Seizoen - 2014
BMA Loix
BRC

Freddy Loix kampioen, maar champagne voor Princen

Voor 2014 werd het reglement van het Belgian Rally Championship grondig gewijzigd. Om de doorbraak van de nieuwe categorie R5 meer kansen te geven, werd beslist dat de oudere WRC’s enkel nog punten zouden scoren in het algemeen klassement, zonder de punten in de Klasse mee te tellen in het kampioenschap.

Kris Princen opteerde toch voor een Subaru Impreza WRC S12B. Het team besefte daarmee kansloos te zijn voor de titel, maar samen met Peter Kaspers mikte de Limburger op algemene overwinningen. Freddy Loix stapte van zijn Focus WRC over naar een Skoda Fabia Super 2000, geprepareerd door BMA, het team van Bernard Munster, en gesteund door de invoerder van Skoda in België.

In de eerste wedstrijd, de Rally van Haspengouw, kon Princen door een gebrek aan ervaring met de Subaru die ambitie niet waar maken. Op het gladde parcours ging Freddy Loix voluit in de aanval en daardoor bouwde de Skoda-piloot meteen een beslissende voorsprong uit. Kris Princen moest tevreden zijn met de derde plaats, want Chris Van Woensel eindigde na een knappe wedstrijd als tweede met zijn Subaru Impreza WRC.

In de volgende drie wedstrijden, de TAC Rally, de Rally van Wallonië en de Sezoensrally, stond er geen maat op Kris Princen, die logischerwijze de power van zijn WRC benutte. Het duo Princen-Kaspers domineerde, maar bij de kandidaten voor de titel deed Freddy Loix de beste zaak. Hoe hard Cédric Cherain, na een seizoensbegin met een Lancer EvoX overgestapt naar de Fiesta R5 van J-Motorsport, en Hermen Kobus ook probeerden, de Skoda-piloot haalde telkens de bovenhand. Kobus moest opgeven in de Wallonie, terwijl Cédric Cherain in de Sezoensrally met een bescheiden Ford Fiesta R2 aan de start kwam, maar toch punten scoorde dankzij winst in zijn klasse.

In Ieper bleef Kris Princen aan de kant. Vooraan zagen we een prachtig duel tussen Freddy Loix en Kevin Abbring. De jonge Nederlander moest als leider de Peugeot 208 T16 met motorpech aan de kant zetten, waardoor de weg naar een 9de recordzege helemaal open lag voor Freddy Loix. Cédric Cherain deed een schitterende zaak met een 2de plaats, gevolgd door Sepp Wiegand en Hermen Kobus. Het R5-debuut van Vincent Verschueren (DS 3) en Pieter Tsjoen (Peugeot) werd vroegtijdig beëindigd door technische problemen.

Kris Princen behaalde in de Omloop van Vlaanderen zijn 4de zege van het seizoen, maar de champagne was voor Freddy Loix, die zijn tweede opeenvolgende Belgische titel mocht vieren, de eerste voor Skoda in het BRC. Bob de Jong stuurde zijn Mitsubishi Lancer WRC naar de derde plaats.

De East Belgian Rally werd overklast door Thierry Neuville met zijn fabrieks Hyundai i20 WRC. Het fabieksteam had de East Belgian Rally uitgekozen als testsessie met het oog op de Rally van Frankrijk in de Elzas. Cédric Cherain werd knap tweede, terwijl Kris Princen moest opgeven met een afgebroken wiel. Op de allerlaatste proef ging Chris Van Woensel nog even in de fout, waardoor de laatste podiumplaats naar Hermen Kobus met zijn Fiesta S2000 ging.

In de Condroz Rally behaalde Kris Princen zijn meest prestigieuze overwinning van het seizoen. Hij versloeg immers twee wereldtoppers: Petter Solberg, die zijn Citroën C4 WRC vroegtijdig aan de kant moest zetten met mechanische problemen, en Kris Meeke, de fabriekspiloot van Citroën die het potentieel van de nieuwe DS 3 R5 showde. Freddy Loix werd na een foutloze wedstrijd derde, voor Eric Cunin in de Skoda Fabia WRC.

De Junior-titel ging in 2014 naar Guillaume Dilley, tevens winnaar van de Peugeot 208 Rally Trophy. In Historic werd de titelstrijd beslist in de laatste wedstrijd. Dirk Deveux pakte de titel voor Tobi Vandenberghe.


Rally van Haspengouw – Uitstekend seizoensbegin van Freddy Loix

De nieuwe combinatie tussen Freddy Loix, Johan Gitsels, BMA en de Skoda Fabia S2000, vooraf getipt als titelfavoriet, is op de best mogelijke wijze aan het seizoen begonnen met een overwinning in de Rally van Haspengouw. Een onverhoopte zege tegenover Kris Princen met zijn nieuwe Subaru Impreza WRC S12B.

“We hadden goed gewerkt tijdens de testen voor de wedstrijd,” vertelt Freddy Loix. “We namen meteen een mooie voorsprong door meteen aan te vallen, zonder risico’s te nemen. Ik had een goed gevoel aan het stuur van de Skoda en daardoor konden we foutloos blijven. Ik ben heel blij dat ik bewezen heb dat een Super 2000 nog een hoofdrol kan spelen in Belgische rally’s.”

Aangezien ze vooraf aankondigden dat enkel de overwinning voor hen telde, kunnen Kris Princen en Peter Kaspers niet blij zijn met hun derde plaats. Ze eindigden uiteindelijk op 9 tienden van een seconde van Chris Van Woensel. Door een straftijd van 30″, die Kris niet kon verklaren maar die hij niet betwistte omdat het zijn derde plaats niet veranderde, vergrootte uiteindelijk de kloof.

De andere verrassing, naast de zege van een Super 2000, was de schitterende prestatie van Chris Van Woensel. We kenden natuurlijk het talent van de Brabander al langer, maar zijn sterke prestatie met een oudere Subaru Impreza WRC S5 verdient alle lof.

Na een sterk wedstrijdbegin, kon Hermen Kobus het hoge tempo van de Belgische tenoren niet aanhouden door een probleem met de versnellingsbak. “Sinds het einde van de tweede ronde reden we zonder tweede versnelling,” vertelt de Nederlander. “Ik heb er niets van gezegd om mijn tegenstanders niet extra te motiveren. Maar, ik heb wel het voetje gelicht om het probleem niet te verergeren.”

In die context had David Bonjean op de vierde plaats kunnen finishen, maar hij werd op KP 9 gestopt door een lek in het hydraulisch systeem van zijn Skoda Fabia WRC. Jonas Langenakens eindigde op een mooie vijfde na een verstandige en regelmatige wedstrijd. Als hij het seizoen op deze manier verder kan zetten, dan wordt de piloot uit Landen een serieuze kandidaat voor een podium in het kampioenschap.

De Nederlander Antoine Van Ballegooijen, verrassend 6de, won de officieuze categorie “klassieke Gr.N” voor Johny Vanzeebroeck. Kevin Demaerschalk bekroonde de eerste wedstrijd met de Fiesta R200 met een mooie 8ste plaats.

Guillaume Dilley, die de strijd bij de Juniors van start tot finish domineerde, realiseerde een prestatie die we al lang niet gezien hadden: met een Citroën C2-R2 in de Top 10 finishen van een Belgische rally. Zijn prestatie werd beloond met de Junior Award. Ondanks problemen met de koppeling voor de ene en enkele sorties voor de andere, beperkten Guillaume de Mevius en Antoine Tanghe de “schade” met hun Peugeots 208 R2. In de kleinste klasse RC5 ging de zege naar Vincent Hanocq, na een spannend duel met Nigel Casier.

In tegenstelling tot Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe, die beiden moesten opgeven, begon Dirk Deveux (Escort) erg sterk aan het seizoen in Historic. De lokale specialist won met ruime voorsprong op Tobi Vandenberghe (Kadett GT/E) en Glenn Janssens (Porsche).

HASP DM

TAC Rally – Kris Princen stelt orde op zaken

De TAC Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship, kende een bijzonder spannend verloop, mede door de dikke mist bij de start van de wedstrijd, maar uiteindelijk kregen we toch een logische winnaar: Kris Princen met zijn Subaru Impreza WRC S12B. In de tweede helft van de wedstrijd, met de ideale afstellingen en meer ervaring met zijn krachtige Subaru, nam Kris Princen de maat van Freddy Loix en Hermen Kobus.

De snelste starter in de mist was de jonge Nederlander Hermen Kobus met zijn Ford Fiesta S2000, die de eerste lus van 4 proeven aan de leiding bleef. In de mist maakte Princen een foutje en Freddy Loix werd verrast door de snelle start van Kobus, maar in de tweede ronde rukte de Skoda-piloot op naar de leiding. Ondertussen werd het zonnig en droogde het parcours op, wat in de kaart speelde van de krachtige Subaru Impreza WRC S12B van Kris Princen, die in de tweede helft van de wedstrijd het verschil maakte. Princen won uiteindelijk met 39″3 voorsprong op Freddy Loix en 1’48” op Hermen Kobus.

“Het was bijzonder stresserend deze ochtend in de mist en ik miste op de derde proef een rempunt, waardoor ik moest achtervolgen. Maar, het gevoel in de Subaru was veel beter dan in Haspengouw en stelselmatig kreeg ik meer vertrouwen en kon ik het tempo verhogen. Deze overwinning doet echt deugd,” vertelde een gelukkige Princen, die in 2008 zijn laatste overwinning in het Belgisch kampioenschap vierde, eveneens in Tielt.

“Het was logisch dat Kris me uiteindelijk passeerde. Ik ben zo lang mogelijk blijven aanvallen om de Subaru achter me te houden, maar logischerwijze was hij sneller. De tweede plaats was het maximaal haalbare vandaag,” aldus een tevreden Freddy Loix, die leider blijft in de tussenstand van het kampioenschap.

Hermen Kobus was heel trots op zijn eerste ronde: “We hebben een ganse ronde van vier proeven Freddy Loix achter ons gelaten met onze Ford Fiesta S2000. Daar ben ik trots op. Ik heb de ganse dag het onderste uit de kan gehaald. Meer zat er echt niet in onze Fiesta,” aldus Kobus.

Na een uitstapje in een gracht en meer dan drie minuten tijdverlies, beperkte Cédric Cherain de schade in het kampioenschap nog met een vierde plaats bij zijn debuut in de Ford Fiesta R5: “Ik heb niet mijn beste wedstrijd gereden, want ik vond moeilijk mijn draai op dit specifieke parcours. Omdat de turbomotor minder toeren maakt dan de motor van een R2, had ik moeite om de juiste snelheid in te schatten. Daardoor schoof ik even van de baan.”

Vincent Verschueren kende een moeilijke openingsronde met een defecte stuurbekrachtiging, maar met een vijfde plaats was hij uiterst tevreden. Een opsteker na zijn sortie in Haspengouw.

De stunt van de wedstrijd was de ongeziene 6de plaats algemeen van Stephan Hermann met zijn bescheiden Fiat Punto, die vooral in de mist ongelofelijke tijden klokte. Hij eindigde voor de spektakelman van de wedstrijd, Paul Lietaer, die zijn Escort naar een onbedreigde zege in Historic stuurde, nadat hij in het begin moest achtervolgen op Didier Vanwijnsberghe die met een kapotte koppeling moest opgeven.

Tal van piloten lieten zich verrassen of werden uitgeschakeld door pech. Bert Cornelis, Eric Cunin (motor), Melissa Debackere (brand), Bob de Jong (transmissie), Patrick Snijers (elektrische panne), Claude Bal (motor), Bert Coene (motor) en Andy Lefevere (transmissie) werden door pech uitgeschakeld, terwijl David Bonjean zijn Fabia WRC in het decor parkeerde.

Bij de Juniors ging de zege naar Guillaume Dilley, tevens de winnaar van de eerste manche van de Peugeot 208 Rally Trophy. Daarin werd de Ier Stephen Wright tweede. De progressie van Gino Bux, de piloot van het RACB National Team, was trouwens opmerkelijk.

TAC DM

Rally van Wallonië – Winst voor Princen, een podiumplaats voor Loix

Uiteindelijk kwamen er dit weekend 143 deelnemers aan de start van de 31 editie van de rally van Wallonie. En… in de Naamse regio was die wedstrijd geanimeerd als nooit tevoren, want de leiderspositie wisselde regelmatig van eigenaar en bovendien waren er ook tal van andere koersincidenten en voorvallen. Maar finaal realiseerden zowel Kris Princen als Freddy Loix hun doelstelling, winst voor Kris en een podiumplaats voor Freddy.

Weliswaar om een verschillende reden, maar zowel Kris Princen als Freddy Loix, twee tenoren van deze 31ste rally van Wallonië realiseerden dit weekend een onverwacht resultaat. Kris was vooraf duidelijk, want de winnaar van de editie 1999 kwam naar Namen om net zoals onlangs in Tielt te winnen. Maar net zoals tijdens de TAC rally gebeurde dat na een chaotisch begin, waarin hij door twee schuivers 25 seconden verspeelde. Maar ook deze keer reageerde hij gepast en via zes besttijden sloot zijn Subaru WRC S12 het zaterdag-gedeelte als leider af met een voorsprong van zo’n 20 seconden. Toch degradeerde de slotetappe daardoor niet tot een formaliteit, want omdat hij op Arbre plots de wagen van een bewoner voor zich kreeg, ging Kris van de baan en verloor hij bijna twee minuten ! Hoewel de meningen over dat incident verschillend waren, besliste de koersdirectie om Kris een “normale” tijd (dezelfde als Xavier Bouche) toe te kennen, waardoor hij uiteindelijk toch zijn tweede opeenvolgende BRC-overwinning pakte.

Stiekem droomde hij er wellicht van, maar zelfs ondanks de zware WRC-tegenstand en zonder de hulp van de regengoden, slaagde Freddy Loix er via een schitterende prestatie in om voor het eerst met een S2000 een podiumplaats te versieren tijdens de rally van Wallonië ! “Deze derde plaats doet me nog meer plezier dan mijn zege van vorig jaar, want deze keer was het “big attack” vanaf de eerste kp, maar enkel omdat ik ook foutloos bleef, lukte het om de derde plaats te pakken.” Bovendien is dit ook een uitstekend resultaat i.f.v. het kampioenschap, temeer omdat zijn rechtstreekse concurrent Cedric Cherain (die net zoals Freddy maar in tegenstelling tot de WRC’s ook de punten van zijn klasse – RC2 mag toevoegen aan het BRC-klassement) vrede moest nemen met de zevende plaats, omdat hij zaterdag tijd verloor met een lekke band.

Ook de meeste andere tenoren kenden hun deel van de problemen, waardoor enkel Bob De Jong (net zoals vorig jaar vierde) en Chris Van Woensel (onderweg met de oudste WRC) na een probleemloze wedstrijd nog binnen de top-5 eindigden, net voor David Bonjean die zijn Citroën Xsara WRC niet meteen perfect aanvoelde. En…terwijl Philippe Stéveny diverse problemen kende (turbo, radiator en starter) met zijn Citroën C4 WRC, moesten op uitzondering van Jourdan Serderidis (Fiesta R5) alle andere tenoren opgeven ! Voor de Nederlanders Edwin Schilt (Subaru S14 WRC) en Hermen Kobus (Fiesta S2000, motor) was dat zelfs al vroeg het geval, terwijl ook Sébastien Sturbois (Toyota Corolla WRC) door een probleem met de versnellingsbak moest opgeven, al keerde hij via super rally terug op zondag. Tot dat groepje behoorden evenwel ook nog Anthony Martin (Skoda Fabia WRC – tijdslimiet overschreden) maar ook Melissa Debackere (die op zondag door de mechaniek van haar Peugeot 207 S2000 in de steek werd gelaten, nadat ze eerder ook al veel tijd verloren had omwille van niet optimale afstellingen) en Benoît Allart, die moest achtervolgen nadat hij vrijdagavond een rondje te veel gemaakt had op de Citadelle, maar die zaterdag voor hij van de baan ging eerst nog extra tijd verloor toen zijn koppeling moest vervangen worden. Van hem onthouden we echter ook nog de vijf besttijden die hij dit weekend realiseerde en temeer omdat op dat moment nog alle andere tenoren in koers waren, was hij de man van de rally !

Ook nog binnen de top-10, de tweewiel aangedreven wagens van Patrick Snijers (die eindelijk eens een probleemloze rally kende aan het stuur van zijn BMW 130i en achtste werd + eerste in NCM) en Francis Lejeune, eenzaam GT-winnaar met zijn Porsche 997 GT3. Tussen deze twee parkeerde Olivier Collard zijn Mitsubishi Evo10 (ingeschreven in dezelfde klasse als de WRC’s) op de negende plaats, al had hij zonder een lekke band wellicht voor Snijers kunnen eindigen. De twee andere RC2-Mitsubishi’s zegevierden in hun klasse. Eric Cunin in R4 en Guillaume De Ridder in N4.

WAL DN

Sezoensrally – Drie op drie voor Kris Princen

In het zonnige Bocholt genoten de talrijke fans van de 38ste Sezoensrally, de vierde wedstrijd van het Kampioenschap van België Rally. Na zijn overwinningen in de TAC Rally en de Rally van Wallonië, domineerden Kris Princen en Peter Kaspers ook de Limburgse klassieker. Na een voorzichtige openingsronde, nam Princen in de tweede ronde afstand om die bonus vervolgens met succes te controleren.

“We hebben in de eerste ronde afgewacht hoe de Subaru zou reageren op de maaskiezel. In de tweede ronde, toen Freddy het tempo verhoogde, hebben we ook aangevallen. Vooral op de langste proef van de wedstrijd, Beek-Bree, namen we telkens afstand. In de slotronde bleven we geconcentreerd om geen foutjes te maken,” vertelde de winnaar, die zijn eerste zege behaalde in Bocholt.

Freddy Loix, vorig jaar nog winnaar van de Sezoensrally, deed met een tweede plaats de beste zaak voor het Belgisch kampioenschap, waarin hij zijn leidersplaats verstevigt. “We hebben Kris Princen zo goed mogelijk onder druk gezet, maar op de lange rechte stukken in Beek-Breek kon Kris het vermogen van zijn WRC optimaal benut. We hebben het maximum uit onze Skoda gehaald en in het kampioenschap doen we de beste zaak. Het is wel interessant om met een mooie voorsprong naar Ieper te trekken. Zo kunnen we daar wat meer risico’s nemen mocht dat nodig zijn,”

vertelde Freddy Loix.

De derde plaats ging naar Hermen Kobus, die tweede blijft in het BRC. Voor de Nederlander was het al een succes dat hij aan de start kwam met zijn Fiesta S2000, nadat de motor brak in de Rally van Wallonië. “De wagen arriveerde pas een uurtje voor de start in Bocholt. Mijn pa heeft deze week amper geslapen om de motor klaar te krijgen. Deze derde plaats is dan ook zijn verdienste,” verklaarde Hermen met veel respect. “Ik had Freddy graag geklopt, maar zowel Princen als Loix blijven uitzonderlijke piloten die nooit iets laten liggen. Meer dan de derde plaats zat er niet in.”

De vierde plaats ging naar Jonas Langenakens, die na een schuiver op de vierde proef kampte met een defecte pomp van het differentieel, wat zorgde voor een bizarre wegligging. Maar, de piloot uit Landen hield de Nederlanders met modernere Lancers achter zich, aangevoerd door Piet van Hoof en verder gevolgd door Arjen De Koning, Kevin Kooijman, Johan Faes, Martin van Iersel en Antoine van Ballegooijen. Door elektronische problemen verloor Jourdan Serderidis zijn plaats in de top 10 in de slotfase.

In Klasse RC4 gingen Pieter-Jan Michiel Cracco en Guillaume de Mevius in de openingsronde al van de baan met hun Peugeots 208 R2. De Ford Fiesta’s R2 waren aan het feest. Cédric Cherain won de wedstrijd voor Mats Van den Brand. De piloot uit Soumagne eindigde op de dertiende plaats, waarmee hij kostbare punten sprokkelt voor het Kampioenschap van België. In Ieper zullen we Cédric Cherain weer aan de start zien met de Ford Fiesta R5 van J-Motorsport.

Bij de Juniors moest de zege, na de opgave van de Peugeot-piloten, logischerwijze naar de snelste van de drie Renault-piloten gaan. Stijn Pacolet domineerde de wedstrijd met zijn Twingo R1, maar op de voorlaatste proef brak een aandrijfas. Een bijzonder spijtige zaak voor Pacolet, die 10 snelste tijden had gedraaid. Nigel Casier was kort voordien van de baan gegaan. Amaury Molle behaalde meteen zijn eerste overwinning in het Junior BRC!

In Historic was Glenn Janssens het best gestart, maar door een motorbreuk moest hij opgeven. Tom Van Rompuy verspeelde twee minuten door een sortie in een gracht, waardoor Dirk Deveux de overwinning behaalde met zijn Ford Escort voor de Opel Kadett van Tom Van Rompuy, die op de allerlaatste proef nog de tweede plaats kon afsnoepen van Tobi Vandenberghe.

In het Criterium werden de debatten gedomineerd door BMW’s. Franky Boulat, Criterium-kampioen 2013, klopte met zijn M3 voor de BMW’s van Kurt Braeckevelt en Patrick Diels. Stefaan T’Joens eindigde net naast het podium met zijn mooie Renault Mégane RS.

SEZ MH

Geko Ypres Rally – De 9de van Freddy Loix, na een felle strijd

Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) heeft zijn record in Ieper nog maar eens scherper gesteld met een negende overwinning. Nadat Kevin Abbring het grootste deel van de wedstrijd domineerde, maar zaterdagnamiddag in de steek gelaten werd door de mechaniek van zijn Peugeot 208 T16, lag de weg voor Freddy Loix helemaal open naar een negende overwinning. Een zege die hem veel voldoening gaf, want Freddy moest het grootste deel van de wedstrijd helemaal voluit gaan voor de winst.

Freddy behaalde zijn 9de overwinning, maar we onthouden zeker ook de geweldige prestatie van de jonge Abbring. Zijn eerste zege is ongetwijfeld slechts een kwestie van tijd… Freddy had wel lof voor zijn tegenstander. “Winnen doet natuurlijk altijd plezier, maar ik wil niet winnen op die manier. Ik had liever tot de finish gestreden met Kevin. Voor zijn opgave heb ik me geweldig geamuseerd. Het bewijst dat de nieuwe generatie erg hard gaat.” Hoe dan ook, “Fast Freddy” komt volgend jaar terug voor een tiende overwinning. Dat werd meteen na de finish bevestigd door Skoda Motorsport.

Met een schitterende 2de tijd op de allereerste proef, opende Cédric Cherain op prachtige wijze zijn wedstrijd met de Ford Fiesta R5. Op het moment dat Abbring de strijd moest staken, stond Cherain op amper 1’16” van Loix, die op dat moment nog voluit in de aanval was. Met een tweede plaats werd de Luikenaar beloond voor een schitterende wedstrijd, bekroond met de snelste tijd op Kemmelberg 2. “Ik had vooraf met twee handen getekend voor deze tweede plaats,” bekende Cherain. “Dit is buitengewoon. Ik kan moeilijk onder woorden brengen hoe gelukkig ik ben.”

De derde podiumplaats ging naar Sepp Wiegand, die het succes van Škoda compleet maakte. Met zijn “oude” Ford Fiesta S2000 reed Hermen Kobus een prima wedstrijd, beloond met een vierde plaats. Daarmee deed de Nederlander een plaats beter dan vorig jaar.

Bij zijn comeback was Luca Rossetti (Škoda Fabia S2000) verrassend snel. Na een snelste tijd op de Qualifying Stage, werkte hij een keurige wedstrijd af, maar een lekke band in Wijtschate (KP 6) verknalde zijn resultaat. Achter hem eindigde Davy Vanneste met zijn Peugeot 207 S2000 op de 6de plaats, na een laatste passage in Hollebeke die hem wellicht koude rillingen bezorgde (zijn wagen vatte vorig jaar vuur). Andy Lefevere won op indrukwekkende wijze de strijd in de Production Car categorie, met ruime voorsprong. Didier Duquesne ging bij zijn debuut met de Ford Fiesta R5 op de allerlaatste proef nog voorbij Melissa Debackere, die een motorprobleem had op haar Peugeot 207 S2000.

Van de 50ste Geko Ypres Rally onthouden we vooral de talloze schuivers, enkele brandjes in de Peugeot-clan en, om bij het Franse merk te blijven, de kalvarietocht van Craig Breen. De Ier moest uiteindelijk met een defecte transmissie zijn Peugeot aan de kant zetten. Het debuut van de nieuwe “Belgische” R5’s verliep moeizaam, zowel voor Pieter Tsjoen (Peugeot 208 T16), Vincent Verschueren (Citroën DS3 R5) als voor Bernd Casier (Ford Fiesta R5). Bernd reed zaterdag wel een aantal bemoedigende chrono’s, onder andere een scratch tijdens de 2de passage in Reninge. Een beetje later klokte Tsjoen een besttijd op Hollebeke 2. Daarna was er de bevestiging van Esapekka Lappi (Škoda Fabia S2000) : heel snel, maar ook nog werk om zijn onstuimigheid in te tomen. Tweevoudig winnaar Bruno Thiry moest vrijdag opgeven door een steen die het carter van zijn Opel Adam R2 doorboorde.

In het ERC Junior Championship ging de overwinning naar Stéphane Lefebvre (Peugeot 208 R2), ondanks een bewogen wedstrijd tot de laatste meter. Hij haalde de finish in Hollebeke met een open motorkap… die in de voorruit was geklapt. Daardoor eindigde Andrea Crugnola nog met exact dezelfde tijd, maar de zege ging toch naar Lefebvre wegens een scratch op de eerste proef. Kevin Demaerschalk (Peugeot 208 R2) was de beste in 2WD, in het Junior BRC, waarvoor hij beloond werd met de BRC Award.

De Colin McRae Flat Out Trophy werd meer dan terecht uitgereikt aan Kevin Abbring, die de Trophy uit handen kreeg van Jimmy McRae himself, die dit weekend de Ypres Historic Rally reed en… probleemloos de finish haalde in de top 10.

IEPER DM

Omloop van Vlaanderen – Kris Princen wint, Freddy Loix kampioen

De zesde manche van het Belgian Rally Championship werd dit weekend gedomineerd door Kris Princen met zijn Subaru Impreza WRC, maar de tweede was wellicht al even blij, want Freddy Loix mocht zijn tweede opeenvolgende Belgische titel vieren, de eerste Belgische titel van Skoda Belgium.

Na een kanonstart van Freddy Loix en Johan Gitsels vrijdagavond, nam Kris Princen zaterdagochtend meteen het commando over. De winnaar van 1999 kwam zaterdagmiddag goed op dreef en controleerde vervolgens de wedstrijd om met 54″8 voorsprong de ConXioN Omloop van Vlaanderen op zijn naam te schrijven. Voor Kris Princen en copiloot Peter Kaspers, die voor de eerste keer aan de start kwam in Roeselare, is het al de vierde zege van het seizoen.

“Omdat ik van mei niet meer gereden had, moest ik eerst weer in het ritme komen. Het was een prachtige wedstrijd en we hebben serieus moeten aanvallen om het verschil te maken,” lachte Kris Princen.

Freddy Loix moest enkel voor Cédric Cherain en Hermen Kobus finishen om zijn tweede Belgische titel veilig te stellen. Met een overtuigende tweede plaats, voor enkele sterke WRC-piloten, volbracht Freddy zijn opdracht met glans. “Van bij de start had ik een supergoed gevoel in de Skoda Fabia S2000 van BMA. Ik ben vooral trots op het feit dat we de R5’s, de wagens van de nieuwe generatie, hebben verslagen met onze Skoda,” aldus kersvers Belgisch kampioen Loix, die op het podium zijn titel vierde met de ALS Ice Bucket Challenge.

Voor de derde plaats was er het ganse weekend een felle strijd tussen de Nederlanders Bernhard Ten Brinke en Bob de Jong. Ten Brinke, die zich kwam voorbereiden op de Dakar 2015, moest op de voorlaatste proef zijn Fiesta WRC aan de kant zetten door een probleem met de benzinepomp, waardoor Bob de Jong voor de tweede keer op het podium eindigde in de ConXioN Omloop van Vlaanderen. “En zonder een lekke band in Passendale had ik ook Freddy Loix nog geklopt voor de tweede plaats, want we verloren daar een halve minuut terwijl we op 11″ van Freddy zijn geëindigd,” vertelde de Jong.

Met een vierde plaats rukt Cédric Cherain, die een foutloze wedstrijd reed, op naar de tweede plaats in de tussenstand van het BRC. Andy Lefevere sluit de Top 5 af met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4. Een prachtig resultaat voor de lokale specialist, die uiteindelijk 11″ over had op de winnaar in GT, Mathias Viaene met een Porsche 997 GT3.

“Dit is een fantastisch resultaat in mijn eerste nationale wedstrijd met de Porsche, zeker na een afwezigheid van twee jaar. Ik sta versteld van het potentieel van de 997. Dit resultaat had ik niet verwacht,” aldus Viaene.

Hermen Kobus, die door remproblemen en een schakelprobleem nooit in het ritme kwam, eindigde op de 7de plaats, voor Tim Van Parijs, die vrijdagavond al veel tijd verloor door een lekke radiator. Vincent Verschueren werd 9de met zijn Citroën DS3 R5, ondanks een transmissieprobleem in de openingsronde, en Chris Van Woensel sloot de top 10 af, na aanhoudende problemen met de motor van zijn Subaru. Pieter Tsjoen moest opgeven na een motorbreuk en Patrick Snijers ging zaterdagochtend van de baan.

In Historic was Paul Lietaer de sterkste, terwijl Guillaume Dilley de overwinning behaalde in het Junior BRC. Kurt Braeckevelt werd in zijn thuisrally kampioen in het RACB Rally Criterium.

OMLOOP JB

East Belgian Rally – Triomf van Neuville voor eigen publiek

Veni, vidi, vici. Thierry Neuville, magistraal van start tot finish, verzorgde de show voor zijn supporters in de streek van Sankt-Vith. Met hun officiële Hyundai i20 WRC uit het Wereldkampioenschap domineerden Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul logischerwijze de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship. Een drievoudige première voor de Belgische rallysport: het eerste optreden van de Hyundai i20 WRC in België, de eerste overwinning van Thierry Neuville in het Belgisch kampioenschap en de eerste zege van Hyundai in het BRC.

“We hebben de ganse dag zwaar aangevallen, want ik voelde me goed in mijn sas in de wagen,” lachte Thierry voor hij als winnaar op het podium gehuldigd werd. “Het was een heel nuttige dag, want we hebben alle afstellingen die we willen gebruiken in de Elzas kunnen testen. Vanaf morgen, zondag, zal ik me weer helemaal concentreren op de volgende wedstrijd van het Wereldkampioenschap. Ik heb me in elk geval goed geamuseerd.”

Na een foutloze prestatie en foutloze wedstrijd, behaalde Cédric Cherain een knappe tweede plaats, waarbij hij voortdurend de overige tenoren van het BRC domineerde: “Op de voorlaatste proef maakte ik nog een klein foutje, waarbij ik de radiator beschadigde, maar het liep goed af. Ik ben heel blij met onze prestatie. Het is een mooie beloning voor al het werk dat we geleverd hebben.”

De strijd voor de derde plaats was boeiend tot de finish. Chris Van Woensel begon met 11 seconden voorsprong op Hermen Kobus aan de laatste proef. Een voorsprong die voldoende moest zijn, maar in de eerste remzone maakte de Subaru-piloot een foutje wat hem de derde plaats zou kosten. Hermen Kobus ging op dezelfde proef ook nog van de baan, maar hij kon in extremis toch als derde finishen. Vincent Verschueren, die zijn leerproces aan het stuur van de DS3 R5 verder zette, werd vijfde.

Ook bij de tweewielaandrijvers was er een prachtige strijd tot het einde. Caren Burton begon aan de laatste ronde van drie proeven met 1″8 achterstand op Stephan Hermann. Burton ging tot het uiterste…, maar een foutje kostte hem een minuut en zelfs de zege in R3, die naar Alex Garcia ging met zijn officiële Renault Clio R3T. In het algemeen klassement eindigde de eerste R3 voor de BMW 130i van Patrick Snijers, 8ste algemeen in de wedstrijd die hij vorig jaar nog won.

Guillaume De Ridder domineerde de conventionele Gr.N met zijn Mitsubishi Lancer Evo9 en werd 9de. In R2 en het Junior BRC ging de zege naar Guillaume Dilley die de ganse dag in een duel verwikkeld was met Gino Büx tot de piloot uit Malmédy in de fout ging. Thibault Radoux won overtuigend de strijd in de Ford Fiesta SportTrophy en in Historic zette Tobi Vandenberghe zijn titelambities kracht bij door de wedstrijd in het donker te beslissen ten koste van Rainer Hermann en Dirk Deveux, zijn naaste belager in de titelstrijd.

De East Belgian Rally bleek ook dit jaar weer een zware wedstrijd op een uitermate selectief parcours. Pieter Tsjoen (wiel afgebroken), Kris Princen (idem), Anthony Martin (van de baan) en Bob De Jong (turbo) waren de belangrijkste slachtoffers.

Neuville EBR

Condroz Rally – Kris Princen voor de tweede keer

Kris Princen was al eens winnaar in 2005, en veroverde nu een tweede succes in de rally van de Condroz in Hoei. Om dat te verwezenlijken moest hij weerstand bieden aan een ontketende Kris Meeke, die tot het bittere einde zijn kansen ging.

Op het moment dat hij begon aan de tweede wedstrijddag, telde Kris Princen slechts een minieme voorsprong: minder dan 7 seconden. Er bestond bijgevolg geen twijfel over de te volgen taktiek: “Van bij aanvang moest ik voluit gaan, want ik wist dat Kris Meeke me geen moment rust zou gunnen. Maar ik wist ook dat de wegen er bijzonder verraderlijk bij lagen met afwisselend droge en vochtige stukken.”

Naarmate de kilometers vorderden kon de rijder van de Subaru Impreza WRC S12B een gat slaan en hij eindigde sterk met de tweede passage op de lange proef van Goesnes-Marchin-Vierset. “Inderdaad, ik sloeg hard toe in die proef van 21 km. Het was de beste manier om volop geconcentreerd te blijven, want als je teveel op veilig wil rijden dan kan je hier al snel een vijftiental seconden verliezen… Uiteindelijk kwam het allemaal goed en ik ben zeer gelukkig met deze vijfde overwinning in het Belgische kampioenschap 2014. Het is ook mijn tweede overwinning in de Condroz. Ik won al eens in 2005 na een zeer spannend gevecht met Larry Cols.”

Aan de finish bedroeg het verschil tussen de Truienaar en Kris Meeke 38”7. De Engelsman hield dus tot het bittere einde de druk op de ketel en lukte perfect in zijn opdracht: het potentieel aantonen van de Citroën DS3 R5. Nu reeds kondigt deze wagen zich aan als één van de vedetten van seizoen 2015 in België.

De derde plaats was voor de dubbele kampioen van België, Freddy Loix, weeral foutloos aan het stuur van de Skoda Fabia Super 2000. Tijdens de twee lussen op zondag nam “Fast Freddy” geen onnodige risico’s meer. “Ik betaal cash voor die lekke band die we in het begin van de wedstrijd opliepen en ik kan de beide leiders niet meer bijhalen. Dan verkies ik om de bronzen medaille veilig te stellen en deze fantastische Fabia intact aan de finish te brengen. Ik zal hem nog gebruiken in het begin van volgend seizoen.”

Een andere skoda rijder verschijnt op de 4de plaats na een eersteklas prestatie. Eric Cunin laat inderdaad zijn beste resultaat op nationaal niveau optekenen door de Fabia WRC binnen de kopgroep te hijsen. Hij ontweek de ontelbare valstrikken van het parcours, dat overwegend droog lag gedurende het weekend maar hier en daar enkele verrassingen in petto had… Tot op het einde weerstond hij de aanvallen van Pieter Tsjoen. Die laatste was blij zijn halve seizoen in de nieuwe Peugeot 208T16 R5 in de top 5 te besluiten. “De wagen gedroeg zich goed en ik kon gelijdelijk aan het potentieel steeds verder uitbuiten. Maar ik kon me niet mengen in de strijd met het top trio, die zaten een niveau hoger. En op het einde van de wedstrijd wilde ik niet alles op het spel zetten om Eric Cunin bij te halen, met het gevaar dat ik alles zou kwijtspelen.”

De top 10 wordt vervolledigd door David Bonjean, die zijn Citroën Xsara WRC ten volle benutte, Xavier Baugnet, met een overtuigend debuut op de Ford Fiesta R5, Jean-Pierre Vandewauwer waarvan het aanpassingsvermogen nog maar eens op schitterende wijze benadrukt werd op de Porsche 997, Davy Vanneste, ook onmiddellijk bij de les voor zijn eerste passen met de Fiesta R5, en de Engelsman Neil Simpson, die verrukt was met de ontdekking van dit specifieke terrein aan het stuur van zijn Skoda Fabia S2000.

Op de 15de plaats algemeen schonk Cédric De Cecco een nieuwe overwinning aan de Renault Clio R3T bij de tweewiel aangedreven wagens na die van de Fransman Axel Garcia in de East Belgian Rally. Hij gaat met een dikke minuut voor aan David Croes, de laureaat in de klasse RC4 aan het stuur van zijn Peugeot 208, op een dertigtal seconden gevolgd door Gino Bux (eveneens op Peugeot 208). De rijder van het RACB National Team toonde zich de beste Junior voor Thibault Radoux. Die wint in extremis ook de Fiesta Sport Trophy dankzij een betere tijd dan zijn rivaal Adrian Fernemont in de allerlaatste klassementsproef.

Didier Vanwijnsberghe, tenslotte, wint met zijn Ford Escort RS bij de Historics waar de nationale titel toekomt aan Dirk Deveux, eveneens aan het stuur van een Escort RS.

CONDROZ DM