Eerste podium in het Belgisch kampioenschap voor Thomas Martens

ARD(FrDev)
Watermerk BRC
15/03/2026

Sneeuw, hagel, felle rukwinden en stevige plensbuien; de Rallye des Ardennes had het allemaal. Maar dat belette Thomas ‘The Ginger One’ Martens niet om met co-piloot Marc Huysegems in hun Hyundai I20 N Rally2 het zilver te pakken. Het was voor de jonge Hasselaar, na de vuurdoop in Haspengouw, de tweede wedstrijd in de nieuwe wagen van het team van Bernard Munster Autosport (BMA). Martens schreef in Dinant ook 3 snelste tijden op zijn naam en pakte bovendien de ‘ACTRONICS Driver of the Day’ publieksprijs mee naar huis. Het duo Bastien Rouard – Dimitri Debuisson won de Rallye des Ardennes 2026 en Steven Dolfen – Thijs Ozeel vervolledigden het podium. De huidige nummer één in het klassement, Cédric Cherain, moest na een schuiver in proef 2 opgeven.

Thomas Martens was in de Rallye des Ardennes de enige die drie snelste tijden kon afnemen van Rouard. Hij eindigde zo knap op de tweede plaats bij zijn allereerste deelname in Dinant. De 19-jarige Hasselaar rukt op naar de derde plaats in het BRC kampioenschap, achter Bastien Rouard en Cédric Cherain.

“Ik ben heel blij met onze prestatie en de drie snelste tijden die we konden neerzetten. Het was mijn eerste keer op de snelle en uiterst technische proeven rond Dinant en het parcours is me uitstekend bevallen. Ook al was het niet makkelijk deze Rally des Ardennes, wat natuurlijk gold voor iedereen. De weersomstandigheden waren heel zwaar. We hadden regen verwacht, maar het heeft zelfs enkele centimeters gesneeuwd en er waren ook forse hagelbuien. Gelukkig hebben we geen schuiver gemaakt. We konden door het goede gevoel aan het stuur toch pushen op bepaalde plaatsen. We willen in elke rally snelste tijden rijden.  Dat ik de publieksprijs, de ‘ACTRONICS Driver of the Day’ Award won, maakt het voor mij nog wat mooier allemaal. Op naar de volgende”, aldus Thomas ‘The Ginger One’ Martens.