Franky Boulat, met vijf titels Mister M Cup.

Watermerk BRC
29/09/2022
Afgelopen zaterdag vond de laatste manche van het RACB M-Cup 2022, de East Belgian Rally,  plaats. Dit was meteen de finale en het werd een echte thriller.    Naast wijzelf maakte ook Loic Pirot nog kans op de titel. Onze kaarten lagen vooraf echter iets beter want Pirot kon enkel nog de titel bij de piloten pakken als hij de M-Cup zou winnen in St-Vith én wij zouden opgeven met pech. Bij de copiloten moesten we voor Pirot eindigen om deze titel te nemen. Maar alles was nog mogelijk, zeker gezien Pirot op dit type parkoers zeer snel is.     De start zaterdag morgen was meteen zeer moeilijk in zeer wisselvallige weersomstandigheden waarbij lokale buien ervoor zorgden dat bepaalde proeven kletsnat waren, anderen dan weer volledig droog. Deze precaire omstandigheden maakten de bandenkeuze zeer moeilijk en het was extra opletten om niet in de fout te gaan op het gladde parcours.    De eerste 3 proeven verliepen echter zeer goed voor ons in deze moeilijke omstandigheden. Na 3 proeven stonden we op een schitterende 11de plaats algemeen en 2de in de M-Cup achter Vanden Brand en reeds 52 sec voor Pirot.  Het zag er dus zeer goed uit, zowel in de titelstrijd voor piloten maar ook voor de copiloten. Een schitterende top 10 plaats algemeen leek zeker mogelijk.    Tot op KP4 … waar we helaas te kampen kregen met een plotse breuk van een ophangingsdeel. Door deze breuk kwam de ganse veerpoot los te staan waardoor de wagen volledig onbestuurbaar werd. Het wiel klapte weg in de wielkast. Dit was zeer zeker een gevaarlijke situatie want de breuk ontstond op hoge snelheid. We hebben gelukkig niets geraakt maar zijn wel in de gracht beland door deze breuk.    Het leek een opgave te zijn voor ons en toen was het nagelbijtend afwachten. Pirot stond 2de in de M-Cup en als hij zou winnen zou onze titel ons nog net ontglippen. Na onderzoek van de breuk in de ophanging bleek echter dat we het gebroken deel in reserve bij hadden. Dankzij de snelle actie van de Service hebben we het onderdeel ter plaatse kunnen vervangen, veel dank! De wagen was hersteld en in SuperRally konden we terug herstarten. Met een herstart zouden we zeker nog 2 of 3 punten pakken wat onze titel zou verzekeren. Dit hebben we dan ook gedaan. Met superrally krijg je minstens 10 minuten straftijd per niet gereden KP, omdat we 5 proeven niet hebben gereden hebben we ongeveer 50 minuten straftijd en eindigden we als laatste. Maar de M-Cup titel was hiermede wel binnen en zeker!     Zo eindigt het zevende seizoen van de RACB M Cup met een 5de kampioenentitel voor ons!