Zoals verwacht, werd de Historic-wedstrijd in de Rally van Wallonië gedomineerd door de enige Youngtimer aan de start. Er stond zaterdag geen maat op de tijden van Dirk Deveux met zijn krachtige Ford Sierra Cosworth, al beleefde de Limburger wel een hachelijk moment op de jump in Wartet.
“We hebben in elk geval bewezen dat onze Sierra sterk gebouwd is,” lachte Dirk Deveux. “Ik nam de jump zonder te lossen, vol gas in vijfde versnelling. Ik had niet gedacht dat we zo hoog zouden vliegen. De landing was nog verrassend zacht, maar de haken voor het slepen waren wel krom op de bumper vooraan. Daar moet je dan zo oud voor geworden zijn…”
Dirk Deveux had een voorsprong van 3 minuten bij elkaar gereden na 10 proeven, maar toen moest hij de motor aan de kant zetten. De krachtbron was oververhit en wellicht gebroken…
Emile Tollet, man van de streek, nam de leiding over met zijn Ford Escort Mk2. Hij had 45″ voorsprong bij het begin van de slotdag, maar Koen Verhaeghe zette de achtervolging in en reed de kloof dicht. Toen het in de slotfase opnieuw begon te regenen, nam de rode Escort Mk1 de leiding op de voorlaatste proef in Fernelmont. Verhaeghe won de wedstrijd, voor Emile Tollet en Pierre-Louis Delettre, die met zijn Escort Mk1 op zaterdag al vroeg moest opgeven en pas later via een herstart aan de wedstrijd kon beginnen.
“In de TAC Rally hebben we onze motor stuk gereden. We moesten een nieuwe motor laten bouwen en ik moet onze tuner in Engeland, Sherwood, zeker bedanken. Ze hebben hun werk anders ingepland om onze motor op tijd klaar te krijgen. Paul Lietaer is trouwens deze week speciaal naar Engeland gereden om onze motor op te pikken. Al die inspanningen zijn met deze overwinning natuurlijk de moeite waard geweest, want we winnen en ik kom aan de leiding in het kampioenschap. Mooi bij mijn debuut op deze proeven. Ik ben al 20 jaar actief als rallyrijder en de Wallonie is een van de weinige wedstrijden die ik nog nooit gereden had. Die staat nu ook op mijn lijstje,” aldus winnaar Koen Verhaeghe.