Na de wagens van de historic wedstrijden op woensdag, was het donderdagavond de
beurt aan de moderne wagens om hun kwalificatie en laatste shakedown af te
werken in Nieuwkerke. De Qualifying, bepalend voor de startorde, verliep zonder grote incidenten.
Alleen Vincent Verschueren ging in zijn beslissende run rond met zijn Skoda
Fabia R5, waardoor hij slechts de 21ste tijd reed. Een andere vaststelling:
Thierry Neuville was met zijn officiële Hyundai i20 Coupé WRC, een
testexemplaar, een dikke seconde per km sneller dan de snelste R5 (de VW Polo
R5 van Craig Breen). Thierry rijdt met zijn WRC niet in de Renties Ypres Rally,
maar in de Ypres Rally Masters. een logisch verschil volgens Thierry, die onder
de indruk was van de snelheid van de WRC op de Ieperse baantjes. Hij is van
plan om zich te amuseren op het uitdagende parcours, maar hij zal toch een
relatieve voorzichtigheid aan de dag leggen omdat hij enkel over een harde
compound banden beschikt en geen testsessie heeft afgewerkt voor de start. Het
aantal testdagen is immers beperkt in het WRC.Craig Breen was duidelijk gekomen om te winnen, zeker nu hij een zitje
aangeboden heeft gekregen van Hyundai Motorsport voor de WK Rally van Finland.
Ondanks een relatief gebrek aan parcourskennis, was hij de snelste,
voor Kevin Abbring (VW Polo GTI) op 1″442 en Rhys Yates (Skoda
Fabia R5) op 2″320. Bedoret (Skoda Fabia) en Princen (VW Polo)
vervolledigen de top 5, voor Demaerschalk, met de enige ingeschreven Citroën
C3 R5, Loix (Skoda Fabia), Edwards (Ford Fiesta), Cracco (Skoda Fabia)
en Cave, wiens Hyundai i20 R5 de top 10 afsloot. Tom Cave zal wel als
eerste van start gaan vrijdagavond. De 15 snelste rijders op de Qualifying Stage kozen vrijdagmiddag hun
startpositie. Craig Breen, de snelste, opteerde voor de vierde startpositie.
Tom Cave zal uiteindelijk de weg openen met zijn Hyundai i20 R5 voor Kevin
Demaerschalk en Kris Princen. De strijd begint kort voor 17h00 in Zonnebeke.Qualifying Breen-Nagle (VW Polo GTI R5-2), 2’56″256 ; 2. Abbring-Hosten (VW Polo
GT-7), + 1″442 ; 3. Yates-Morgan (Skoda Fabia R5-8), + 2″320 ;
4. Bedoret-Walbrecq (Skoda Fabia R5-6), +
2″672 ; 5. Princen-Eelbode (VW Polo GTI R5-1), + 3″211 ; 6.
Demaerschalk-Vanneste (Citroën C3 R5-9), + 3″300 ; 7. Loix-Tsjoen
(Skoda Fabia R5-10), + 5″839 ; 8. Edwards-Walsh (Ford Fiesta R5-3), +
5″939 ; 9. Cracco PJM-Vermeulen (Skoda Fabia R5-14), + 6″172 ;
10. Cave-Bowen (Hyundai i20 R5-5), + 6”283 ; …Start order Cave-Bowen (Hyundai i20 R5-5) Demaerschalk-Vanneste (Citroën C3 R5-9) Princen-Eelbode (VW Polo GTI R5-1) Breen-Nagle (VW Polo GTI R5-2) Abbring-Hosten (VW Polo GTI R5-7) Yates-Morgan (Skoda Fabia
R5-8) Bedoret-Walbrecq (Skoda Fabia R5-6) Loix-Tsjoen (Skoda Fabia R5-10) Edwards-Walsh (Ford Fiesta R5-3) Cracco PJM-Vermeulen (Skoda Fabia R5-14) Veiby-Andesson (Hyundai
i20 R5-4) McCormack M-Mitchell
(Skoda Fabia R5-11) Vanneste-D’Alleine (VW
Polo GTI R5-12) Van Deijne-Verschuuren (Skoda Fabia R5-16) Gass-Shanks (Skoda Fabia R5-23)