DG Sport Compétition viert de titel van 2022 met een nieuwe zege

DG Sport Compétition viert de titel van 2022 met een nieuwe zege

Watermerk BRC
07/12/2022
Sinds de Condrozrally was Stéphane Lefebvre al zeker van de Belgische rallytitel, maar toch maakte hij er een punt van om het uitzonderlijke seizoen in het Belgian Rally Championship 2022 tijdens de Spa Rally met een hoogtepunt te beëindigen. Zo wist hij in één seizoen maar liefst zeven keer te zegevieren. Er kan geen twijfel over bestaan: DG Sport maakte indruk dit jaar.Kampioen was hij al, en nu heeft hij ook nog voor de kers op de taart gezorgd! Tijdens de Spa Rally van afgelopen weekend wist Stéphane Lefebvre eens te meer te zegevieren. Na een spannend duel met Grégoire Munster kon hij aan het stuur van de Citroën C3 Rally2 DG Sport Compétition voor een zevende keer dit seizoen winnen. Met zijn ongelofelijke car control maakte de Fransman heel wat indruk… “Als je hier wil winnen, moet je op de technische en lastige proeven, met heel wat veranderingen in grip, in de eerste plaats foutloos blijven”, weet Lefebvre. “Alleen al de proef van Theux is ontzettend lastig, met heel wat plaatsen waar je makkelijk in de fout kan gaan. En de foutenmarge is onbestaande. Op bepaalde momenten heb ik dan ook met opzet wat ingehouden, wat er toe leidde dat Greg ons wat scratches kon ontfutselen en zo ook de druk kon hoog houden. Maar samen met mijn co Xavier Portier liet ik me nooit het hoofd dol maken en eens te meer bleek onze Citroën C3 Rally2 van start tot finish ontzettend betrouwbaar. Het seizoen zit er nu op, en ik wil zeker en vast DG Sport Compétition en Alain Georges bedanken. Zij hebben me alle middelen gegeven om te schitteren en al die zeges binnen te halen. Het is nog te vroeg om te weten wat we in 2023 zullen doen, maar ik hoop dat ik met dit team verder kan…” In Spa bleken ook de andere Citroëns van DG Sport Compétition heel snel te gaan… al speelde de pechduivel ook zijn rol. In de loop van de openingsdag lag Maxime Potty op een mooie derde plaats, waardoor hij het achtervolgende peloton aanvoerde. Maar dan begaf de uitlaat het, waardoor een opgave onvermijdelijk bleek. Jammer uiteraard, maar de jonge rijder boekte in dit leerjaar heel wat progressie, en dat was voor de start van het seizoen het belangrijkste doel. Jos ‘The Boss’ Verstappen, opnieuw met Renaud Jamoul als corijder, verbaasde dan weer van start tot finish. Voor hij zondagochtend bij de eerste doortocht van Charneux een kleine fout met grote gevolgen maakte had de vader van Max al heel wat mooie tijden neergezet. Ook hij lag lange tijd derde, waardoor hij voor heel wat meer ervaren rijders bleef. “Een jaar geleden vertelde ik aan de journalisten dat ik ernstig overwoog om een rallyproject op poten te zetten”, vertelt Jos Verstappen. “Twaalf maanden later sta ik aan de finish van de Spa Rally. Ondertussen is er heel wat gebeurd, heb ik enorm veel opgestoken, en heb ik met Renaud vooral geleerd om naar mijn corijder te luisteren. Zo kon ik steeds weer progressie boeken. Goed, ik heb hier een klein foutje gemaakt, maar wie doet dat niet op zo een parcours? Ik blijf leren, dat hoort er bij.” Een andere Nederlander die steeds beter voor de dag komt, is Roger Hodenius. Hij stond op zaterdagavond al in de top 10, vlak voor de laatste doortocht op de moeilijke proef van Spa, met voorsprong de meest verraderlijke van de dag. Ook Hodenius ging even in de fout, en zijn Citroën stak vast in de berm.  De eeuwig enthousiaste Richard Pex wist ook het einde te halen, en goed om te gaan met alle wolfijzers en schietgeweren van het parcours. Niet vergeten dat zijn ervaring in de rallysport nog miniem is, maar het rijplezier is alvast wel van de partij. Graag vermelden we ook nog streekrijder Pierre Hubin, die ook met een C3 Rally2 DG Sport Compétition aan de start stond. In zijn thuisrally kwam hij uitstekend voor de dag en besloot de openingsdag zelfs op een mooie achtste plaats. Hij wist die positie tot de proef van Bruyères op zondagochtend te behouden, maar viel dan ten prooi aan één van de ontelbare valstrikken van het parcours: zijn bolide belandde tegen lage snelheid op het dak. De schade was beperkt, maar het betekende wel het einde van de rally. Frustrerend! De snelheid was er alvast wel. Na afloop van dit ongelofelijke seizoen kan DG Sport Compétition niet anders dan een uiterst positieve balans op te stellen: “We scoorden heel wat zeges, zetten heel wat mooie prestaties neer en zoals we dit weekend nog een keer konden vaststellen slaagde het team er in om een indrukwekkende vloot Citroëns C3 Rally2 uitstekend te beheren”, stelde teamverantwoordelijke Alain Georges. “Ik zou graag Stéphane, Jos, Maxime, Roger, Richard en alle anderen die voor ons gereden hebben bedanken, en vooral ook alle teamleden. De C3 Rally2 is duidelijk de referentie van het Belgische kampioenschap geworden, en dat is geen toeval. We hebben op geen inspanning gekeken, en dat heeft geloond, nog meer dan we hadden verwacht. Afspraak volgend jaar, met een programma dat nog moet worden vastgelegd. Maar dat we de Citroëns C3 Rally2 DG Sport Compétition nog in het BRC zullen, dat staat nu al vast!”