Succesvol debuut van de 20-jarige Thyrsa Eertmans 

n ()
Watermerk WD
23/06/2024

In de 2WD Trophy heeft Thyrsa Eertmans een droomdebuut gemaakt op nationaal niveau. Met de Renault Clio RS die door haar papa geprepareerd werd, was de 20-jarige Limburgse de winnares in de 2WD Trophy in de Ardeca Ypres Rally. Thyrsa, die we al leerde kennen als de erg gemotiveerde copilote van kampioen Christiaan Spelmans, werd in Ieper trouwens genavigeerd door de 24-jarige Inya Vanrijkel. 
“Ik was vandaag zeker niet de snelste, maar wel de slimste,” vertelde Thyrsa. “Gewoon mijn eigen rally blijven rijden zonder mezelf enige druk op te leggen. Het geheim? Misschien de goede voorbereiding die we hadden. Een deugddoende zege, maar nu ga ik gewoon het kampioenschap verder afwerken aan de zijde van Christiaan Spelmans.”
Christiaan Spelmans was wel de snelste van het pak, maar hij liet zich op de jump van Dikkebus verrassen, waarbij meer dan 4 minuten verloren gingen en de geometrie van de Clio ontregeld werd. “Het foutje in de eerste ronde, wanneer we iets te optimistisch een jump aansneden, heeft ons de das omgedaan. Dus kunnen we niet volledig tevreden zijn over onze prestatie. Ieper is een heel moeilijk parcours, met heel afwisselende snelheidsritten. Typisch is dat je echt diep in de ‘coupures’ moet gaan om optimaal te rijden,” aldus Spelmans, die vierde werd.
Stefaan T’joens eindigde, na de opgave van Laurent Vanton met mechanische pech, op de tweede plaats: ““We begonnen KP Watou in de tweede ronde met een leegloper, wat niet zo goed was. Voor de rest kenden we geen noemenswaardige problemen. Na de vele pech die we dit seizoen al kenden nu een perfecte dag. Spijtig dat we te laat vernamen dat we met onze Mitsubishi eventueel wel konden starten in de divisie 1 rally.”
Serge Taymans vervolledigde na de 8 proeven van de Divisie 2-wedstrijd het podium. “Het was van 2015 geleden dat ik nog eens startte in Ieper. Ik hield constant wel een zekere marge. Bovendien zorgden het zien van beelden van piloten uit divisie 1 die een sortie maakten er voor dat ik zeker moment te voorzichtig rondreed. Typisch aan deze rally is dat alles eigenlijk van bocht naar bocht gaat, en het wegdek constant wisselt.”
En de leider in de tussenstand van de 2WD Trophy? “Voor mij zaten de herinneringen nog verder in het achterhoofd, want mijn laatste keer Ieper dateert al van 2000. We rijden ook heel wat VAS-rally’s in West-Vlaanderen, maar geen enkele valt te vergelijken qua traject met deze Ardeca Ypres Rally. Onze doelstelling was eenvoudig en dan ook weer niet: gewoon op de baan blijven. Nog belangrijker dan de einduitslag was het binnenrijven van de nodige punten. Nu zijn we al zeker van de titel in de klasse NAT3, nu nog mikken op het algemeen klassement.”