Net zoals eerder dit jaar in de Omloop van Vlaanderen, stond er geen maat op Pieter-Jan Maeyaert in de strijd tussen de Historic-deelnemers in de Condroz Rally. Op de snelle proeven met weinig grip, kon de spektakelman nog eens zijn stuurmanskunst en wagenbeheersing showen aan het stuur van zijn snelle BMW M3 E30. Het leverde een knappe 16de plaats algemeen op.”Mijn doel was een plaats in de Top 20 en dat is ruim gelukt. Op de slotdag ben ik blijven aanvallen, gewoon voor de fun, want we komen hier in de eerste plaats aan de start omdat ik me elk jaar geweldig kan uitleven op deze proeven,” vertelde PJ Maeyaert, die mathematisch, mits een perfecte score in Spa, nog een gooi kan doen naar de Belgische titel. Frédéric François, teamgenoot van Loïc Pirot, eindigde op 7’11” op de 2de plaats in Historic met zijn Ford Escort. Patrick Deblauwe, winnaar in klasse HC3, strandde op 8’26”. Hij is een echte liefhebber van de herfstklassieker langs de Maas. “Inderdaad, anders zouden we hier niet rijden. Ik vond het zaterdag, toen de proeven er een beetje natter en gladder bij lagen, uitdagender dan op zondag. Ik zal in Spa ook weer van de partij zijn,” aldus Deblauwe.De vierde plaats ging naar Loïc Pirot, die we in de overige BRC-manches aan het werk zagen met een BMW in de M Cup. “Dat klopt,” vertelde de piloot uit Libramont. “Maar, ik heb deze Escort gekocht voor de Legend Boucles en wilde hem in de Condroz gebruiken. Dit parcours is plezanter met de Escort, al was het niet zo evident met de banden die we gebruikten.”Met een vijfde plaats deed de leider in het kampioenschap, Christophe Kerkhove, beter dan zijn rivaal Michel Vandergeeten, die achtste werd. Maar, dankzij de punten die de Lancia-rijder pakte in klasse HC4, moest Vandergeeten maar 3 puntjes inleveren. Kerkhove heeft 16 punten voorsprong voor de slotmanche in Spa, maar hij telt al 6 scores, terwijl Vandergeeten nog een vol resultaat kan inbrengen…”We doen wat we kunnen met de Escort, maar de puntentelling is voor ons heel nadelig. In PTN zijn er geen aparte klassen. We zijn telkens benadeeld omdat er meer wagens in PTN rijden, terwijl onze concurrent hier enkel concurrentie had van Maeyaert in HC4. Ik moet ook vaak opboksen tegen lokale specialisten die één keer per jaar hun thuisrally rijden. Bovendien wordt er ook weinig controle gedaan op het gebruik van de juiste banden en verstralers, om maar die elementen te noemen…”Hoe dan ook krijgen we nog een erg spannende finale van het Historic Belgian Rally Championship in de Spa Rally op 3 en 4 december.