Rally of Bertrix: Historic BRC versus Legend Boucles

HASP KL
Watermerk Historic BRC
15/03/2023

Meer en meer proeven van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship openen hun wedstrijd ook voor een annex ‘Regularity’ of ‘VHRS’, maar de organisatoren van de eerste editie van de Rally of Bertrix, zaterdag 10 en zondag 11 juni, hebben besloten om nog een stap verder te gaan. De Royal Automobile Club de Spa doet het – in het verlengde van de Legend Boucles @ Bastogne, de grote proef van begin dit jaar – met een deelnemersveld ‘BRC’ aan de ene kant en een plateau ‘Legend Boucles’ aan de andere kant. Deze laatste bestaat uit de identieke categorieën van de wedstrijd in Bastogne, in concreto ‘Legend’, ‘Challenger’, ‘Youngtimers’, ‘Classic 65’ en ‘Classic 50’.

Zoals we het eerder al aangekondigd hebben, zal de prioriteit naar het Belgian Rally Championship uitgaan”, geeft Pierre Delettre tekst en uitleg. “Dat wil zeggen dat de deelnemers van het BRC eerst de baan opgaan, voor de teams ingeschreven volgens de formule ‘Legend Boucles’. Alle deelnemers van het BRC zullen dan ook aanvaard worden. Het deelnemersveld van de Rally of Bertrix zal met de categorie ‘Legend Boucles’ aangevuld worden, wat wil zeggen dat, als we de kaap van de 150 deelnemers ronden, mensen niet aan de start zullen kunnen komen. Vervolgens komt er wel een wachtlijst, waarbij mensen we aan de bak kunnen, als er forfaits volgen.”

Een veelgehoorde vraag is wat het verschil is tussen de wagens in Historic BRC (of HBRC), die in de nationale competitie uitkomen en de wagens die in het klassement Legend Boucles zullen figureren.

“Eerst en vooral is er het gebruik van de competitiebanden, iets wat in HBRC is toegelaten. In de categorie Legend Boucles is dat niet het geval en wordt er met seriebanden gereden”, gaat Pierre Delettre verder. “Alle wagens – buiten de categorieën Classic 65 en Classic 50 in Legend Boucles – moeten conform de regels van de annex K van de FIA zijn. Echter in de categorieën van de Legend Boucles zijn aanpassingen tegenover de homologatiefiche van de FIA toegelaten. De remmen en de ophanging zijn vrij, de sequentiële versnellingsbak is toegelaten – met een bestraffende coëfficiënt van 1.5, terwijl de cilinderinhoud 20% groter mag zijn, zonder bestraffing. Daarentegen staat dat van een 8-kleppen, een 16-kleppen krachtbron maken, wel toegelaten is, maar ook weer resulteert in die bestraffende coëfficiënt van 1.5. Gebruik maken van een geheel andere motor dan die op de homologatiefiche is dan weer niet toegelaten. Er is een uitzondering in die mate dat wagens met een aangepaste krachtbron in de categorie ‘Youngtimer’ kunnen ingeschreven worden, maar het aantal cilinders moet identiek blijven en een atmosferische motor moet een atmosferische motor blijven, dus er is geen sprake van het toevoegen van een turbo.” 

De RAC Spa zal dan ook communiceren op twee sporen, met enerzijds in de aanloop naar de eerste Rally of Bertrix, informatie over de deelnemers in BRC, en anderzijds het plateau Legend Boucles. Dat wil zeggen dat ook deze laatste categorie de nodige aandacht zal krijgen.

Sinds begin maart zijn de inschrijvingen voor de zevende manche van het BRC 2023 (de vierde ‘Cup’) open. Inschrijven kan via de site www.racspa.be en zo is de deelname officieel, ongeacht de gekozen categorie…

We herhalen dat de Rally of Bertrix 2023 een compact format heeft, met een Shakedown – enkel voor de categorieën BRC en niet verplicht – op vrijdag 9 juni. De verkenningen vinden op zaterdag 10 juni plaats en diezelfde dag is er al een eerste lus van drie proeven. Op zondag 11 juni volgen nog twee lussen van drie proeven, met een aankomst in het begin van de namiddag.