Een nieuwe Porsche 992 Rally GT zal zijn debuut maken in het Belgian Rally Championship 2025! België krijgt de primeur om dit model te homologeren, wat het belang van de GT-klasse voor de Belgische rallysport benadrukt. Het officiële startschot voor dit project wordt gegeven tijdens de RACB Awards 2024, op donderdag 19 december.
De Porsche 992 Rally GT, gebaseerd op de Porsche 911 GT3 Cup – Type 992 (waarvan al meer dan 1500 exemplaren zijn geproduceerd), wordt geleverd met een homologatiekit die vanaf begin 2025 commercieel beschikbaar zal zijn. Deze kit is eenvoudig te monteren, aangezien 80% van de originele componenten van de basisauto behouden blijft of wordt aangepast. De homologatie van het voertuig staat gepland voor april 2025, met kort daarna de eerste wedstrijddeelname.
Het technische luik van dit ambitieuze programma wordt geleid door Lionel Hansen. Hij is verantwoordelijk voor de technische studie, de validatie, het definiëren van de homologatie-onderdelen en het opstellen van het homologatieformulier. Hansen’s uitgebreide expertise en zijn connecties binnen het merk Porsche maken hem de ideale persoon om dit project te realiseren. Daarnaast zijn de geselecteerde technische partners stuk voor stuk gerenommeerd in hun vakgebied.
Wat maakt de Rally GT uniek?
De Porsche 992 Rally GT voldoet aan de nieuwste FIA-veiligheidsnormen. Kostenefficiëntie stond centraal bij de ontwikkeling, terwijl de gestandaardiseerde technische specificaties een bredere eventuele inzetbaarheid in diverse Europese competities mogelijk maken.
Qua prestaties sluit de 992 Rally GT aan bij eerdere modellen, maar met lagere exploitatiekosten, meer gebruiksgemak dankzij geavanceerde elektronische hulpmiddelen en uitgebreidere afstelmogelijkheden. Het versterkte chassis, de verhoogde veiligheid en een volgens de nieuwste FIA-normen gelaste rolkooi zijn enkele belangrijke kenmerken van deze homologatie in de Rally GT-klasse.
De Porsche 992 Rally GT wordt aangedreven door een atmosferische 4-liter zescilindermotor, gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak met schakelflippers. De auto beschikt verder over drieweg verstelbare schokdempers met hydraulische bump stops, een Bosch Motorsport ABS-systeem en instelbare tractiecontrole, een FT3-brandstoftank, polycarbonaat lichtgewicht ruiten, een afneembaar multifunctioneel stuur en FIA 8855-2021-gecertificeerde kuipzetels. De auto wordt uitgerust met nieuwe generatie Michelin Pilot Sport RGT-competitiebanden.
Een visie voor de toekomst, 100% spectaculair
De homologatie van de Porsche 992 Rally GT weerspiegelt de ambitie om op nationaal niveau gevarieerde startvelden te presenteren. Dit initiatief versterkt de aantrekkelijkheid van de competitie en benadrukt de unieke positie van ons land in de homologatie van dit type voertuigen. Dit model zal nieuwe mogelijkheden openen voor zowel rijders als preparateurs die op gelijke voet willen strijden binnen het Belgian Rally Championship. Bovendien biedt het de kans om te profiteren van de aantrekkingskracht van een up-to-date model, zowel op de weg als tijdens wedstrijden, waardoor een grotere zichtbaarheid voor hun partners wordt gegarandeerd.
Daarnaast biedt dit project Belgische rijders de gelegenheid om het tegen elkaar op te nemen in identieke voertuigen. Deze competitie wordt ondersteund door het RACB, dat met technische controles zorgt voor maximale sportieve eerlijkheid.
Meerdere rijders en preparateurs hebben al interesse getoond in dit model en staan klaar om deze weg te bewandelen in aanloop naar de lancering van het voertuig in de competitie.
Dit project, dat zal worden ondersteund door een uitgebreide communicatiestrategie, benadrukt opnieuw de prestigieuze geschiedenis van Porsche in de autosport in het algemeen, en in rally specifiek. In 1984 maakte de 911 SC RS zijn debuut in de competitie met het RAS-team, en in 2004 zorgde de door de fabriek gesteunde Porsche 996 GT3 Road Challenge voor opschudding en enthousiasme bij de fans. Twintig jaar later wordt een nieuw hoofdstuk geschreven met de homologatie van dit Rally GT-kitmodel.
Doelstellingen en planning
Het doel is om in 2025 tien kits te produceren en daarnaast technische ondersteuning en een service voor reserveonderdelen te bieden tijdens de wedstrijden. Hiermee wil men de noodzaak tot grote voorraden, en dus de investeringen van preparateurs, beperken.
De eerste testritten om het voertuig te valideren staan gepland voor februari 2025. Hierop volgen ontwikkelingssessies op verschillende ondergronden, waarna het homologatiedossier wordt afgerond en de wagen kan deelnemen aan competities.
De Nederlander Kevin Abbring, die ruime ervaring heeft opgedaan in soortgelijke projecten voor diverse constructeurs, zal instaan voor de ontwikkeling van de wagen. Daarnaast zullen verschillende profielen van rijders – zowel professionele als amateurpiloten, experts in de discipline of nieuwkomers in de rallysport – deelnemen aan de testsessies. Dit moet ervoor zorgen dat de wagen gemakkelijk hanteerbaar is en werkelijk veelzijdig presteert op alle ondergronden en in alle omstandigheden.
Meer informatie: info@rallygt.eu