Strijd op alle fronten verzekerd!

EBR(KL)
Watermerk BRC
22/11/2023

Hoewel het duel tussen Maxime Potty en Cédric Cherain een groot deel van de aandacht van de fans zal opeisen, en Stéphane Lefebvre en Grégoire Munster er een punt zullen van maken om de rol van scherprechter te vervullen, laat de editie 2023 van de Spa Rally zich niet beperken tot een gevecht om de eindzege of de nationale titel! Op alle niveaus wordt er wel een felle strijd uitgevochten…

In de rally-in-de-rally tussen de Citroëns C3 Rally2, de C3 Rally2 Cup Belux, wordt een finale in twee tijden afgewerkt. Voor de start van deze dubbele confrontatie is Maxime Potty, de leider in het BRC, ook de topfavoriet voor deze andere titel, maar mathematisch maakt Niels Reynvoet, winnaar in Sankt Vith, ook nog een kans. Cédric De Cecco trekt dan weer met een dubbel doel richting Spa: nog maar eens tonen hoe snel hij is, en zich bevrijden van de pechduivel die zich al het hele seizoen ergens in zijn bolide verschuilt. Dat belooft!

Ook in de Stellantis Motorsport Rally Cup Belux wordt het spannend, al lijkt de titel voor 2023 richting de Oostenrijker Julian Wagner uit te gaan… al doet de jonge Tom Heindrichs het de laatste paar weken steeds beter! Tijdens zijn thuiswedstrijd in de East Belgian Rally stak de rijder van de Opel Corsa Rally4 LifeLive met kop en schouders boven de concurrentie uit. En omdat er, net zoals bij de C3’s, twee keer punten worden verdeeld – met een Power Stage op zondag als bonus – zal Wagner absoluut elke fout moeten vermijden, wil hij Heindrichs achter zich weten te houden! In het totaal staan er acht Peugeots 208 en Opel Corsa’s aan de start op dit niveau, en ze zullen allicht in het spoor van de Rally2’s volgen…

De 2WD Trophy, gecreëerd om amateur-rijders toe te laten om aan de grote nationale wedstrijden deel te nemen, is ook verre van beslist! Aan de vooravond van Spa gaat Christiaan Spelmans (Clio), vier keer winnaar dit jaar, Laurent Vanton (Clio), drievoudig laureaat, met 10 kleine puntjes vooraf! De anderen zijn al geklopt voor de titelstrijd, maar de titelkandidaten zullen toch terdege rekening moeten houden met Anthony Lejeune (Astra), Jérôme Colin (Clio), Michaël Pirnay (AX), Rudi Remilly (206), Maxime Delfosse (Saxo), de onverslijtbare Jacky Delvaux (Clio), Guillaume Detrait (Clio), Valentin Dozot (208), Yves Dupont (Clio), Daphné Henry (Saxo), Matis Kremer (Yaris) en nog vele anderen. Spannend!

De liefhebbers van de historics konden dit seizoen vaststellen dat Youngtimers als de BMW M3 E30 en Ford Sierra Cosworth met het gros van de overwinningen gingen lopen, maar in de Spa Rally zouden Oldtimers aan het feest moeten zijn! Geoffrey Leyon (Escort Mk1) en Johnny Delhez (Escort Mk2) starten er als favoriet, en in hun kielzog volgen Raphaël Beaufort (Escort Mk2), Rainer Feltes (Escort Mk2), voormalig kampioen Christophe Kerkhove (911 ST), Joseph Lejeune (320i E21), William Reyntjens (Escort Mk2), Dirk Vermeersch (124 Spider Abarth) en nog vele anderen. Bij de meer recentere bolides vallen de originele Toyota Celica ST165 van Jean-Pierre Vannerum en de Audi 200 quattro Turbo van Luc Pauwels zeker op.

Met andere woorden: de toeschouwers van de Spa Rally 2023 hebben heel wat goede redenen om na de doortocht van de spectaculaire nulwagens en de eerste deelnemers langs het parcours te blijven staan. Want er valt op elk niveau wel iets te beleven!

Lutte assurée sur tous les fronts !
Si le duel entre Maxime Potty et Cédric Cherain focalisera une bonne partie de l’attention des fans, et si Stéphane Lefebvre et Grégoire Munster mettront un point d’honneur à jouer les arbitres de luxe, l’édition 2023 du Spa Rally ne se limitera pas à une lutte pour la victoire finale ou la couronne nationale ! En fait, c’est à tous les étages que la bagarre va faire rage…

Course dans la course opposant les Citroën C3 Rally2, la C3 Rally2 Cup Belux vivra une finale en deux temps dans la région spadoise. Leader du BRC avant cette double échéance, Maxime Potty est le grand favori pour la conquête de cet autre titre, mais mathématiquement, Niels Reynvoet, qui s’est imposé à Saint-Vith, reste dans le match. Quant à Cédric De Cecco, il abordera Spa avec un double objectif : confirmer sa pointe de vitesse et se débarrasser du chat noir logé quelque part dans l’habitacle de sa chevronnée. Voilà qui promet !

L’intensité sera tout aussi grande en Stellantis Motorsport Rally Cup Belux, avec un titre 2023 promis à l’Autrichien Julian Wagner… mais une montée en puissance qui risque fort de se confirmer pour le jeune Tom Heindrichs ! A domicile, lors de l’East Belgian Rally, le pilote de l’Opel Corsa Rally4 LifeLive avait taxé une concurrence bien plus expérimentée. Et comme, à la manière des C3, deux distributions de points – en plus de la Power Stage dominicale – figurent au programme, Wagner va devoir éviter toute erreur conséquente, au risque de voir débouler Heindrichs ! Au total, 8 Peugeot 208 et Opel Corsa sont engagées à ce niveau. Elles pointeront à n’en pas douter dans le sillage des Rally2…

Créé pour permettre aux pilotes amateurs de prendre part à de grands événements nationaux, le 2WD Trophy n’est pas joué ! Avant la finale de Spa, Christiaan Spelmans (Clio), vainqueur à quatre reprises cette année, devance Laurent Vanton (Clio), triple lauréat, de 10 petits points ! Les autres sont battus. Mais les candidats à la couronne trouveront à qui parler, avec Faustin Lahy (Clio), Anthony Lejeune (Astra), Jérôme Colin (Clio), Michaël Pirnay (AX), Rudi Remilly (206), Maxime Delfosse (Saxo), l’inusable Jacky Delvaux (Clio), Guillaume Detrait (Clio), Valentin Dozot (208), Yves Dupont (Clio), Daphné Henry (Saxo), Matis Kremer (Yaris) et bien d’autres. Chaud devant !

Du côté des adeptes de véhicules plus anciens, si les Youngtimers que sont les BMW M3 E30 et Ford Sierra Cosworth ont raflé le plus grand nombre de victoires cette saison, le Spa Rally fera clairement la part belle aux Oldtimers ! Geoffrey Leyon (Escort Mk1) et Johnny Delhez (Escort Mk2) seront les favoris, et lancés à leurs trousses, on retrouvera Raphaël Beaufort (Escort Mk2), Rainer Feltes (Escort Mk2), l’ex-champion Christophe Kerkhove (911 ST), Joseph Lejeune (320i E21), William Reyntjens (Escort Mk2), Dirk Vermeersch (124 Spider Abarth), etc. Du côté des voitures plus récentes, ce sont les originales Toyota Celica ST165 de Jean-Pierre Vannerum et Audi 200 quattro Turbo de Luc Pauwels qui risquent d’attirer l’attention.

En un mot comme en cent, les spectateurs du Spa Rally 2023 ont plein de bonnes raisons de ne surtout pas déserter les spéciales après le passage de la prestigieuse voiture #0 et des premiers concurrents. Qu’on se le dise, ça va pulser sur tous les fronts !