derde plaats, maar in de derde ronde ging hij van de baan. Daardoor rukte Melissa Debackere met haar Peugeot 207 S2000 op naar de derde plaats. Het was een bijzonder boeiende strijd in Super 2000, want de ganse dag streden Melissa Debackere, Vincent Verschueren en Hermen Kobus voor de leidersplaats in Klasse 2. Uiteindelijk vond Melissa in de derde ronde die paar seconden extra om het verschil te maken, terwijl de Nederlandse vice-kampioen op de allerlaatste proef nog voorbij Verschueren naar de 4de plaats sprong… met een halve seconde verschil.

In Klasse 3 was Kris Princen sterk gestart, maar op KP 6 brak de versnellingsbak. Anthony Martin, grieperig, liet de kans niet liggen om de klasse te winnen, met bovendien als bekroning een mooie 6de plaats algemeen. De Mitsubishi-rijder werd nog opgejaagd door David Bonjean, die een minuut verloor door een lekke band en met zijn Fabia WRC op de 7de plaats strandde, voor Andy Lefevere.

De snelste bij de achterwielaandrijvers was Tim Van Parijs, mooi 9de met zijn Porsche. Guino Kenis (van de baan), Yves Bruneel (van de baan) en Chris Van Woensel (problemen met de ophanging) hadden minder geluk.

De tweede manche van het Junior-kampioenschap werd gewonnen door Ghislain de Mevius, nadat Polle Geusens als leider van de baan ging. In het Yokohama Belgian Historic Rally Championship stond er geen maat op Didier Vanwijnsberghe, die won voor Dirk Deveux, Chris Debyser en Geert Vandoorne. Robert Droogmans ging op de derde proef al van de baan.

Kurt Braeckevelt won het RACB Criterium voor Vincent Vermeeren, de VAS-kampioen van 2012.

JUNIOR BRC Ghislain de Mevius neemt de leiding

De tweede manche van het Junior Belgian Rally Championship bewees eens te meer dat het een boeiende titelstrijd zal worden tussen de jonge Belgische rallytalenten. De snelste tijden op de proeven werden verdeeld onder maar liefst vier piloten met wagens van drie verschillende merken.

Het eerste deel van de wedstrijd werd gedomineerd door Polle Geusens, die zijn overwinning in de Rally van Haspengouw leek te bevestigen. Maar, het parcours bleef verraderlijk.

“De auto op de baan houden is op dit parcours niet evident. Zelfs wanneer je het tempo laat zakken, is een foutje op het gladde asfalt snel gemaakt,” vertelde de Limburger na de eerste 8 proeven. Twee proeven verder was het inderdaad gebeurd. Geusens liet zich in een snelle waaier verrassen… Dankzij de 6 snelste tijden in R2 blijft Geusens wel tweede in de tussenstand.

Ghislain de Mevius, die al twee snelste tijden op zijn naam had gezet toen Geusens nog in koers was, liet de kans niet liggen. Bij zijn eerste deelname aan de TAC Rally, reed de zoon van Grégoire een foutloze wedstrijd, bekroond met 7 snelste tijden en de maximale 20 punten.

“Op dit parcours was pure power minder belangrijk, want het asfalt bood erg weinig grip. Ik ging iets te voorzichtig van start op de eerste proeven, waardoor Polle een kloof kon slaan, maar daarna draaiden we met de Renault Twingo R2 vergelijkbare tijden,” vertelde de winnaar en de nieuwe leider in de tussenstand.

Guillaume De Ridder werd knap 2de in zijn derde rally ooit, maar ook Tom Van Rompuy vond zijn draai in Tielt, want de Antwerpenaar klokte zijn eerste twee snelste tijden en werd mooi derde in het spoor van de Ridder. Ook Ludovic Sougnez scoorde een snelste tijd, maar op de volgende proef liet de jonge Ford-piloot zich verrassen.

Jamie Brown, Joachim Wagemans en Bjorn Deruyter scoorden de overige punten in Tielt, waar Mathias Boon opnieuw door mechanische pech werd uitgeschakeld. Deze keer brak een gasklep in de allereerste bocht.

TAC
TAC

Rally van Wallonië – Freddy Loix wint… als copiloot

167 teams kwamen dit weekend aan de start van de 30ste rally van Wallonië, een verjaardagseditie met als attractie de terugkeer van François Duval. Toch was het Freddy Loix die deze manche van begin tot einde domineerde en die zo via een derde opeenvolgende succes in het Belgisch kampioenschap eindelijk deze rally kon toevoegen aan zijn palmares.

De 30ste editie begon vrijdagavond met een show op de Citadel van Namen, waar het talrijk opgekomen publiek onder andere Patrick Snijers opnieuw zag rijden met de Porsche 911 SCRS Gr.B waarmee hij de eerste editie in 1984 won !

Het leek vooraf een veelbelovend duel te worden tussen François Duval en Freddy Loix, de leider in de tussenstand van het BRC, maar op de kp’s had de Focus WRC toch steeds de bovenhand op de Mini WRC 1.6 turbo, behalve op kp 5 waar de leider lek reed. Toch was het tijdsverlies veel groter voor “Dudu” toen die later op Kp “13” zelf lek reed en meer dan één minuut verloor ! En… na die tegenslag moest de winnaar van 2009 de kelk zelfs tot op de bodem ledigen, aangezien hij zondagmorgen nog voor de eerste kp moest opgeven door een elektronisch probleem, waardoor een spoel en een bougie smolten. “Het was onmogelijk om de schade in de cilinder hier te herstellen” aldus de tuner van de wagen, Willy Collignon

Op dat moment was Dennis Kuipers met zijn Fiesta WRC wel opgerukt naar de tweede plaats, hoewel de Nederlander ook driekwart minuut verloren had door een schakelprobleem. Het beloofde zondag een mooi duel te worden tussen Kuipers en Duval, maar die laatste moest dus vroegtijdig afhaken. Kuipers reed een sterke wedstrijd, met onder andere een scratch op KP 18, maar in de volgende ronde ging de Fiesta over de kop, waarbij een koe geraakt werd. De Ford Fiesta RS WRC kon wel de finish bereiken.

Freddy Loix bleef rustig de wedstrijd controleren en stelde zijn derde opeenvolgende overwinning in het BFO-BRC 2013 veilig. “Het is misschien vreemd, maar ik heb minder stress als ik me voluit moet geven in een hevige strijd met een tegenstrever zoals François, dan wanneer dat niet het geval is. Dan kan je je trouwens niet veroorloven om een zege te verspelen door een fout. Kortom ik verkies opperste concentratie.”

De eerste zege in de rally van Wallonië kwam er voor Freddy dus tijdens zijn zesde deelname. Hij debuteerde hier in 1991 (8ste alg. en derde in Gr.N met een Mitsubishi Galant VR4) terwijl zijn beste resultaat tot dusver er kwam in 1994 (2de alg. en winnaar in F2 met een Opel Astra Gr.A).

Om zijn eerste overwinning in Namen te vieren, nam Freddy Loix op de laatste proef plaats in het rechterkuipje… als copiloot. Fred Miclotte mocht de laatste proef afwerken met de Ford Focus WRC. Een stressmomentje voor Frédéric, maar hij bracht de Focus zonder kleerscheuren aan de finish.

Behalve de Skoda Fabia van Allart (turbobreuk in Kp 2 – maar herstart via super-rallye) en de Citroën C4 van Stéveny (niet op zijn gemak everder ook enkele mechanische problemen) streden alle andere WRC’s op zondag voor de laatste podiumplaats. Met zijn indrukwekkende Mitsubishi WRC leek de Nederlander Bob De Jong lang onderweg naar de derde plaats, maar uiteindelijk moest hij David Bonjean toch laten voorgaan, waardoor dus de Peugeot 307 WRC finaal het podium haalde. Stéphane Lhonnay sloot met zijn op papier minder krachtige WRC de top-5 af, maar terwijl hij zich snel uit de greep van de S2000-wagens of de beste Gr.N’s reed, gaf hij finaal ook maar 30 seconden toe op Bonjean !

JUNIOR BRC Polle Geusens profiteert

De Rally van Wallonië was boeiend en spannend op alle niveaus, niet in het minst in het Junior BRC. Door de komst van enkele referenties in R2, was het voor de jongeren een stuk lastiger om een snelste tijd op de tabellen te zetten. Maar, moeilijk gaat ook. Dat bewees Timo van der Marel door met zijn Ford Fiesta R2 meteen de scratch te realiseren op de Citadel vrijdagavond.

Zaterdag kwam Ghislain de Mevius op dreef. Ondanks het feit dat hij vooraf niet had getest met de Peugeot 208 R2, ging de leider in het Junior BRC vlot mee met de referenties Xavier Baugnet en Cédric De Cecco. Door een lekke band zag Ghislain zaterdagavond zijn voorsprong op Matthias Boon echter plots verkleinen. Zondagochtend maakte de Mevius eerst een foutje, waardoor Matthias Boon hem kon passeren, waarna de Peugeot definitief uit de wedstrijd verdween met een afgebroken steun van de versnellingsbak.

Matthias Boon was niet tevreden met de leidersplaats in het Junior-klassement. De Skoda-piloot ging voluit voor de overwinning in R2. Maar, zijn jacht op de Peugeot van De Cecco eindigde met een lekke band op KP 22, Malonne: “Voor mij telde enkel de zege in R2. We gingen voluit en dan kan het gebeuren dat je lek rijdt bij het snijden. We hebben in elk geval een fantastisch weekend beleefd. De R2’s van de verschillende merken waren aan elkaar gewaagd en het niveau lag erg hoog, want niemand liet steken vallen,” lachte Boon.

Polle Geusens schoof zo door naar de leidersplaats en de Limburger liet de kans niet liggen om zijn tweede zege van het seizoen veilig te stellen in het Junior BRC, al had hij maar 12″ over op Michaël Bourgeois met een 208 R2. “In het begin van de wedstrijd stond de auto veel te zacht afgeveerd. Na een aanpassing van de afstellingen ging het beter, maar toen was het verschil al gemaakt. Deze zege is beloning voor het harde werk van de voorbije weken, want op twee weken tijd bouwden we een nieuwe auto op na onze sortie in Tielt,” vertelde Geusens, die opnieuw aan de leiding komt.

Timo van der Marel werd derde, voor Ludovic Sougnez en Matthias Boon. De snelste R1-piloot was Lucas Walbrecq met zijn Renault Twingo, voor merkgenoot Pierre-Julien Kaufmann.

Wallonie
Wallonie

Sezoensrally – Freddy Loix wint voor de eerste keer in Bocholt

De Sezoensrally stond nog niet op het palmares van Freddy Loix, maar die leemte is ingevuld. De Limburger domineerde de vierde manche van het BFO Belgian Rally Championship en blijft met het maximum van de punten aan de leiding in het kampioenschap.

“Ik had er alle belang bij om deze wedstrijd te winnen, want er zaten enkele Nederlanders op mijn hielen. Ik moest de Belgische eer hier toch hoog houden,” lachte Freddy, aangemoedigd door de gasten van zijn hoofdsponsor die er een feest van maakten. “Ik ben voorzichtig gestart omdat het parcours nog erg nat was en ik niet verrast wilde worden op het onverhard. Na KP 6 monteerden we slicks. Dat was een berekend risico, maar het liet ons wel toe om op enkele proeven tijd het verschil te maken. Met vier zeges op een rij ben ik klaar om in Ieper ook voor de overwinning te strijden.”

De Nederlanders zorgden voor spektakel achter Loix. Dakarist Erik van Loon behaalde een uitstekende tweede plaats met zijn Ford Focus WRC: “Het was een jaar geleden dat ik nog een rally had gereden, maar het ging verrassend goed. De Focus die we huurden bij M-Sport is echt een topwagen. Ik voel me klaar voor de ELE Rally, mijn thuisrally in Helmond binnen enkele weken.”

Teambaas Erik Wevers eindigde op de derde plaats met de Ford Fiesta RS WRC, een wagen met een minder krachtige 1.6-liter onder de motorkap. Bob de Jong was lang in strijd voor de derde plaats, tot de Mitsubishi-piloot bijna 4 minuten verloor door een lekke band. De Jong werd vierde voor zijn landgenoot Hein Jonkers, die de Top 5 vervolledigde. De tweede Belg aan de finish was lokale specialist Gunther Monnens, die met zijn Mitsubishi Lancer EvoX overtuigend de standaardklasse won.

Het duel der BMW’s kwam er helaas niet uit. Chris Van Woensel moest al vroeg de handdoek in de ring werpen, na een breuk van het differentieel. Patrick Snijers had in de slotfase nog geluk bij een schuiver, maar hij parkeerde zijn BMW 130i wel op een knappe 7de plaats algemeen, voor Filip Pyck en Cédric De Cecco, de winnaar in de sterk bezette klasse 6 met zijn Peugeot 208 R2.

Bij de Juniors werd de wedstrijd in de sprint gewonnen door Matthias Boon met zijn Skoda Fabia R2. Na een prachtige 7de tijd op de laatste proef eindigde hij 0″8 voor Timo van der Marel, de winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy. Polle Geusens ging op de allerlaatste proef nog van de baan.

Na een zware sortie van Dirk Deveux met zijn Porsche, ging de zege in Historic naar Chris Debyser,die eerder in de wedstrijd 3 minuten verloor door motorproblemen op zijn Escort. De manche van het RACB Rally Criterium werd gewonnen door Franky Boulat, die zijn leidersplaats in de tussenstand verstevigde op een parcours dat nochtans niet geschikt leek voor zijn BMW M3.

JUNIOR BRC Boon opnieuw in de running

De vierde manche van het Belgian Junior Rally Championship heeft nog maar eens bewezen dat de aanvaller beloond wordt in dit kampioenschap voor jonge talenten geboren na 31/12/1987. In de Sezoensrally stonden 12 jongeren aan de start, waarvan 11 in de sterk bezette klasse R2. De wedstrijd kende een verrassende ontknoping, want met een ultieme eindsprint won Matthias Boon in de laatste meters met een miniem verschil van 0″8 op Timo van der Marel.

De hoofdrol in het begin van de wedstrijd werd opgeëist door Polle Geusens. De piloot uit Lommel ging op het gladde parcours van zijn thuisrally het best van start, maar in de namiddag liet Geusens een paar steken vallen. Eerst tikte hij een boom aan, waarna de motor wat later niet meer het volle vermogen gaf. De Citroën-piloot viel terug in de stand naar de derde plaats, achter de snelle Nederlander Timo van der Marel en Matthias Boon. Het verschil bleef miniem, dus opende Geusens de aanval op de twee laatste proeven. “Met nog 2 proeven te gaan, stonden we amper 2″8 achter Matthias Boon. We gingen in de aanval, maar in Beek-Bree maakten we een schuiver die ons 38″ kostte. De strijd was beslist, maar op de laatste proef in Gerdingen werden we verrast door een natte remzone onder de bomen. We schoven van de baan, wat nog eens 7 minuten kostte…,” vertelde Geusens ontgoocheld.

Hij blijft wel leider in de tussenstand, maar de concurrentie nadert. Matthias Boon kwam traag op gang, maar in de tweede helft van de wedstrijd realiseerde Boon 4 snelste tijden. Op de allerlaatste proef zette de Skoda Fabia R2 nog een supertijd neer, waarbij hij Timo van der Marel in extremis van de leiding kon verdringen met amper 0″8 verschil. Na drie wedstrijden vol tegenslagen, was deze overwinning een opsteker voor de Skoda-piloot.

“Vroeger zette ik mezelf altijd onder druk om te winnen, maar nu heb ik me niet teveel zorgen gemaakt. Ik heb het beste van mezelf gegeven en me geamuseerd. Ik kon het zelf niet geloven toen men me kwam vertellen dat ik in extremis nog voorbij Timo was gegaan. Nochtans gingen we ook een keertje van de baan, toen de remmen het plots lieten afweten in Beek-Bree,” lachte Boon, die meteen weer in de running is voor de Junior-titel.

Timo van der Marel bevestigde zijn sterke prestatie van de Rally van Wallonië met winst in de Fiesta Trophy en een tweede plaats in het Junior-klassement, al had hij wellicht nog een tandje bij kunnen steken op de slotproef: “Ik had nooit gedacht dat Matthias ons nog zou passeren… Ik voelde me de ganse dag uitstekend. Het is duidelijk dat wij in Nederland toch wat meer ervaring hebben op onverhard dan de Belgische piloten.”

Zijn landgenoot Kevin van Deijne streed mee voor de derde plaats, maar uiteindelijk moest hij tevreden zijn met de vierde stek na een breuk van het schakelsysteem op zijn Fiesta R2. Thibault Radoux, die een paar foutjes maakte en even van de baan sukkelde, recupereerde de derde stek. Een opsteker voor de jonge Radoux die pas daags voor de wedstrijd een andere motor geleverd kreeg.

Tom Van Rompuy eindigde na een regelmatige wedstrijd op de vijfde plaats, voor Ludovic Sougnez, de ongelukkige Polle Geusens en de Brit Jamie Brown. Lucas Walbrecq liet een mooie kans liggen op puntenwinst met zijn Renault Twingo R1. Als enige in deze categorie scoorde hij twee bonuspunten voor de snelste tijden op de eerste twee proeven, maar daarna verdween de Twingo uit de wedstrijd.

Sezoens

GEKO Ypres Rally – Freddy Loix meesterlijk in Ieper

Met de Geko Ypres Rally stond dit weekend de absolute topwedstrijd van het BFO Belgian Rally Championship op het programma. De Belgische rallytoppers namen het in de West-Vlaamse klassieker op tegen de top uit het Europees kampioenschap, aangevoerd door het jonge Ierse talent Craig Breen.

Maar, zoals verwacht, stond er geen maat op Freddy Loix, die van start tot finish de wedstrijd domineerde met zijn officiële Skoda Fabia S2000. De enige die vrijdagavond even het tempo van een ontketende Loix kon volgen was Craig Breen, maar op de vijfde chronorit moest ook Breen afhaken door een gebroken aandrijfas. Freddy Loix had meteen een ruime voorsprong op Bryan Bouffier. Zaterdag controleerde Loix zijn voorsprong om voor de 8ste keer de Rally van Ieper te winnen. In het Belgisch kampioenschap behoudt Freddy het maximum van de punten met deze vijfde zege op vijf wedstrijden. “Het was niet mijn moeilijkste overwinning, maar een wedstrijd controleren is ook niet eenvoudig. Ik mocht zeker niet lek rijden en daardoor vermeed ik de diepste koorden. En vrijdagavond in de regen was het voor iedereen bijzonder verraderlijk. Het geeft me wel veel voldoening om de jonge internationale talenten toch opnieuw het nakijken te geven, hoewel ik dit seizoen een gebrek aan kilometers had in een Super 2000,” lachte Freddy. Voor de tweede plaats werd nog fel gestreden, maar de posities bleven ongewijzigd in de slotfase. Bryan Bouffier, genavigeerd door Lara Vanneste, werd knap tweede, voor Craig Breen, al had de Ier daar wel een enorme dosis geluk voor nodig. Breen ging immers van de baan op de allerlaatste proef! “Ik liet me vangen in een trage bocht, aan 5 km/h. Nochtans had Paul, mijn copiloot, me verwittigd,” vertelde Breen. “We schoven in een gracht, maar toen gebeurde er iets wonderlijk. Van overal kwamen fans toegesneld om ons weer op de baan te krijgen. We verloren veel tijd, maar ondertussen hadden twee wagens vuur gevat op de proef, waardoor de chronorit geannuleerd werd en ons tijdverlies niet werd aangerekend.” Hayden Paddon, lange tijd in strijd voor een podiumplaats, liet zich zaterdagnamiddag verrassen en moest opgeven. Davy Vanneste reed een sublieme wedstrijd en was op weg naar de vierde plaats, tot de piloot uit Wervik op de allerlaatste proef zijn Peugeot 207 S2000 in rook op zag gaan. Een drama voor de revelatie van de wedstrijd. Door de opgave van Vanneste, schoof Andy Lefevere door naar de vierde plaats, goed voor de punten van de tweede plaats in het Belgisch kampioenschap. Hermen Kobus werd schitterend vijfde, na een secondenstrijd met Vanneste en Lefevere. Melissa Debackere rukt op naar de tweede plaats in het Belgisch kampioenschap, want Vincent Verschueren ging vrijdagavond in Langemark al van de baan. De maximale punten in Klasse 3 werden veroverd door David Croes, die een one-shot afwerkte met de Mitsubishi van zijn navigator.

De overwinning in het Junior BRC en de Ford Fiesta Trophy ging naar Timo Van der Marel, die bij zijn eerste deelname in Ieper eens te meer indruk maakte. “Deze rally is ongelofelijk. Wat een sfeer en wat een massa toeschouwers. Dit is ongetwijfeld de mooiste overwinning uit mijn carrière,” vertelde de jonge Nederlander.

JUNIOR BRC Van der Marel heerst bij zijn debuut

De jongeren van het Junior BRC hebben een groot deel van het spektakel verzorgd in de 49ste editie van de Geko Ypres Rally, de zesde manche van het Europees kampioenschap. Het niveau in de categorie R2 lag bijzonder hoog en de weersomstandigheden zorgden voor een uitermate verraderlijk parcours, maar toch reden de jonge talenten het merendeel van de snelste tijden in R2.

Van bij de start nam Timo Van der Marel de wedstrijd in handen. Samen met Rebecca Smart, reed de Nederlander indrukwekkende tijden met zijn Ford Fiesta R2. Nochtans maakte Timo kennis met het parcours in Ieper. “Het voelde meteen goed aan. Op de shakedown reden we al een prima tijd. Het klopte allemaal en ik had niet de indruk dat we risico’s moesten nemen om die tijden te klokken. Ik had al veel gehoord over de Rally van Ieper en ik ben dan ook enorm blij dat ik hier kon winnen. De sfeer, de duizenden toeschouwers en die specifieke proeven, het was fantastisch!,” lachte Timo, die dankzij 3 snelste tijden de kloof met Polle Geusens aanzienlijk verkleinde.

Matthias Boon, goed voor vier snelste tijden, had met zijn Skoda Fabia R2 kunnen rivaliseren met Van der Marel, maar hij verloor een minuut door een straftijd wegens te vroeg inklokken. Met een vierde plaats kon Polle Geusens de schade beperken, hoewel de leider in het kampioenschap geen scratch kon rijden. “Het was een zware en moeilijke wedstrijd. Vrijdag was het gewoon een kwestie van overleven op het natte parcours. Zaterdag was de kloof al te groot om nog aanspraak te maken op de zege. We hebben zeker niet alle risico’s genomen,” vertelde Polle.

Ghislain de Mevius was de verliezer van de wedstrijd. Ondanks een paar snelle tijden, kon hij geen punten scoren door twee tijdrovende lekke banden. De derde plaats in Ieper ging naar Victorien Heuninck met zijn vertrouwde Citroën C2-R2 Max. Een opsteker voor de Fransman: “Een afgebroken versnellingspook, constant remproblemen en motorstoringen. Nee, een probleemloze wedstrijd was het niet, maar het resultaat is wel mooi.”

De jonge Quentin Collignon stond lange tijd op de tweede plaats, achter Van der Marel. Verrassend, want het was de kennismaking van Quentin met de snelle proeven in Ieper, maar in de slotfase viel Collignon met zijn C2-R2 Max terug door een lekke band en een ontregelde voortrein. Thibault Radoux, auteur van een scratch op de showproef in Wasquehal, werd zesde, voor Ghislain de Mevius en de jonge Joachim Wagemans.

In R1 maakte Guillaume de Mevius, de jongere broer van Ghislain, een sterk debuut. In zijn tweede rally ooit, na een eerste ervaring op regionaal niveau, stuurde Guillaume zijn Renault Twingo R1 naar de leidersplaats in de categorie. Zelfs een lekke band in Hollebeke bracht zijn koppositie niet in gevaar, maar op de allerlaatste proef verloor hij 5 minuten door een lekke band en schakelproblemen, zodat het knappe debuut niet bekroond werd met de zege in R1, maar zijn zege bij de Juniors in R1 kwam niet in gevaar. De Mevius opende zijn score met 22 punten, de tweede beste score na de 23 eenheden die Timo Van der Marel scoorde. Evelien De Corte, die in Ieper aan de start verscheen met een Ford Fiesta R1, eindigde op de tweede plaats, goed voor 8 punten.

IEPER

Omloop van Vlaanderen – Freddy Loix pakt de Belgische titel!

Met alle snelste tijden werd Freddy Loix verdiend winnaar van de 54e ConXion Omloop van Vlaanderen. Zoals verwacht was er niemand machtig genoeg om het duo Loix-Miclotte van de overwinning af te houden. Bovenop deze zege mogen zij zich ook Kampioen van België 2013 noemen. De champagne zal rijkelijk vloeien op het podium in de Hallen te Roeselare.

Kuipers-Buysmans hebben er alles aan gedaan om met hun Ford Fiesta RS WRC toch voor de nodige druk te zorgen maar eindigden in schoonheid op de minst dankbare plaats, de 2e, met 1minuut en 21 seconden achterstand.

De derde plaats viel te eer aan Verschueren-Caesemaeker, met de VW Polo S2000, wat misschien toch het hoogst mogelijk haalbaar resultaat was. Melissa Debackere zal waarschijnlijk niet verwacht hebben dat ze met de oudere Toyota Celica een vierde plaats kon binnenhalen. Hiermee bleef ze nog voor Claerhout-Vandeputte die vijfde eindigden, maar vooral winnaar gelauwerd werden in de GTP24-klasse.

Filip Pyck en copiloot Ignace Lampaert werden zesde en ook winnaar in de N4 met 9,5 seconden voorsprong op Coene-Ghekiere. De beide teams zorgden met hun Mitsubishi Lancer voor een mooi duel.

Junior BRC: Timo doet het weer 08-09-13 De zesde manche van het Junior BRC werd verreden tijdens de Omloop van Vlaanderen. De klassieker in West-Vlaanderen, dit jaar toe aan zijn 54ste editie, werd bij de jongeren gedomineerd door Ghislain de Mevius, maar de prijzen worden pas aan de finish verdeeld. Daar was Timo van der Marel voor de tweede keer op rij, na zijn zege in de Geko Ypres Rally, aan het feest. De jonge Nederlander komt sterk opzetten in de tussenstand, maar daarin heeft Matthias Boon met twee punten voorsprong de leiding genomen.

De wedstrijd in R2 werd volledig gedomineerd door de Peugeots 208 R2. Ghislain de Mevius domineerde het gevecht bij de Juniors en klokte onderweg 5 keer de snelste tijd in R2, maar op de voorlaatste proef verspeelde de zoon van Grégoire de overwinning door een lekke band, al kreeg hij als beloning voor zijn sterke wedstrijd toch de BFO Award. Met een vijfde plaats bij de Juniors blijft Ghislain de Mevius in de running voor de titel, maar hij had een gouden zaak kunnen doen zonder die lekke band.

De leider in de tussenstand, Polle Geusens, moest immers met lege handen huiswaarts nadat hij met zijn Citroën C2-R2 Max in een greppel schoof. Victorien Heuninck werd zaterdagochtend op de eerste proef al uitgeteld door een defecte alternator, terwijl Pieter-Jan Michiel Cracco zwaar van de baan ging met zijn Peugeot 208 R2. Ook Jamie Brown en Michaël Bourgeois haalden de finish niet.

Na de lekke band van Ghislain de Mevius ging de overwinning naar Timo van der Marel, die bovendien de Ford Fiesta SportTrophy won. De tweede plaats ging naar Matthias Boon, net als Timo auteur van een scratch in R2. Matthias neemt daarmee de leiding in de tussenstand. De Skoda-piloot kon gelukkig wel rekenen op de sportiviteit en solidariteit van Quentin Collignon, die bij zijn debuut in Roeselare opnieuw bijzonder sterk voor de dag kwam met zijn Citroën C2-R2 Max.

“We hadden halfweg de wedstrijd een probleem met een kortsluiting in de wagen. Op de proef begon de elektrische bekabeling te smeulen. Blijkbaar was een zekering van de knipperlichten stuk. Quentin heeft ons een zetje gegeven richting servicepark, waarna we de laatste honderd meter zelf de Skoda nog geduwd hebben,” vertelde Boon.

De vierde plaats bij de Juniors ging naar Adrian Fernémont, die heel blij was met de overstap naar een Fiesta R2. Achter Ghislain de Mevius eindigde Tom Van Rompuy op de zesde plaats, voor Guillaume De Ridder en… Guillaume de Mevius, het broertje van Ghislain, die de volle buit sprokkelde in R1 met zijn Twingo.

Omloop

East Belgian Rally – Snijers stuurt de Porsche naar de zege!

De vierde editie van de East Belgian Rally, de 7de manche van het BFO Belgian Rally Championship, kende een verrassend verloop. Vooraf werden de WRC-rijders getipt als favorieten, maar de wedstrijd werd van start tot finish gedomineerd door Patrick Snijers met de nieuwe Porsche 997 GT3 geprepareerd door BMA, het team van Bernard Munster. Het was al van 1984 geleden dat een Porsche een manche van het Belgisch rallykampioenschap won. Op de eerste proef werd de topfavoriet, Kris Princen, al uitgeteld door een probleem met de benzinetoevoer op zijn Subaru Impreza WRC S9. Volgens de tussentijden was Hermen Kobus op weg naar de scratch, maar de Nederlander schoof met zijn Ford Fiesta S2000. Een halve minuut tikte weg en die bleek hij niet meer op te kunnen halen, al strandde hij uiteindelijk op amper… 17″9. Vooraan wachtte Patrick Snijers niet. De Porsche-piloot realiseerde de eerste besttijd met zijn Porsche. Op het droge parcours kon hij de power van zijn zescilinder optimaal op het asfalt zetten, al bleef zijn voorsprong de ganse dag beperkt tot een twintigtal seconden. De Limburger liet zich niet op een foutje betrappen, behoudens een schuiver rechtdoor op de eerste proef. De zevenvoudige kampioen van België won met 17″9 voorsprong. De eerste zege van een Porsche in het Belgisch kampioenschap sinds 1984. Voor de tweede plaats was de strijd bijzonder boeiend. Sébastien Sturbois ging de laatste drie proeven in als tweede, maar met transmissieproblemen moest de Toyota Corolla WRC de strijd staken. Chris Van Woensel nam de tweede plaats over met zijn Subaru Impreza WRC S5. De piloot uit Schriek maakte in Sankt-Vith kennis met zijn nieuwe wapen en kwam steeds beter op dreef, maar in de slotfase kwam Hermen Kobus nog bijzonder sterk opzetten. Met een prachtige tijd op de slotproef rukte Kobus op naar de 2de plaats, zijn eerste podiumplaats in het BFO Belgian Rally Championship. Voor Van Woensel was het in elk geval een geslaagde eerste testsessie met zijn Subaru, waarmee hij voor de start geen meter had gereden. Vincent Verschueren haalde het maximum uit zijn VW Polo S2000 om de vierde plaats veilig te stellen. Anthony Martin, winnaar in Klasse 3, reed de ganse dag een achtervolgingswedstrijd na een lekke band op de openingsproef. De winnaar in Gr.N eindigde net voor de snelste piloot bij de voortrekkers, Caren Burton, die een uitstekende wedstrijd reed met zijn Citroën DS3. Op de laatste proef rukte Cédric Cherain nog op naar de 7de plaats, nadat hij de ganse dag domineerde in categorie R2 met zijn Peugeot 208. Van Parijs werd met zijn Porsche 8ste. Lokale specialist Stephan Herman stuurde zijn Fiat Punto naar de 9de plaats, voor Matthias Boon, de winnaar van deze manche van het Junior Kampioenschap. In Historic stond er geen maat op Yannick Bodson met een Ford Escort. Heel wat rallyfans genoten van de knappe doortochten van Thierry Neuville, onze Belgische trots in het Wereldkampioenschap Rally. Neuville was de snelste bij de Fiesta’s, met onder andere een fabuleuze 7de tijd algemeen op de laatste proef.

Matthias Boon in pole position naar de Condroz

In de East Belgian Rally, de zevende manche van het BFO Belgian Rally Championship, namen de jongeren een groot deel van het spektakel voor hun rekening. Op het natuurlijke parcours voor piloten met een groot hart, waren de doortochten van de snelle voortrekkers ronduit indrukwekkend en met Thierry Neuville aan de start in een Fiesta R2 was iedereen erop gebrand om zich te meten met de WK-referentie.

Het beeld van de vorige wedstrijden werd bevestigd, want ook op deze proeven waren de Peugeots 208 R2 te sterk voor de concurrentie. Zelfs Thierry Neuville en Junior WRC-leider Pontus Tidemand, die beiden het maximum uit hun Fiesta’s R2 puurden, slaagden er niet in om 208 R2’s te verslaan. Logischerwijze gingen de Peugeot-rijders met de meeste punten lopen. Zo scoorde Ghislain de Mevius twee snelste tijden in het begin van de wedstrijd, maar Ghislain is de pechvogel van het seizoen, want kort na de middag moest hij zijn Peugeot aan de kant parkeren met een defecte koppeling. Matthias Boon werd niet meer bedreigd en reed naar de overwinning in het Junior BRC, waarmee hij een gouden zaak doet in het kampioenschap.

“De overstap naar de 208 R2 was een succes. De wagen is krachtiger en vooral stabieler dan mijn Fabia R2,” vertelde Matthias. “Het is ook mooi dat ik Thierry Neuville achter me kon houden, maar Thierry heeft wel een prachtige wedstrijd gereden met zijn Ford. Ik had liever wat meer bonuspunten gescoord, maar Cédric Cherain was ontketend. Hij kon vrijuit aanvallen, terwijl ik toch moest denken aan het Junior BRC.”

Omdat Thierry Neuville door zijn FIA-prioritaire status niet in aanmerking komt voor punten in het Junior BRC, ging de tweede plaats naar Timo Van der Marel, die voor de vijfde keer op rij de sterkste was in de Fiesta SportTrophy. De Nederlander blijft trouwens uitstekend geplaatst in het kampioenschap, want hij scoorde zijn 91 punten in vijf wedstrijden, zodat hij nog maximaal kan scoren in de Condroz Rally, terwijl Boon daar zijn minst goede resultaat (3 punten) zal moeten schrappen.

Polle Geusens stuurde zijn Citroën C2-R2 Max naar een knappe derde plaats. De jonge piloot uit Lommel werd in Sankt-Vith genavigeerd door Fred Miclotte. “Ik heb enorm veel geleerd van Fred in deze wedstrijd,” vertelde Polle. “Niet alleen op het vlak van nota’s, want we hebben ook de afstellingen aangepast en in die configuratie was de Citroën duidelijk sneller. Maar, het is duidelijk dat de Peugeots op dit moment iets meer power hebben…”

Voor het kampioenschap was de opgave van Guillaume de Mevius op de tweede klassementsproef belangrijk, want de piloot van de Twingo R1 liet daardoor kostbare punten liggen.

De vierde plaats in het Junior BRC ging naar Yannick Neuville, de 22-jarige broer van Thierry, die voor de eerste keer een manche van het BFO BRC afwerkte met een Ford Fiesta R2. Een mooi debuut dat beloond werd met de BFO Award. Thibault Radoux werd vijfde, maar dat was wel voldoende om de eindzege in de Zwitserse Ford Fiesta Trophy binnen te halen.

De zesde plaats ging naar Guillaume de Ridder, die in zijn eerste rallyseizoen duidelijk progressie blijft maken. Guillaume zal zich trouwens volgend weekend opnieuw meten met Pontus Tidemand in de WK Rally van Frankrijk.

De overige punten werden gescoord door Pieter-Jan Michiel Cracco en Quentin Collignon.

EBR DM

Condroz rally – Loeb, Superstar!

Met 26 snelste tijden op 27 drukte Sébastien Loeb zijn stempel op deze 40ste editie van de Condroz Rally. De enige snelste tijd die hij miste had bovendien een goede verklaring: op de allerlaatste proef reed hij twee banden lek… “Het enige probleem was dat ik niet voldoende verkend had,” vertelde Sébastien. “Bovendien werkten we onze twee ronden in de verkenningen af bij droog weer, terwijl het tijdens de wedstrijd bijna voortdurend regende. Het is een van de eerste keren dat ik volledig op nota’s reed en zo weinig van het parcours gezien had. Ik moest volledig op Séverine vertrouwen wanneer ik aan een kruispunt kwam, want ik wist echt niet of ik links of rechts moest. Het parcours hier leek wel wat op dat van de Rally van Ierland, maar dan beter! Op sportief vlak heb ik niet stil gestaan. De Citroën DS3 WRC is een wagen die je niet rustig kunt besturen. Je moet een hoog ritme aanhouden en toch agressief zijn. Natuurlijk reed ik niet zo snel als in het Wereldkampioenschap, maar ik kan je verzekeren dat mijn veiligheidsmarge niet zo groot was. Ik ben blij dat ik deze rally heb leren kennen.” Xavier Bouche realiseerde met een tweede plaats zijn beste resultaat in Hoei. Nadat hij pas op het nippertje de deal rond kreeg om te starten in Hoei, pakte hij een prachtige tweede plaats met de C4 WRC. “Een ronde voor de finish zag ik olie op de voorruit,” vertelt Xavier. “Terug in het servicepark ontdekten de mecaniciens een scheurtje in het motorblok. Ik nam een paar bidons olie mee in de koffer om toch de finish te halen. Gelukkig hield de wagen het uit. Na een derde plaats met de Xsara vorig jaar, scoor ik dit jaar een tweede plaats met de C4. Ik hoop volgend jaar… te winnen met een DS3!” Yves Matton rukte zondag sterk op. Met tweede en derde tijden bewees de baas van Citroën Racing dat hij ook een begenadigd piloot is. De derde plaats was zijn beste prestatie in Hoei! “Zonder Daniel had ik dit resultaat niet kunnen realiseren,” bekende Yves. “Hij heeft mijn nota’s vereenvoudigd, omdat er teveel details in werden vermeld. Hem de nota’s horen ‘zingen’ hielp ook.” Het antwoord van Daniel was retorisch: “Nu weet de baas waarom hij me betaalt!” (lachend)

Voor Cédric Cherain had het resultaat nog mooier geweest zonder een probleem met de stuurbekrachtiging op zaterdag. Daardoor ging de Ford-piloot van de baan, met een lekke band als gevolg. Cherain verloor 3′ door dit voorval. Hij kwam zeker in aanmerking voor een podiumplaats, maar moest uiteindelijk tevreden zijn met een vierde plaats algemeen, met de zege in Klasse 2 als bonus.

Bertrand Grooten had ook op het podium kunnen staan, maar hij stak twee minuten vast in een modderig veld op de proef van Lavoir. Bertrand reed regelmatig tijden in de top 3: “Het was drie jaar geleden dat ik nog in een rallywagen had gezeten. Een vijfde plaats, na twee minuten verloren te hebben, leek me ondenkbaar. Mijn enige bedoeling was mezelf te tonen en enkele snelle tijden te draaien.”

In klasse 3 was de strijd subliem tussen Anthony Martin en Olivier Collard. Met een uitzonderlijk sterke eindsprint won Olivier Collard de onderlinge Mitsubishi-strijd. “We hebben echt alles gegeven in de slotfase. We wilden absoluut Martin nog kloppen, nadat we wat tijd verloren achter een paar piloten die in de problemen kwamen. In Marchin reden we echt op de limiet. We pakten er 12″ terug op Martin. Dit was de eerste Condroz voor mijn copiloot en ik ben blij dat ik hem de zege kan schenken.”

Ondanks een lekke band en een sortie, domineerde Kevin Abbring de wedstrijd in Klasse 6, al moest de Nederlander diep gaan om Cédric De Cecco, die kampioen werd in deze categorie, alsnog te kloppen. Matthias Boon, derde, werd Junior-kampioen.

De titel van vice-kampioen van België gaat trouwens naar Melissa Debackere, want Vincent Verschueren ging in de slotfase nog van de baan.

In Historic stelde Christophe Kerkhove de titel veilig. Een schitterend resultaat voor de Porschist. De zege in Hoei ging naar Didier Vanwijnsberghe.

Junior BRC: Matthias Boon verovert de titel “Spannend tot de laatste meter!”

De eerste editie van het Junior BRC kende een razend spannende ontknoping in de Condroz Rally, de traditionele afsluiter van het rallyseizoen. Op de verraderlijke proeven rondom Hoei waren vier piloten nog in strijd voor de eindzege in het Junior-kampioenschap. Matthias Boon had de beste uitgangspositie, maar met 3 punten voorsprong mocht Timo Van der Marel niet voor hem finishen.

Vrijdag, op de showproef, nam de Nederlandse winnaar van de Ford Fiesta SportTrophy de beste start van de titelrivalen, maar één Junior gaf hen het nakijken: Ghislain de Mevius. De Peugeot-rijder zou zaterdag zijn topvorm bevestigen met onderweg twee snelste tijden, ondanks de sublieme chrono’s van Kevin Abbring, de latere winnaar van de Franse 208 Rally Cup en toekomstige fabriekspiloot van Peugeot Sport.

Zaterdagavond, na KP 17, had de Mevius een minuut voorsprong bij mekaar gereden: “Ik voel me altijd goed in gladde omstandigheden. Het parcours is extreem verraderlijk, maar dat bevalt me wel!”

Ghislain de Mevius werd echter opnieuw uitgeschakeld door pech, toen de motor van zijn 208 R2 het liet afweten. Ook zijn 19-jarige broer Guillaume, die de categorie R1 domineerde en op weg leek naar een monsterscore in het kampioenschap (er waren 27 bonuspunten te verdienen), moest zondag de strijd staken: “Een R1 blijft delicaat en fragiel, zonder sperdifferentieel en met een standaard transmissie. In een koord reed ik de voortrein een beetje open en op de verbinding brak een aandrijfas. Dan is het meteen afgelopen. Jammer, maar ik heb dit jaar erg veel geleerd en hoop volgend jaar een stap hogerop te kunnen zetten naar een R2.”

Naarmate het zaterdag droger werd, benutte Matthias Boon het vermogen van zijn Peugeot 208 R2 om stilaan afstand te nemen van Timo Van der Marel, maar de Peugeot-rijder ging even rechtdoor, net op het moment dat Van der Marel door een lekke band een tiental seconden verloor. Timo bekende op de limiet te zitten: “Ik kan echt niet meer uit de Fiesta R2 halen. We hebben al twee verwittigingen gehad. De laatste keer ging ik rond en knalden we op een strobaal. Gelukkig zonder erg, maar ik denk dat we de limiet al een paar keer overschreden hebben. Het is niet normaal dat we zo kort in de buurt van de Peugeots kunnen blijven, gelet op het verschil in vermogen.”

Zondag ging de strijd in alle hevigheid verder. Matthias Boon leek te controleren, maar in de slotfase trok Van der Marel alle registers open. Uiteindelijk ging de overwinning naar Matthias Boon met een voorsprong van 7″ op zijn titelrivaal in de Fiesta R2.

“Wat een wedstrijd!,” vertelde Boon, de Junior Kampioen van 2013. “Timo is blijven pushen. Op de laatste proef verloor ik 11″, maar ik wist dat onze voorsprong voldoende groot was om geen risico’s meer te nemen. Ik heb dit weekend enkel in functie van het Junior-kampioenschap gereden, zonder me druk te maken over de tijden van de andere Peugeots. Het Junior BRC leefde echt onder de piloten en de kameraadschap was heel tof.”

Als Junior-kampioen is Matthias Boon al verzekerd van gratis inschrijving voor alle manches van het Belgisch rallykampioenschap 2013. Bovendien is hij automatisch geplaatst voor de Junior Shoot Out die begin 2014 georganiseerd zal worden. De eerste vijf Belgische piloten van het Junior BRC zijn trouwens automatisch geplaatst: Matthias Boon, Polle Geusens, Ghislain en Guillaume de Mevius en Thibault Radoux.

Condroz