Grégoire Munster en Louis Louka (Hyundai i20 N Rally2) zijn zondag als tweede geëindigd in de Spa Rally, de slotwedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Munster was de enige rijder die min of meer gelijke tred kon houden met Stéphane Lefebvre, de uiteindelijke winnaar. Na zijn eerste zege in WRC2 van enkele weken geleden in Japan sloot Munster zijn seizoen in stijl af met een podiumplaats in de Spa Rally. Charles Munster en Loris Pascaud (Skoda Fabia R5) eindigden in hun tweede wedstrijd met een R5 op een knappe vijfde plaats. De jongste van de Munster broers reed een foutloze wedstrijd waarbij hij stapsgewijs het ritme wist te verhogen zonder daarbij ook maar de minste fout te maken. De eerste sneeuw of vrijdag sloeg het Hyundai duo niet uit hun lood. Het was business as usual tijdens de shakedown. Met een goed gevoel en de nodige focus begon het duo op zaterdag aan de wedstrijd. Na de eerste lus van vier klassementsritten was het duidelijk dat Munster als enige uitdager van leider Stéphane Lefebvre overbleef. In de tweede lus won Grégoire Munster twee klassementsritten, maar maakte hij ook een foutje waardoor op het einde van de dag de kloof 25.5 sec bedroeg. Zondagochtend won de Hyundai-rijder twee klassementsritten, was hij in de derde rit tweede op 0.1 sec om dan opnieuw een foutje te maken. Ondanks een achterstand van net geen halve minuut bleef Grégoire Munster druk zetten, won hij de twee laatste klassementsritten van het seizoen en eindigde hij op een sterke tweede plaats na voormalig WRC-fabrieksrijder en winnaar van de Spa Rally, Stéphane Lefebvre.“Samen met Louis begonnen we met heel veel goesting aan de laatste opdracht van het jaar”, zegt Grégoire Munster. “Als je Stéphane Lefebvre wil verslaan moet je, behalve voluit durven gaan, ook af en toe andere bandenkeuzes durven maken. En dat deden we. Op Stavelot reed hij met slicks en wij met één regenband om dan in de volgende KP met drie regenbanden van start te kunnen gaan. Achterafgezien was dat niet de juiste keuze omdat we in Stavelot te veel tijd verloren. Na acht KP’s was het verschil 14.6 sec. Als je het tijdverlies van die 8 ritten analyseert verloren we tijdens de twee doortochten in Stavelot 7.9 sec en in al de andere KP’s slechts 6.7 sec. Met die kloof was eigenlijk alles nog mogelijk. Bij de eerste rit in volle duisternis besloten we om iets te proberen. In een bepaalde remzone gingen we iets later op de rem staan, blokkeerden onze wielen en maakten we een schuiver waardoor we 14 sec verloren. Ook in de volgende nachtrit vielen we aan en konden we opnieuw wat tijd goedmaken.”Met een achterstand van 25.5 sec beginnen Grégoire Munster en Louis Louka aan de tweede dag van de Spa Rally. “Zondagochtend besloten we om meteen druk te zetten, met succes. We verkleinden de kloof tot 20.4 sec. Tijdens drie ritten hadden we 5 sec van onze achterstand goedgemaakt. Het was hoog tijd om in Theux, de meest verraderlijke rit van de rally, opnieuw iets te proberen. Net dan maakten we onze tweede fout van de rally en verloren we volgens de onboardbeelden 14 sec. De strijd voor de zege was beslecht, maar dat weerhield ons niet om in schoonheid af te sluiten en de powerstage te winnen. De algemene conclusie is dat we een goede, intelligente wedstrijd hebben gereden. Een ex-fabrieksrijder was iets sneller, dat is waar. Maar toch houden we zeven KP’s gewonnen en houden we aan deze wedstrijd een goed gevoel over. Het enige wat we nog beter onder de knie moeten krijgen is om de limiet nog beter te gaan opzoeken zonder erover te gaan.”Charles Munster kroop in de Spa Rally voor de tweede keer achter het stuur van de Skoda Fabia R5. In bijzonder moeilijke omstandigheden begon hij met een bescheiden elfde tijd aan zijn wedstrijd. Bij de tweede en derde doortocht in Spa reed hij telkens de vierde tijd. Daarbij onthouden we vooral zijn feilloze prestatie tijdens volledige duisternis. Charles Munster sloot de dag af als vijfde. Op zondag zette hij zijn leerproces verder met onder andere twee keer de vierde tijd en als absolute uitschieter zijn derde tijd in de afsluitende powerstage. “Ik denk dat Loris Pascaud en ikzelf best tevreden mogen zijn met onze prestatie en de uiteindelijke vijfde plaats”, begint Charles Munster zijn analyse. “Het parcours in Spa was veel moeilijker dan dat van de Condroz waar ik voor het eerst met de Fabia R5 aan de start kwam. Zaterdag was het af en toe nog wat zoeken en was ik op sommige plaatsen nog wat voorzichtig. Maar hoe langer de dag vorderde hoe meer vertrouwen ik kreeg. Dat bleek ook uit mijn tijden. Zondag ging het nog wat beter en reed ik mijn eerste top drie tijd in het BRC. De klassementsritten waren tegelijk prachtig en uitdagend. Ik ben tevreden om met dit resultaat en deze prestatie 2022 op een mooie manier te kunnen afsluiten.”