Cédric Cherain opnieuw gelanceerd in de titelrace

Omloop(KeOp)
Watermerk BRC
07/09/2024

“Ik heb aangevallen, maar altijd gecontroleerd”

Cédric Cherain heeft in de A&D Omloop van Vlaanderen zijn tweede overwinning van het seizoen behaald, nadat hij ook de snelste was in de Rally van Haspengouw. Deze keer was Hyundai-rijder mentaal bijzonder sterk, want hij reed beheerst en foutloos naar de overwinning, ook al bleef Jos Verstappen hem de ganse wedstrijd onder druk zetten. Omdat Cédric Cherain ook nog de snelste was op de afsluitende powerstage in Rumbeke, scoort hij het maximum van de punten voor het kampioenschap. De vice-kampioen van 2023 doet weer helemaal mee in de titelrace.
Voor 2 van de 3 titelkandidaten begon de wedstrijd in mineur. Maxime Potty, de regerende kampioen, ging van de baan op de tweede proef in Koolskamp met de Toyota Yaris GR van Lifelive: “Ik trapte te hard op het rempedaal en daardoor blokkeerden de wielen. We schoven tegen een stapel dakpannen en de radiator was stuk.”
Niels Reynvoet, de winnaar van 2023, legde zijn Skoda Fabia RS op de flank in een veld op dezelfde proef. De toeschouwers kregen de auto weer op de baan, maar het kostte de leider in het kampioenschap wel meer dan 3 minuten. Reynvoet reed een knappe inhaalrace van de 55ste naar de 5de plaats, maar de 5de tijd op de finale powerstage was toch een teleurstelling. “Dat foutje op KP 2 was te wijten aan het feit dat ik een band voor droog weer moest monteren vooraan na een lekke band op de openingsproef. De wagen vond geen grip in de natte, gladde remzone. De rest van het weekend hebben we hard gereden en goede tijden geklokt, al was het moeilijk om gemotiveerd te blijven wanneer je niet meer strijdt voor de zege. Het doel, oprukken naar de 5de plaats, is behaald, maar op de laatste proef bleek dat ik niet genoeg ervaring met de Skoda heb om op een deels nat parcours maximaal aan te vallen,” aldus Niels Reynvoet, die leider blijft in het kampioenschap met 110 punten.
De grote winnaar was natuurlijk Cédric Cherain, die sinds 10 jaar niet meer gereden had in Roeselare. “Na die 2de proef was het een duel tussen Jos Verstappen en mij voor de zege. Ik stond na de openingsdag 1″3 voor hem, maar toen maakte hij een klein foutje in Houthulst, wat hem 13″ kostte. Vanaf dat moment ben ik blijven aanvallen om geconcentreerd te blijven, maar wel met een kleine marge omdat ik zeker geen foutje wilde maken. Ik bleef Jos onder druk zetten en ik bleef gecontroleerd aanvallen, want in Ieper vonden we een set-up voor de Hyundai die me veel vertrouwen geeft. Ja, met deze 30 punten blijft alles mogelijk in het kampioenschap. De volgende twee rally’s, de East Belgian Rally en de Spa Rally, zijn mijn lievelingsrally’s. Als ik die win, dan is de titel binnen. Ik blijf erin geloven!,” aldus winnaar Cédric Cherain.
Jos Verstappen kon vrede nemen met de tweede plaats. “Kijk, soms zijn er dagen dat er niet meer in zit. Ik heb het ganse weekend alles gegeven. We hadden de snelheid, maar ik heb een paar kleine foutjes gemaakt, zoals die schuiver deze ochtend in Houthulst en een klein foutje op de Zoning, waar ik lek reed. Het niveau ligt gewoon erg hoog en ik had het gevoel dat we op het maximum van het potentieel van de Skoda zaten,” vertelde Jos Verstappen.
Voor de derde plaats werd nog hard gebikkeld tussen Vincent Verschueren en Bjorn Syx, allebei met een Citroën C3 Rally2. Met vier snelste tijden, zijn eerste in het Belgisch kampioenschap, naderde Syx tot op 5″ van Verschueren, maar die hield stand en werd derde.
“Ik moest iets doen en heb voor de laatste proef de dempers wat zachter gezet. Ik had niet het gevoel harder te rijden dan op de andere proeven, maar deze keer was ik wel sneller dan Bjorn,” aldus Verschueren, die opgelucht was na deze mooie derde plaats.
Bjorn Syx was ook tevreden. “Die snelste tijden geven me veel voldoening, want het bewijst dat we de snelheid hebben om de echte toppers te evenaren en zelfs te kloppen. Die bevestiging doet deugd. Voorlopig hebben we nog niet de beste set-up in proeven met veel haakse situaties, waar de Citroën nog onderstuur heeft. Daar moeten we nog aan werken,” aldus Syx, die in Roeselare genavigeerd werd door Rik Snaet.
De 5de plaats ging naar Niels Reynvoet, voor Gunther Monnens, die opnieuw indrukwekkende tijden klokte met zijn Porsche 991 GT3, waaronder zelfs een snelste tijd op de Zoning, ondanks een gebroken uitlaat. Lander Depotter was de revelatie van de wedstrijd met de officiële Renault Clio Rally3. De 21-jarige ex-winnaar van de Clio Trophy hield heel wat Rally2-rijders achter zich en klokte knappe tijden. Thibault Mazuin, in een nieuwe Skoda Fabia RS, Enzo Ide, die zijn debuut maakte in het Belgisch kampioenschap, en streekrijder Frank Mesure, die op zijn 60ste eens wilde proeven van het rijden met een Rally2, maakten de top 10 vol.
Enzo Ide, die genavigeerd werd door Pieter Tsjoen, zelf 8-voudig Belgisch rallykampioen, was heel enthousiast over zijn kennismaking met de rallysport. “Dit is zoveel meer dan hard rijden met een auto. Er komt zoveel meer bij rally kijken. Het is echt een teamsport en de navigator heeft een enorm groot aandeel in een succes. Je moet als rijder 100% vertrouwen hebben in de nota’s en in je copiloot. Ik mis nog ervaring, want het was de eerste keer dat ik naar nota’s moest luisteren. Pieter Tsjoen heeft me heel goed geholpen en gecoacht. Dat was ook de reden waarom ik met hem wilde rijden, want zijn ervaring is van onschatbare waarde. Maar, wat een mooie sport! Ik ben onder de indruk van de snelheid op de kleine baantjes, de moeilijkheidsgraad, het teamwerk en het feit dat er zoveel bij komt kijken,” aldus Enzo Ide.
In het Junior BRC boekte Maxime Decock zijn eerste overwinning, nipt voor Jonas Dewilde. In de Clio Trophy domineerde Nard Ippen de wedstrijd. Leny Cols werd tweede na een late sortie van Benoit Verlinde. In Historic was Paul Lietaer eens te meer oppermachtig.
Minder geluk was er voor een aantal tenoren die vroegtijdig moesten opgeven, zoals Andy Lefevere, van de baan op KP 2, Nicola Stampaert (2x van de baan, maar telkens weer herstart), Roger Hodenius (van de baan KP 7), Emile Breittmayer (differentieel KP 16) en Jimmy D’hondt (van de baan KP 19).