De tweede manche van het Belgian Rally Championship, de Spa Rally, werd dit weekend verreden in danteske weersomstandigheden. Omdat de klassementsproeven er dermate verraderlijk bij lagen, bleef de wedstrijd spannend tot de laatste van de 203 km tegen de chrono. Kris Princen ging de allerlaatste proef in met een voorsprong van 19″, maar even verder ging de leider over de kop met zijn Skoda Fabia R5. De overwinning ging daardoor verrassend naar Cédric Cherain met een DS 3 RRC gehuurd in Italië.
“Wat een waanzinnige slotfase,” genoot Cherain, die na de East Belgian Rally, de Condroz Rally en de Rally van Wallonië nu ook de vierde grote Waalse rally van het Belgisch kampioenschap op zijn naam schrijft. “Gisteren gaf ik geen cent voor onze winstkansen, want op een droog parcours kwam onze DS 3 in RRC-versie gewoon vermogen te kort tegenover de snellere R5’s. Maar, door de regen van vandaag werden de proeven heel glad, waardoor ik met mijn agressieve rijstijl het gebrek aan vermogen kon compenseren. Vlak voor de slotfase, heb ik Kris Princen nog duidelijk gemaakt dat ik er alles aan zou doen om mijn achterstand goed te maken. Het is heel jammer dat hij over de kop ging, maar ik heb deze zege niet gestolen. Ik heb twee dagen lang maximaal aangevallen en ik heb Kris blijkbaar toch onder druk gezet. Hopelijk krijg ik na deze zege steun voor de volgende wedstrijden van het Belgisch kampioenschap.”
Kris Princen, winnaar van de Rally van Haspengouw, leek de overwinning op zak te hebben bij het ingaan van de slotronde. Twee dagen lang vocht de Truienaar een duel uit met Kevin Abbring, de Nederlander die dit jaar de kleuren verdedigt van Peugeot Belux. Abbring begon als leider aan de slotdag, maar op de openingsproef liet hij zich al even verrassen. Omdat Princen vervolgens lek reed, vergrootte de Peugeot-piloot zijn voorsprong, tot hij zelf in de fout ging. Deze keer definitief, want de ophanging en een wielnaaf brak bij de impact. Zonder Abbring leek Princen zegezeker, maar hij liet zich verrassen op de Clémentine met de finish in zicht. De Skoda ging er over de kop, gelukkig zonder erg voor de bemanning. Omdat heel wat andere kleppers al vroeger in de problemen waren gekomen, ging de tweede plaats naar Benoît Allart, die zich sterk herpakte na zijn zware klapper in Haspengouw.
De derde plaats ging naar de nieuwe leider in het Belgisch kampioenschap, Vincent Verschueren, die nochtans rampzalig aan de wedstrijd begon….
“We verloren 3 minuten op de eerste proef op het Circuit van Francorchamps, waar ik op de rondkoers een rondje teveel reed. Ik was te gefixeerd op Guillaume Dilley achter mij, waardoor ik niet tijdig de proef verliet richting finish. Het leek uitzichtloos, maar we zijn blijven strijden en met deze derde plaats pakken we wel de leiding in het BRC. En, ook bij ons was het spannend, want ik brak de turbo op de allerlaatste proef…”
Armand Fumal eindigde op een erg knappe en onverhoopte 4de plaats met zijn DS 3 R5, hoewel het zijn eerste ervaring in de regen was met de Citroën. Fred Bouvy stuurde zijn Porsche 997 GT3 naar een ongelofelijke 5de plaats. Ondanks het regenweer eindigden drie Porsches in de Top 10, met Jochen Claerhout op de 6de plaats en Marc Duez als 9de. Verder zagen we de voortrekkers van Rouard (Citroën DS3 R3T) en Romain Delhez, winnaar van het Junior BRC met zijn Opel Adam R2, ook onverhoopt in de Top 10 finishen. Bij de pechvogels noteren we Cédric De Cecco (motorbreuk op zijn Peugeot 208 T16), Melissa Debackere (van de baan met haar Skoda Fabia R5), Chewon Lim, verrassend derde tot hij de ophanging brak van zijn Hyundai i20 R5, Kevin Demaerschalk (motor stuk op zijn DS 3 R5), Adrian Fernémont (remleiding op zijn Ford Fiesta R5), Pieter-Jan Maeyaert (van de baan met zijn Ford Fiesta R5), Guillaume Dilley (dubbele lekke band op zijn Skoda Fabia R5)…
Niet Cédric Cherain, maar Benoît Allart is de winnaar van de Spa Rally. Na de technische keuring, werd het klassement onder voorbehoud geofficialiseerd, want de banden van Cédric Cherain en Armand Fumal werden, op de velg, voor verder onderzoek meegenomen. Dat onderzoek heeft uitgewezen dat de banden niet conform artikel 60.1.1 van het Sportreglement van het Belgian Rally Championship zijn. De Sportcommissie heeft op 22 maart beslist dat zowel Cédric Cherain als Armand Fumal gediskwalificeerd worden.
De discussie betreft regenbanden van Pirelli, die door de FIA gehomologeerd werden voor het Wereldkampioenschap, maar die niet gehomologeerd zijn door de FIA voor gebruik in regionale kampioenschappen. In elk geval heeft de FIA de lijst voor 2017 niet vernieuwd en de betreffende Pirelli’s staan niet vermeld op deze lijst. Die lijst banden die gebruikt mogen worden in regionale kampioenschappen is de basis voor Bijlage V bij het technisch reglement. De uitgesproken diskwalificatie wegens het rijden met niet-reglementaire banden heeft als gevolg dat Benoît Allart uitgeroepen wordt tot winnaar, voor Vincent Verschueren en Frédéric Bouvy, die met zijn Porsche op het podium eindigt. Voor alle duidelijkheid: de beslissing van de Sportcommissie heeft niets te maken met de klacht die Vincent Verschueren in de loop van de wedstrijd indiende tegen Cédric Cherain, Armand Fumal en Pieter-Jan Maeyaert, want die klacht werd onontvankelijk verklaard omdat de klacht tegen 3 teams tegelijkertijd was ingediend. De klacht werd dus niet ten gronde behandeld. Op het moment van het indienen van de klacht, waren de technische commissarissen trouwens al bezig met een onderzoek naar de conformiteit van de Pirelli’s, wat uiteindelijk geleid heeft tot deze beslissing. De gediskwalificeerde teams kunnen nog in beroep gaan tegen deze beslissing…