In het Historic BRC werd een strijd verwacht tussen de BMW M3 E30 van Rainer Hermann, de lokale specialist uit Sankt-Vith, en Dirk Deveux met zijn Ford Sierra Cosworth. Het wisselvallige weer zorgde voor een verraderlijk nat parcours met heel wat modder op de baan. Dat speelde in de kaart van de vierwielaangedreven Sierra, die stelselmatig afstand nam van de lokale concurrentie. Dirk Deveux pakte de zege met 37″5 voorsprong op de Escort Mk2 van Reiner Feltes.
“We moesten in de Omloop van Vlaanderen vroeg opgeven omdat we de ophanging achteraan helemaal stuk reden vrijdagavond. Daarom ben ik blij dat we vandaag op dit moeilijke parcours de wedstrijd winnend kunnen afsluiten. Het was echt overleven in de slotfase, want die laatste proef in de mist, het donker en de regen was echt bijzonder glad en moeilijk,” vertelde Dirk Deveux.
Zijn grootste concurrent was Rainer Hermann, maar die verloor in de tweede ronde veel tijd door een schuiver. “In de eerste ronde maakte ik de verkeerde bandenkeuze. Met slicks achteraan was het heel lastig om grip te vinden op de natte proeven. Bovendien ging ik even van de baan bij de tweede doortocht in Burg-Reuland. Met veel geluk kon ik zonder schade verder,” vertelde Rainer Hermann, die in de slotronde alsnog met technische problemen moest opgeven. Zo werd Reiner Feltes nog tweede met zijn Ford Escort Mk2, voor Thomas Carlier. Ook Caren Burton moest te vroeg zijn Escort Mk1 aan de kant zetten.
De attractie van de wedstrijd was ongetwijfeld de fabuleuze Lancia Stratos die Olivier Breittmayer voor de East Belgian Rally uit zijn collectie had gehaald. “Het is een originele Stratos die destijds in het Italiaans kampioenschap heeft gereden en waarmee Eric Comas nog heeft gereden. De Stratos is mechanisch helemaal vernieuwd, met een 2,5 liter V6 onder de motorkap. Heel bijzonder is het feit dat de Lancia Stratos geen handrem heeft. Ik denk dat mijn papa wel voorzichtig is geweest op dit bijzonder gladde parcours,” lachte Emile Breittmayer, de zoon van Olivier, die thuis ook al een ritje had gemaakt met de bijzondere klassieker.
Koen Verhaeghe, die al voor de start zijn eerste Belgische Historic-titel mocht vieren, kon op het podium de champagne laten knallen. Nochtans moest hij heel snel opgeven met een probleem met de koeling van de motor door een losgekomen bout. Na een herstart werd hij toch nog vijfde en kon hij de titel op gepaste wijze vieren op het finishpodium.